شرکت کارگزاری ملل پویا

سوخت لازم برای رشد بازار سرمایه مهیا شد!

سوخت لازم برای رشد بازار سرمایه مهیا شد!

بازار سرمایه آخرین روز معاملاتی هفته را با افت ۷ هزار و ۶۷۷واحدی (۰.۵درصد) شاخص کل و رشد ۰.۴ درصدی شاخص‌ هم وزن به پایان رساند. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به ۶هزار و ۳۲۰میلیارد تومان رسید.

پیمان شوریابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: به هر حال رشد قیمت سهم ها به یک باره اتفاق نمی افتد و طبیعی است که بعد از هر رشدی، سهم ها به محدوده اشباع خرید برسند و شاهد یک دور استراحت یا اصلاح قیمتی باشیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در کوتاه مدت شاهد اصلاح اندک قیمت سهم های بزرگ بازار باشیم و نقدینگی به سمت تک سهم ها هدایت شود (کما این که در هفته های اخیر هم سهم های بزرگ بازار رشد بیشتری تجربه کرده اند)؛ ولی با ورود خریداران جدید، روند مثبتی که در بازار سرمایه شکل گرفته می تواند تداوم داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: صنایع بزرگ و کامودیتی محور بازار سرمایه از جمله سهم های گروه پتروشیمی بالاخص اوره سازان؛ شرکت های سرمایه گذاری گروه خودرو به سبب خبر واگذاری بلوکی ایران خودرو و سایپا؛ سهام های گروه سیمانی به سبب خبر طرح دولت برای عرضه مسکن و احتمال افزایش قیمت سیمان در بورس کالا؛ و همینطور شرکت‌های صنعت سرمایه گذاری که جزو جامانده های بازار هستند؛ پتانسیل بیشتری برای رشد دارند.

وی تصریح کرد: رشد بازار سرمایه در مقطع کنونی، ارتباط کمتری به اخبار مربوط به برجام دارد و بیشتر خبرهایی از جنس افزایش قیمت های جهانی، واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروساز، احتمال حذف ارز دولتی و همینطور افزایش نرخ تسعیر ارز در گروه بانکی، از جمله اخباری است که می تواند محرک رشد بازار سرمایه در هفته های آینده باشد.

شوریابی در خاتمه خاطرنشان کرد: مسلماً در صورت توافق و احیای برجام، بازار سرمایه رشد پایدارتری خواهد داشت؛ اما حتی اگر فعلاً توافقی هم شکل نگیرد، با توجه به نفت بالای ۱۰۰ دلار و رشد قیمت های جهانی و... بازار سرمایه سوخت لازم برای یک حرکت صعودی را خواهد داشت. ضمن اینکه در روزهای آینده با انتشار گزارش های سالانه و تولید و فروش ماهانه شرکت ها و نزدیکی به زمان برگزاری مجامع، بازار سرمایه جذاب تر هم خواهد شد.

شنبه 20 فروردین 1401 اخبار