شرکت کارگزاری ملل پویا

"شراز" و دو سویه افزایش‌سرمایه سنگین

"شراز" و دو سویه افزایش‌سرمایه سنگین

شرکت پالایش نفت شیراز در آخرین صورت مالی حسابرسی شده منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰ درآمد عملیاتی خود را برابر با ۱۱۷،۰۸۷ میلیارد ریال به ثبت رساند که رشد ۱۵۵ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته از خود بر جای گذاشته بود، عمده این درآمد‌ها حاصل از فروش «نفت گاز» با ۵۹،۰۷۳ میلیارد ریال بود، کسب درآمد‌های شراز طی این دوره از ۲ بخش فروش داخلی و صادراتی به دست آمد.

محصول «نفت گاز» طی این دوره ۵۰ درصد از درآمد این شرکت پالایشی را در اختیار داشت، نرخ فروش «نفت گاز در بازار داخلی» در پایان ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۱۰ میلیون تومان بود و همچنین طی این دوره با افزایش ۶۵ درصدی نرخ فروش نسبت به پایان سال مالی ۱۳۹۹ روبه‌رو بود.

میزان سود خالصی که "شراز" طی این دوره از خود بر جای گذاشت برابر با ۱۰،۸۶۱ میلیارد ریال اعلام شد که شاهد افزایش ۶۶ درصدی نسبت به دوره ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ بود، طی این دوره در ازای هر سهم ۱۰،۵۷۳ ریال سود اعلام شد.

به نظر این مؤسسه صورت‌های مالی یاد شده در بالا، وضعیت مالی شرکت پالایش نفت شیراز (سهامی عام) در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی شرکت را برای دوره‌ی مالی شش ماهه منتهی به تاریخ مزبور، از تمام جنبه‌های با اهمیت، طبق استاندارد‌های حسابداری، به نحو مطلوب نشان می‌دهد.

پالایش نفت شیراز در اولین روز معاملات در روز هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ توانست به فیمت ۱۱۳,۹۴۴ ریال دست پیدا کند، پس از گذشت ۶ ماه "شراز" به بالاترین قیمت هر سهم خود رسید و در تاریخ ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰ رقم خورد که با مبلغ ۱۴۶,۶۲۷ ریال آن روز را به پایان رساند، لازم به ذکر است که شرکت پالایش نفت شیراز در آخرین روز معاملاتی خود، قمیتی که در ازای هر سهم از بر تابلو به ثبت رساند مبلغ ۱۴۴,۵۵۰ ریال بود که فاصله قیمتی آن (۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۱) با ابتدای سال ۱۴۰۰ رشد ۲۷ درصدی را شاهد بوده و با قیمتی که در قله این پالایشی به ثبت رسیده بود ۱,۴۱ درصد کاهش را به دنبال داشت.

سهامداران عمده پتروشیمی شیراز شامل شرکت‌های (گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، صندوق بازنشستگی بانک‌ها، سرمایه‌گذاری استان تهران، سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی و سرمایه‌گذاری استان فارس) می‌شود که دراین‌بین بیشترین سهم در اختیار گروه گسترش نفت و گاز پارسیان است که ۵۴,۱۴ درصد از سهام این شرکت را که شامل ۵۵۶,۳۰۳,۸۷۲ سهم می‌شود را به خود اختصاص داده است.

نماد "شراز" به‌منظور برگزاری مجمع فوق‌العاده و افزایش سرمایه ۹۷۰.۵ درصدی بسته می‌شود، این افزایش سرمایه شگفت‌انگیز از محل سود انباشته و اندوخته‌ها هست که درنتیجه اعمال و تصویب آن در مجمع ۱۸ فروردین، تعداد سهام شما بیش از ده برابر می‌شود!

نماد سهم به‌منظور افزایش سرمایه سنگین یادشده در پایان معاملات امروز متوقف می‌شود و به احتمال قوی ۲ ماه دیگر با سرمایه جدید بازگشایی خواهد شد. قیمت تئوریک سهم در زمان بازگشایی ۱۳۰۷۸ ریال خواهد بود که انتظار می‌رود یا در سطوح قیمتی ۲۰۰۰ تومانی باز شود و یا بعد از بازگشایی صف خرید شده و تا آستانه قیمتی مزبور حرکت نماید. از دیگر مزیت‌های شراز، وجود طرح‌های توسعه با ارزش و مهم این شرکت در سال جاری تا ۱۴۰۴ هست که ضمن نوسازی و بازسازی کامل این پالایشگاه، شراز را سرآمد پالایشگاه‌های کشور خواهد ساخت.

شراز یکی از بهترین‌های گروه پالایشی است به طوری که حاشیه سود ناخالص آن (حتی با نفت ۷۵ دلاری) بیش از ۱۳.۵ درصد و حاشیه سود خالص آن قریب به ۱۱.۱ درصد هست، سود برآوردی و تخمینی سهم برای سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۳۸۶۴۰ ریال و سود محاسباتی سالجاری آن بیش از ۴۶۵۰۰ ریال است.

ارزش ذاتی سهم با توجه به طرح‌های توسعه و با استفاده از مدل گوردون، بیش از ۲۰ هزار تومان بوده در حالیکه در غفلت فعالان بازار و ناآگاهی از وضعیت بنیادی و سودآوری آتی شرکت، در سطوح قیمتی ۱۳ تا ۱۴ هزار تومانی معامله می‌شود.

لازم به ذکر است که پتروشیمی شیراز در صورت عدم انجام افزایش سرمایه و تقسیم سود انباشته، به دلیل خروج وجه نقد از شرکت، سرمایه در گردش کاهش می‌یابد و ناگزیر است که معادل افزایش سرمایه پیشنهادی تسهیلات مالی ۲۴ درصد باید دریافت شود.