شرکت کارگزاری ملل پویا

وزیر صمت کمر به نابودی فولاد بست

وزیر صمت کمر به نابودی فولاد بست

مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر وضع عوارض سنگین بر صادرات فولاد، بازار سرمایه را خونین کرد و منجر به ریزش ۳۳ هزار واحدی شاخص کل بورس شد. سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هدف از اخذ عوارض از صادرات فولاد، نابودکردن صنایع تولیدی کشور است. وزارت صمت عزم خود را جزم کرده که بخش خصوصی کشور را تحت فشار قرار دهد و کمر به نابودی صنعت فولادی کشور بسته است.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا اگر قرار باشد عوارضی برای صادرات وضع شود، عوارض به صورت پلکانی در نظر گرفته می شود و صنایع بالادستی مشمول عوارض صادراتی بیشتر، و صنایع پایین دستی، مشمول عوارض صادراتی کمتری می شوند تا از تولید داخل و ایجاد ارزش افزوده حمایت شود.

این کارشناس صنعت فولاد تاکید کرد: حال آنکه در کشور ما رویه کاملاً معکوس است و مثلاً عوارض صادرات شمش فولاد از عوارض صادرات آهن اسفنجی که بالا دستی شمش فولاد محسوب می گردد، بالاتر در نظر گرفته شده است! این وضعیت نشان می‌دهد سیاست‌گذاران تمایلی به حمایت از تولید شمش و میلگرد ندارند یا مثلاً برای صادرات شمش فولاد که با مازاد تولید در داخل کشور مواجه هستیم، عوارض صادرات ۱۷ درصدی در نظر گرفته شده؛ اما برای صادرات اسلب که در تولید ورق فولادی کاربرد دارد و اتفاقا در بازار داخل با کمبود ورق مواجه هستیم، عوارض صادرات ۱۱ درصدی تعیین شده است!

شهرستانی اضافه کرد: علت وضع عوارض به صورت ناعادلانه و غیر کارشناسی شده این است که فولاد مبارکه اصفهان که تولید کننده ۸۰ درصد تختال کشور است، به ایمیدرو و برخی شرکت های خصولتی همچون تامین اجتماعی تعلق دارد. در مورد صادرات محصولات معدنی از جمله آهن اسفنجی هم که سهامدار عمده ایمیدرو است، عوارض صادراتی کمتری در نظر گرفته شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در مقابل برای صادرات شمش فولاد، که بیشتر تولید آن در اختیار بخش خصوصی است، بالاترین عوارض در نظر گرفته شده است. هیچ جای دنیا شمش فولادی با میلگرد به عنوان ماده خام طبقه بندی نمی شود. دولت و وزارت صمت در حال فاجعه آفرینی هستند و امیدواریم نمایندگان مجلس به این موضوع ورود کند.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: نکته اینجاست که تولیدکنندگان فولاد ایرانی به سبب مهندسی قیمت‌ها در داخل کشور ناچار به فروش محصولات خود در بازارهای صادراتی با قیمتی تقریباً ۲۰ درصد پایین تر از قیمت های CIS هستند، وضع عوارض ۱۷ درصدی بر صادرات هم به این هزینه ها اضافه می کند. صادرات با چنین شرایطی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

شهرستانی ادامه داد: جنگ روسیه و اوکراین و توقف عرضه صادراتی فولاد از سوی این دو کشور، فرصتی برای صادرات فولاد ایران بود و به جای آنکه سیاستگذاران ما شرایطی فراهم آورند که تولید کنندگان داخلی از این فرصت بهره برده و بتوانند محصولات خود را با قیمت بالاتر راهی بازارهای صادراتی کنند و درآمد بیشتری کسب کنند؛ مدام در حال سنگ اندازی و مانع‌تراشی هستند.

وی افزود: سال گذشته صنعت فولاد کشور ۱۲ میلیون تن صادرات داشته و ۱۷ درصد عوارض از صادرات محصولات فولادی، هزینه گزافی به تولیدکنندگان تحمیل خواهد کرد. شهرستانی اضافه کرد: ضمن اینکه اگر شرایطی ایجاد شود که صادرات توجیه اقتصادی نداشته باشد، عرضه ها در بازار داخل افزایش پیدا می کند و مازاد عرضه در بازار داخل، خود گردابی ایجاد می کند که منتج به ریزش قیمت‌ها در داخل کشور هم خواهد شد و در نهایت، دود این آتش به چشم سهامداران و سرمایه‌گذاران صنعت فولاد خواهد رفت!

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: سیاست گذاران به جای برنامه ریزی بلند مدت و فراهم کردن شرایطی برای افزایش ظرفیت های تولید در صنعت فولاد، با این سنگ اندازی ها، فقط تولید را به ورطه نابودی می کشانند. وی اذعان کرد: فراموش نکنید که در طی این سال‌ها، حجم تولیدات صنعت فولاد همواره روند افزایشی داشته؛ اما از زمان روی کار آمدن دولت آقای رئیسی به علت سوء مدیریت ها، شاهد کاهش حجم تولید در صنعت فولاد بودیم. صنعت فولاد کشور در سال ۱۳۹۹، حدود ۳۰ میلیون تن تولید داشت و برنامه ریزی شده بود که تولیدات ۱۴۰۰ به ۳۴ میلیون تن برسد؛ ولی فقط ۲۸ میلیون تن فولاد تولید کردیم.

شهرستانی گفت: اخذ عوارض از صادرات فولاد، موجب تعطیلی برخی واحدهای تولیدی شده و عواقب بدی برای این صنعت در پی خواهد داشت. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خاتمه تاکید کرد: بعید نیست که تولیدات امسال صنعت فولاد، ۶ میلیون تن کمتر از سال قبل باشد. این سنگ اندازی ها و سوء مدیریت ها در حالی است که صنایع ما با چالش های دیگری از جمله قطعی مکرر برق و گاز و افزایش سرسام آور نرخ گاز و برق هم مواجه هستند.(گاز صنعت فولاد از سال گذشته تا کنون رشد ۲۲ برابری داشته است)

چهارشنبه 24 فروردین 1401 اخبار محصولات فلزی