شرکت کارگزاری ملل پویا

لمس شاخص ۲ میلیون واحدی، به زودی

لمس شاخص ۲ میلیون واحدی، به زودی

در چند روز اخیر قیمت محصولات غذایی رشد قابل‌توجهی داشته است! این پرش قیمت‌ها ظاهراً به سبب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

فواد صلواتی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: با توجه به تورم افسارگسیخته دو سال گذشته در کشور ما، بازارهای مختلف ازجمله بازار مسکن، بازار خودرو، ارز و طلا‌‌ هیچ‌گونه ریزشی نداشته و حتی شاهد رشد این بازارها بوده‌ایم؛ حال‌آنکه بازار سرمایه در این مدت ریزش قابل‌توجهی داشته و قیمت برخی سهم‌ها ۷۰ الی ۸۰ درصد ریزش داشته است. معتقدم این ریزش در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ جبران خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های برتر برای سرمایه‌گذاری گفت: تک سهم‌های گروه غذایی و دارویی و زراعی پتانسیل بیشتری برای رشد خواهند داشت؛ چراکه در گروه غذایی شاهد افزایش قیمت جهانی محصولات غذایی هستیم. ذرت به بالاترین قیمت ۱۰۰ سال اخیر رسیده و گندم و شکر و روغن خام رشد قیمت زیادی داشته است.

وی افزود: جنگی که میان روسیه و اوکراین درگرفته، تأثیر بسیار زیادی روی افزایش قیمت محصولات غذایی داشته؛ چون روسیه و اوکراین جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی در دنیا هستند (حدود ۴۰ درصد از گندم دنیا توسط این دو کشور تولید می‌شده است). علاوه بر این حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور ما هم به افزایش قیمت محصولات غذایی دامن زده است.

صلواتی تاکید کرد: ازاین‌رو سهم شرکت‌های تولیدکننده محصولات غذایی که در سبد خانوارها نقش اساسی دارند، می‌توانند مورد اقبال بازار قرار بگیرند.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: اگرچه بعضی شرکت‌هایی که تا قبل از این مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده‌اند، ازجمله روغنی‌ها، با افت سودآوری مواجه شده و احتمالاً آسیب خواهند دید، اما سایر شرکت‌های گروه غذایی ازجمله تولیدکنندگان محصولات نوشیدنی و کیک و بیسکویت پتانسیل رشد سودآوری داشته و موردتوجه قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: صنعت دیگری که از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفع خواهد شد، صنعت دارویی است. برخی شرکت‌های دارویی مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، اما به خاطر حضور گسترده دلالان در صنعت دارو عملاً از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره چندانی نمی‌بردند. در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تعدیل قیمت داروها، شرکت‌های دارویی پتانسیل صعود خواهند داشت.

این فعال بازارسرمایه اظهارکرد: به نظر می‌رسد از میان سهم‌های گروه دارویی، سهم شرکت‌هایی که داروهای جنرال و عمومی تولید می‌کنند پتانسیل بیشتری برای رشد داشته باشند. در صنعت زراعی هم شرکت‌هایی که زنجیره تأمین قوی‌تری داشته و خوراک دام را از زمین‌های کشاورزی متعلق به خود تأمین می‌کنند، برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر هستند. سرمایه‌گذاران با پرتفوی‌ای از سهم‌های ارزنده گروه غذایی، دارویی و زراعی از افزایش قیمت‌هایی که در کشورمان رخ‌داده، بهره خواهند برد.

صلواتی در خاتمه تصریح کرد: به نظر می‌رسد شاخص کل بورس به‌راحتی به سطح ۲ میلیون واحدی خواهد رسید. تورم سنگینی اقتصاد ما را در برگرفته و بازار سرمایه از تورم عقب‌مانده است. شرکت‌های ارزشمندی در بازار سرمایه ما فعال هستند و سهام برخی شرکت‌ها آن‌قدر افت داشته که ارزش بازار آن‌ها با ۲ یا ۳ ویلا در شمال کشور برابری می‌کند! با این قیمت سهام جایی برای نگرانی سهامداران وجود ندارد و ضرر و زیان ماه‌های قبل در ماه‌های آینده جبران خواهد شد.

یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 اخبار بررسی اجمالی