شرکت کارگزاری ملل پویا

چیدن پرتفوی تصادفی؛ ممنوع!

چیدن پرتفوی تصادفی؛ ممنوع!

بعد از ماه‌ها انتظار امروز شاخص کل بورس مجدداً کانال ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را از آن خود کرد. واکنش مثبت بازار سرمایه به افزایش دامنه نوسان معاملات، رشد ملایم و معقول بازار، و از همه مهم‌تر افزایش ارزش معاملات نشان از خوش‌بینی به بهبود وضعیت این بازار دارد.

حسن کاظم‌زاده کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: بازار سرمایه در ماه‌های قبل، افت غیرمنطقی و قابل‌توجهی داشت که خوشبختانه وضعیت بازار بهبود یافت و بازار سرمایه فاز صعودی به خود گرفت.

این فعال بازارسرمایه ادامه داد: طبیعی است که بعد از منفی‌های بازار، سرمایه‌گذارانی با تحلیل سهم‌ها، به این نتیجه رسیده باشند که قیمت بسیاری از سهم‌های این بازار برای سرمایه‌گذاری جذاب است و اقدام به ورود و سرمایه‌گذاری کنند و همین موضوع سبب افزایش رونق معاملات بازار سرمایه شده است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد ازاینجا به بعد، اختلاف بازده بین سهم‌های مختلف بازار سرمایه افزایش خواهد داشت و تشکیل پرتفوی تصادفی، بازده مطلوبی نصیب سرمایه‌گذاران نخواهد کرد. اگر متغیرهای اصلی تأثیرگذار بر بازار سرمایه به همین صورت یا کمی رو به بالا باشند، می‌توان خوش‌بین بود که شاخص کل بورس در پایان فصل تابستان به کانال ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار الی ۱ میلیون و هشت‌صد هزار واحدی برسد.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در صورت افت متغیرهای تأثیرگذار بر بازار سرمایه، احتمالاً کانال ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، به‌عنوان محدوده تعادلی و ثبات بازار سرمایه حفظ خواهد شد و بازار در همین محدوده در نوسان خواهد بود. البته اگر افت جدی در متغیرهای تأثیرگذار (ازجمله قیمت‌های جهانی) داشته باشیم، احتمال از دست رفتن این سطح تعادلی هم وجود دارد.

وی بیان کرد: درمجموع به نظر می‌رسد نرخ ارز در بازار داخل و همین‌طور قیمت‌های جهانی افت محسوسی نخواهد داشت و ریسک چندانی متوجه درآمد شرکت‌ها و صنایع بورسی نخواهد بود.

کاظم‌زاده در ادامه در مورد احتمال رشد سهم‌های کوچک‌تر بازار که از قیمت‌های جهانی تأثیر نمی‌پذیرند، گفت: در میان سهم‌های کوچک بازار سرمایه که تاکنون رشد نداشته، شرکت‌هایی که سودآوری قابل قبولی دارند، شرکت‌هایی که وضعیت تولید و فروش و روند سودآوری قابل قبولی دارند، پتانسیل رشد خواهند داشت. اما شرکتی که در وضعیت تولید و فروش و سودآوری با مشکل مواجه است و توان سود سازی ندارد، فعلاً جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نخواهد داشت.

وی افزود: مگر آنکه شرایط بازار سرمایه بهبودیافته و ارزش معاملات افزایش یابد، می‌توان به رشد سهم‌های کوچک‌تر بازار (که شاید به لحاظ تحلیلی جذابیت چندانی نداشته باشند، اما اخباری مربوط به ارزش دارایی‌های این شرکت‌ها وجود دارد) مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار خواهند گرفت. نکته اینجاست که بازار سرمایه این روزها وضعیت متعادل و مثبتی دارد، اما نمی‌توان انتظار شرایطی مشابه سال ۹۹ را داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در آن مقطع مردم عادی به سبب تبلیغات فراوان جذب بازار سرمایه شدند و در حال حاضر چنین شرایطی وجود ندارد. ضمن اینکه بسیاری از افرادی که در آن مقطع اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌ بودند، متحمل ضرر و زیان شده و احتمالاً دیگر تمایل برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نخواهند داشت.

کاظم‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: به‌هرحال هیچ اتفاقی غیرممکن نبوده و بعید نیست که بازار سرمایه دوباره مورد اقبال عمومی قرارگرفته و با ورود سرمایه‌گذاران جدید به این بازار، رشدی بیش از انتظار هم داشته باشد. امیدواریم مردم این بار با چشم‌باز اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کنند که اتفاقات تلخ سال ۹۹ تکرار نشود.

سه شنبه 30 فروردین 1401 اخبار