شرکت کارگزاری ملل پویا

فاصله ۶۰ دلاری اسلب ایران با نرخ جهانی

فاصله ۶۰ دلاری اسلب ایران با نرخ جهانی

شرکت‌های فولادی این‌روزها در حال و روز خوشی سپری می‌کنند و فاکتورهای فراوانی برای میل به صعود در این شرکت‌ها به چشم می‌خورد.

«سطوح قیمت‌های جهانی فولاد»، «رشد بیش از ۴ درصد نرخ بیلت صادراتی ایران» از جمله عوامل مستعد درآمدزایی شرکت‌های فولادی در بازارهای جهانی و داخلی است. بر همین اساس باید اشاره داشت که میزان فروش شرکت‌های فولادی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ رشد قابل توجهی داشته است.

به‌عنوان مثال فولاد مبارکه رشد فروش ۸۵ درصدی را ثبت کرده و گزارش اسفندماه برخی از فولادی‌ها هم چشمگیر بوده که می‌توان به رشد ۱۳۴ درصدی فروش "فخوز" نسبت به بهمن اشاره کرد. در صورت ثبات قیمت های جهانی در سطوح فعلی، می‌توان انتظار رشد قیمت در نمادهای این گروه را داشت.

قیمت اسلب صادراتی ایران در هفته منتهی به ۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۵ دلار افزایش یافت و به ۸۰۵ دلار در هر تن رسید. در این هفته اسلب حوزه دریای سیاه با ۳.۹ درصد نزول نسبت به هفته گذشته، ۸۶۵ دلار در هر تن معامله شد. تهاجم روسیه به اوکراین نرخ حمل و نقل را افزایش داده و بر صادرات دریایی فولاد و غلات از روسیه تأثیر گذاشته است. در حال حاضر، یک فرصت استثنایی در بازار‌های صادراتی برای فولادسازان ایرانی وجود دارد که برای استفاده از این فرصت، باید شرایط صادرات فولاد تسهیل شود.

وضع عوارض بر صادرات فولاد و نگرانی نسبت به تأمین برق فولادسازان، دو تهدیدی است که صنعت فولاد کشور در معرض آن قرار دارد و برای استفاده از فرصت طلایی در بازار‌های صادراتی، این دو تهدید باید رفع شوند. بالاترین سقف قیمتی اسلب صادراتی ایران از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون ۸۰۵ دلار بوده که قیمت فعلی سقف تاریخی خود است ضمن آنکه متوسط قیمت اسلب صادراتی ایران از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۷۶۸ دلار و متوسط یکسال گذشته ۶۷۲ دلار اعلام شده است.

نرخ بیلت صادراتی ایران در هفته گذشته ۲۴ دلار افزایش یافت و ۷۲۰ دلار در هر تن معامله شد. در این هفته بیلت حوزه دریای سیاه با ۳.۷ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته، ۷۵۳ دلار در هر تن معامله شد و بازار بیلت فولاد آسیا تحت تأثیر شمش فولادی ارزان‌تر حاصل از کوره‌های القایی با منشاء ایران قرار گرفت. قیمت شمش فولادی تولید کوره بلند (BF) و کوره قوس الکتریکی (EAF) در سراسر بازار‌های آسیایی در طول هفته منتهی به جمعه ۸ آوریل ثابت بود و خریداران به فولاد ارزان‌تر حاصل ازکوره القایی (IF) و پیشنهادات ایران به عنوان دلیلی برای عدم افزایش قیمت اشاره کرده‌اند.

قیمت شمش فولاد صادراتی از روسیه در نیمه دوم هفته گذشته به کاهش خود ادامه داد، زیرا تقاضا به دلیل تحریم‌های موجود و تحریم‌های احتمالی آینده محدود بود. بالاترین سقف قیمتی بیلت صادراتی ایران از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۷۲۰ دلار اعلام شد که قیمت فعلی سقف تاریخی خود عنوان شده ضمن آنکه متوسط قیمت بیلت صادراتی ایران از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۷۰۴ دلار و متوسط یکسال گذشته ۶۱۳ دلار است.

شرکت‌های فولادی «فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد خراسان» در گزارش میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به پایان شهریورماه ۱۴۰۰ هر ۳ با ثبت سود خالص همراه بودند و دراین‌بین شرکت «فولاد مبارکه اصفهان» بیشتری میزان سود خالص را با ۳۴۳،۸۸۹ میلیارد ریال در اختیار داشت که در مقایسه با سال گذشته با رشد ۲۲۲ درصدی روبه‌رو بود.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پایان ۶ ماهه نخست در سال ۱۴۰۰ توانست به درآمد عملیاتی ۶۶۰،۸۴۷ میلیارد ریالی دست پیدا کند که این رقم با توجه به دوره پیشین در سال گذشته افزایش ۱۴۲ درصدی را تجربه کرد و طی این دوره بیشترین درآمد این شرکت فولادی از سوی بخش «محصولات گرم» با ۴۶۴،۴۷۰ میلیارد ریال بود، گفتنی است که فولاد محصولات خود را در بازار‌های داخلی و صادراتی به فروش رساند.

نرخ فروش «محصولات گرم» شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پایان این دوره ۶ ماهه مبلغی برابر با ۱۷ میلیون تومان در ازای هر هزارتن در بازار داخلی معامله می‌شد و در بازار صادراتی نیز این مبلغ بالغ‌بر ۱۵ میلیون تومان به ثبت رسید. شرکت فولاد خوزستان در دوره میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰ درآمد‌های خود را به ۲۰۱،۸۸۳ میلیارد ریال رساند که شاهد رشد ۸۰ درصدی آن نسبت به دوره مشابه بوده است و با توجه به این میزان افزایش توانست به سود ناخالص ۸۳،۷۴۹ میلیارد ریالی برسد. بیشترین درآمدی که این شرکت فولادی توانست از خود بر جای بگذارد مربوط به محصول «اسلب» بود که ۱۰۹،۹۷۰ میلیارد ریال درآمد از فروش این محصول به دست آمد و لازم به ذکر است که فروش محصولات فخوز طی ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در ۲ بازار داخلی و صادراتی شناسایی شد و درآمدی که از فروش «اسلب» به دست آمد ۶۶ درصد آن مربوط به بازار صادراتی بود.

نرخ فروش «اسلب» شرکت فولاد خوزستان در پایان این دوره ۶ ماهه در بازار داخلی برابر با ۱۶ میلیون تومان در ازای هر تن بود که نسبت به پایان سال مالی ۱۳۹۹ با افزایش نرخ ۹۳ درصدی روبه‌رو بود و همچنین در بازار صادراتی نیز نرخ فروش این محصول ۱۴ میلیون و ۴۸۰ هزارتومان در ازای هر تن بود که در این بخش نیز با افزایش ۵۸ درصدی همراه بود. شرکت فولاد خراسان در این دوره ۶ ماهه درآمدی که از فروش محصولات شناسایی کرد برابر با ۵۲،۳۱۳ میلیارد ریال بود که توانست رشد ۸۹ درصدی را طی یک سال تجربه کند و همچنین سود ناخالص این شرکت طی این دوره با رشد ۸۳ درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به مبلغ ۲۰،۳۲۳ میلیارد ریالی دست پیدا کند. شرکت فولاد خراسان موفق به فروش محصولات در بازار‌های داخلی و صادراتی بود که بیشترین میزان درآمد حاصل از فروش مربوط به «محصولات سبک ساختمانی» با ۳۰,۵۱۵ میلیارد ریال بود، سهم عمده میزان درآمدی که "فخاس" از فروش این محصول به دست آورد مربوط به بازار داخلی بود که ۸۱ درصد از آن را تشکیل می‌دهد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پایان این دوره ۶ ماهه مقدار فروش خود را ۳،۵۹۹ هزارتن اعلام کرد که بیشترین مقدار فروش را طی این مدت «محصولات گرم» با ۳،۵۸۱ تن بود که بخش عمده‌ای از فروش این محصول در بازار داخل کشور به فروش رسید، مقدار فروش تجمیعی شرکت فولاد با کاهش ۶ درصدی در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته روبه‌رو بود. شرکت فولاد خوزستان نیز طی این دوره توانست ۱،۵۰۶،۵۴۰ تن از محصولات خود را به فروش برساند، فروش محصولات این شرکت فولادی در بازار‌های داخلی و صادراتی شکل گرفت که بیشترین فروش در بازار صادراتی با ۹۰۳،۷۵۵ تن بود، مقدار فروش "فخوز" طی این دوره ۶ ماهه نسبت به دوره پیشین در سال گذشته شاهد کاهش ۲۸ درصدی بود، پرفروش‌ترین مقدار فروش را طی این دوره «اسلب» با ۷۳۳،۳۰۱ تن در اختیار داشت. شرکت "فخاس" در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ مقدار فروش محصولات خود در بازار‌های داخلی و صادراتی را ۴۲۴،۹۵۸ تن اعلام کرد با این تفاوت که در دوره مشابه سال گذشته ۱۹۲ تن کاهش فروش را تجربه کرد، بیشترین مقدار فروش "فخاس" طی این دوره مربوط به «محصولات سبک ساختمانی» با ۲۳۱،۹۲۴ تن بود، محصولاتی که توسط این شرکت فولادی به فروش رسید شامل «محصولات سبک ساختمانی، شمش و آهن اسفنجی و بریکت» بود.

دوشنبه 22 فروردین 1401 اخبار محصولات فلزی