شرکت کارگزاری ملل پویا

رفتار احتیاطی برای سهم‌های بزرگ

رفتار احتیاطی برای سهم‌های بزرگ

بازارسرمایه در روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه پس از نیم ساعت از گذشت معاملات روندی صعودی را به میزان ۲ هزار واحد آغاز کرد اما؛ پس از مدت زمانی کوتاه با شیب نزولی آرامی را طی کرد و هزار واحد از صعود را عقب نشینی کرد.

پیشی گرفتن شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل خبر از رفتار‌های احتیاط آمیز در سهام بزرگ‌تر می‌دهد، مثلا تعطیلات میان هفتگی این محافظه کاری‌ها را افزایش می‌دهد و یا تعطیل بودن فردا موجب می‌گردد صاحبان سهام بزرگ ترجیح بدهند فعالیت‌های شتابانی نکنند. این وضعیت در سهام کوچک‌تر کم‌تر است.

سهام کوچک‌تر بیشتر برای افراد ریسک پذیر و نوسانگیر و کوتاه مدتی مناسب می‌باشند. ریسک بیشتر سهام کوچک‌تر به همراه بازده بیشتر برای آن‌ها تناسب دارد.

در گروه‌های بزرگ، گروه‌های پالایشگاهی و بانک‌ها مورد توجه بودند و در گروه‌های کوچک تر، قند و شکر و رایانه از افزایش شاخص صنعت برخوردار بودند.

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه به روند صعودی خود ادامه داد.

شاخص کل با رشد قطره‌چکانی ۳ هزار و ۱۷۸ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۲۱ درصد رشد داشته و در همان پله یک میلیون و ۵۲۵ هزار واحدی باقی ماند.

اما؛ این شاخص هم‌وزن است که به رشد خود ادامه می‌دهد و رشد ۴ هزار و ۵۲۰ واحد صعودی بود و این شاخص رشد ۱.۰۹ درصدی را نسبت به روز گذشته رقم زد.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "فملی"، "نوری"، "فولاد"، "وتجارت" و "وبملت" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "شستا" با تعداد ۱۹,۰۷۵ معامله، "خودرو" با تعداد ۱۵,۶۱۵ معامله، "خگستر" با تعداد ۱۴,۷۴۵ معامله، "وبصادر" با تعداد ۱۳,۳۴۸ معامله، "وتجارت" با تعداد ۱۲,۶۶۰ معامله، "خساپا" با تعداد ۱۰,۲۳۸ و "لپارس" با تعداد ۹,۶۵۱ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه تا این لحظه به ۵ هزار و ۴۰۲ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۴ هزار و ۲۶۸ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۹ میلیارد و ۵۲۹ هزار برگه سهم را در بیش از ۶۰۳ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله ۶۴۸ میلیارد تومان، «بانک» با حجم معامله ۴۷۸ میلیارد تومان و «شیمیایی» با حجم معامله ۳۳۸ میلیاردتومان و «فرآورده‌های نفتی» به ارزش معامله ۲۸۸ میلیارد تومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۳۸۶ سهم در بخش مثبت قرار داشته و تعداد ۱۸۴ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۶۴۷.۹ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۲۱۲ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۲۴ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۳۶.۵ میلیارد تومان) می‌رسد. برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند نماد‌های "خکاوه" به ارزش ۳۶,۵ میلیارد تومان، "شبریز" به ارزش ۲۹,۵ میلیارد تومان، "دجابر" به ارزش ۲۵,۹ میلیارد تومان، "غسالم" به ارزش ۲۲,۶ میلیارد تومان، "کفرآور" به ارزش ۲۵,۴ میلیارد تومان در این لیست قرار گرفته‌اند. از سوی مقابل نیز سهم‌های "انرژی ۱"، "خاور"، "فافزا"، "ولراز" و "گکیش" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از یک هزار و ۴۰ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان یک هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و ورود نقدینگی (خرید حقوقی) ۴ میلیارد تومانی را مشاهده کردیم. "وبصادر" ۴۹ میلیارد تومان، "شبریز" ۳۲ میلیارد تومان، "حکشتی" ۲۷ میلیارد تومان، "دروز" ۲۵ میلیارد تومان، "وبملت" ۲۰ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند. از طرف دیگر، "سخوز" ۴۲ میلیارد تومان، "فولاد" ۲۵ میلیارد تومان، "فملی" ۱۶ میلیارد تومان، "شتران" ۱۴ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

امروز تا این لحظه در بخش معامله بلوکی نماد‌های "پارسان"، "فارس"، "تیپیکو"، "شیراز"، "وسبحان" و "کرمان" و تنها "شبریز" کد به کد را امروز به نام خود زده است.

نماد‌های "غدشت"، "کاما"، "زکشت"، "زگلدشت"، "پسهند"، "شاملا"، "چافست"، "شسینا"، "رانفور"، "قمرو"، "وخاور"، "بوعلی"، "لازما"، "خفناور"، "شسم"، "دشیری"، "اپرداز"، "کماسه" و "بپاس" در این لیست حضور دارند.

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت و به نماد‌های "گکیش" با حجم معامله ۹ میلیون برگه سهم (بیش از هجده‌برابر میانگین حجم ماه)، "فتوسا" با حجم معامله ۲۸ میلیون برگه سهم (بیش از هفده و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "دروز" با حجم معامله ۱۰.۵ میلیون برگه سهم (بیش از هفده‌برابر میانگین حجم ماه)، "سخوز" با حجم معامله ۱۵.۵ میلیون برگه سهم (سیزده‌برابر میانگین حجم ماه)، "سدشت" با حجم معامله ۲.۵ میلیون برگه سهم (بیش از هفت‌برابر میانگین حجم ماه) و "کقزوی" با حجم معامله ۱۳.۶ میلیون برگه سهم (بیش از شش‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

یکشنبه 11 اردیبهشت 1401 اخبار بررسی اجمالی