شرکت کارگزاری ملل پویا

بازاری پویاتر با دو طرفه شدن معاملات

بازاری پویاتر با دو طرفه شدن معاملات

دامنه نوسان معاملات بازار سرمایه بعد از سال‌ها مقاومت بالاخره اندکی باز تر شده و به نظر می‌رسد با افزایش دامنه نوسان، از فشار صف‌های خریدوفروش کاسته خواهد شد.

مهدی عباسی تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری اوان تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در هیچ جای دنیا دامنه نوسان به روشی که در بازار سرمایه ما اجرایی می‌شود، وجود ندارد و سایر بورس‌ها معمولاً از دامنه نوسان پویا استفاده می کنند.‌

وی افزود: در نظر داشته باشید که بازار سرمایه ما، بازار کم‌عمقی است که مثلاً شخصی مثل ایلان ماسک با سرمایه خود به‌راحتی امکان خرید کل بازار سرمایه را دارد. مادامی‌که این بازار به بازارهای سرمایه جهانی متصل نشده باشند، رقابتی نبوده و کارایی لازم را نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هر اقدامی که منجر به روان‌تر شدن معاملات و افزایش نقد شوندگی بازار سرمایه شود، برای بازار مفید است.

عباسی خاطرنشان کرد: شاید افزایش دامنه نوسان و اجرای دامنه نوسان مثبت و منفی ۶ درصدی به‌جای مثبت و منفی ۵ درصدی، تغییر چندانی محسوب نشود اما یک گام به سمت جلو محسوب شده و با حذف کامل دامنه نوسان و حجم‌مبنایی که شاید در زمان خود تصمیم خوبی بوده اما در حال حاضر حجم معاملات بازار سرمایه را با اختلال مواجه کرده، قطعاً معاملات روان‌تری در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

این فعال بازارسرمایه اضافه کرد: برخی اهدافی که به دنبال تحقق آن در بازار سرمایه هستیم، مسیرهای مختلفی خواهند داشت و صحیح‌ترین مسیر برای رسیدن به هدف روان‌تر شدن معاملات بازار سرمایه، ایجاد معاملات دوطرفه در این بازار است.‌

وی گفت: این موضوع پیش‌ازاین در کمیته فقهی بازار سرمایه هم موردبررسی قرارگرفته که قبل از عملیاتی شدن اجرای آن متوقف‌شده است.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: به‌طورکلی معتقدم بازار سرمایه باید به سمت حذف کامل دامنه نوسان حرکت کند، اما تحقق این هدف نیازمند اقداماتی ازجمله حذف حجم‌مبنا، باز شدن معاملات دوطرفه، راه‌اندازی سایر آپشن هایی که در کشورهای دیگر رواج دارد و از همه مهم‌تر افزایش عمق بازار سرمایه است.

تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری اوان تهران خاطرنشان کرد: بازار سرمایه ما به بلوغ کافی برای حذف دامنه نوسان معاملات رسیده و این بازار حدود نیم‌قرن قدمت داشته و حتی قوانین و مقررات این بازار هم از سال ۱۳۸۳ تدوین‌شده و روزبه‌روز هم در حال تغییر و به‌روزرسانی است.

عباسی در پایان گفت: اگرچه این بازار نسبت به بورس بعضی کشورها، بازار نوپایی است؛ اما هیچ ضرورتی ندارد که ۲۰۰ سال صبر کنیم و بعد به سمت بازاری پویاتر حرکت کنیم.می‌توان از تجربه سایر کشورها در این زمینه استفاده کرد و به شکل مطلوب، مسیر طی شده را سریع‌تر و امن‌تر طی کرد.

شنبه 17 اردیبهشت 1401 اخبار