شرکت کارگزاری ملل پویا

دعوای حقوقی مجتمع گاز پارس جنوبی

دعوای حقوقی مجتمع گاز پارس جنوبی

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی یکی از شرکت‌هایی بود که دولت صورت‌های مالی آن‌ها را منتشر کرد، فعالیت این شرکت در حوزه بهره‌برداری، حفظ، تعمیر و نگهداری کلیه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات استحصال گاز و مشتقات آن، وسایل و تجهیزات و ادوات آزمایشگاهی، تأسیسات و ساختمان‌های پالایشگاه و تأسیسات زیر بنایی، مخازن و تأسیسات بندری است.

این شرکت در صورت مالی حسابرسی شده خود که منتهی به ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹ است درآمدی که از خود برجای گذاشته برابر با ۵۶,۴۸۱ میلیارد ریال بود و با اینکه شاهد رشد درآمد‌ها نسبت به سال گذشته بود با افزایش بهای تمام‌شده نیز همراه و با کاهش سود ناخالص روبه‌رو بود و به مبلغ ۹,۴۵۳ میلیارد ریال دست‌یافت.

سود خالصی که توسط این مجتمع در صورت مالی منتهی به پایان اسفندماه ۱۳۹۹ به ثبت رسید برابر با ۶,۰۱۹ میلیارد ریال بود و همچنین سود پایه هر سهم ۱۱,۹۱۹ ریال اعلام شد و لازم به ذکر است که سود پایه نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد اُفت را به دنبال داشت.

درآمدی که مجتمع گاز پارس جنوبی طی این دوره سالانه از خود باقی گذاشت مربوط به بازار داخلی و صادراتی بود و همچنین از بخش ارائه خدمات نیز درآمد کسب کرد، بیشترین درآمدی که به دست آمد متعلق به «فروش پروپان و بوتان صادراتی به شرکت ملی گاز» با ۱۷,۰۷۶ میلیارد ریال بود.

بر اساس این گزارش، شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در صورت مالی منتهی به پایان اسفندماه ۱۳۹۹ مانده طلب خود از کارفرمایان را ۱,۵۳۱ میلیارد ریال اعلام کرد که مربوط به راه‌اندازی پالایشگاه‌های ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم بود و به‌عنوان پیمانکار فعالیت داشت و به همین جهت از کارفرمایان مربوط به دلیل اختلافات تسویه نشده است.

بیشترین مطالباتی که جهت خدمات راه‌اندازی به ثبت رسیده مربوط به شرکت تکنو انرژی سپهر کیش (راه‌اندازی پالایشگاه ششم) هست که مبلغ آن بالغ‌بر ۷۱۷ میلیارد ریال شناسایی شد و لازم به ذکر است که این مبلغ در صورت مالی سال گذشته نیز اعلام‌شده بود و همچنین شاهد آن هستیم که موارد زیادی از مطالبات سال گذشته بدون تغییر باقی‌مانده و تسویه نشده‌اند.

بر اساس این گزارش، بدهی پیش‌بینی‌شده وجود دارد که ناشی از طرح دعوی در محاکم حقوقی از سوی اشخاص شامل شرکت نانکو و پتروصنعت جنوب بابت غذای رستوران و قرارداد‌های فی‌مابین وجود دارد، موضوعی که می‌شد بدون دعوا و مرافعه نیز آن را حل کرد و به مراجع قانونی آن را نکشانند و برای خود هزینه اضافی نتراشند.

موجودی مواد و کالا، دارایی‌های ثابت مشهود و تأسیسات استیجاری شرکت از پوشش بیمه‌ای کافی به‌منظور جبران خسارت احتمالی برخوردار نیست.

زمین و تأسیسات مجتمع گاز پارس جنوبی به‌صورت اجاره‌ای و متعلق به شرکت ملی نفت ایران است، جهت پوشش خسارات احتمالی کلیه اموال در مقابل خطرات ناشی از حریق، سیل و زلزله از پوشش بیمه‌ای برخوردار است و موجودی انبار نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفت اما؛ همان‌طور که گفته شد از پوشش بیمه‌ای کافی برخوردار نیست.

بر اساس این گزارش، تأسیسات پالایشگاه‌ها به‌صورت استیجاری از طرف شرکت ملی نفت ایران در اختیار مجتمع گاز پارس جنوبی است که در سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۹ قراردادی از این بابت منعقد نشده و در این دوره ۴,۸۹۸ میلیارد ریال هزینه جهت اجاره تأسیسات در نظر گرفته است.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی بابت خرید زمین و مستحدثات کمپ خلیج‌فارس، زمین کمپ بید خون، زمین اجاره به‌شرط تملیک سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به دلیل مشکلاتی که وجود دارد موفق به اخذ سند مالکیت نشده است.