شرکت کارگزاری ملل پویا

پالایشی‌ها و فروش بنزین پُر ابهام

پالایشی‌ها و فروش بنزین پُر ابهام

وکلای ملت با توجه به تخصیص بی‌ضابطه فرآورده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و تاراج بیت‌المال با فروش ارزان قیمت بنزین به خارجی‌ها گامی بلند برای شفاف‌سازی این شرکت برداشتند و حال باید در انتظار نتیجه این تحقیق و تفحص نشست.

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز با ۱۸۹ موافق، ۲۹ مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۳۹ نماینده حاضر با تحقیق و تفحص از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران موافقت کردند. وضعیت قیمت فروش فرآورده های نفتی در زمان تحریم و بررسی طرح دوگانه سوز کردن حدود یک و نیم میلیون خودروی عمومی از محورهای این تحقیق و تفحص است.

بر همین اساس نگاهی به اوضاع فروش بنزین پالایشی‌ها می‌اندازیم.

شرکت پالایش نفت بندرعباس در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ میزان درآمدی که از فروش محصول «بنزین موتور» به دست آورد مبلغی برابر با ۲۳۵,۱۹۶ میلیارد ریال بود و این درآمد از فروش ۲,۳۵۵,۱۶۰ مترمکعب شناسایی شد، نرخ فروش این محصول طی این دوره ۶ ماهه در بازار داخل کشور نزدیک به ۱۰ میلیون تومان در ازای هر مترمکعب بود و در بازار صادراتی نیز همین نرخ شناسایی شد.

"شبندر" طی دوره پشت سر گذاشته‌شده با افزایش نرخ فروش ۸۵ درصدی در بازار داخلی روبه‌رو بود که از نرخ ۵ میلیون و ۳۰۰ هزارتومانی در ازای هر مترمکعب به ۱۰ میلیون تومان رسید، همچنین در بازار صادراتی نیز افزایش ۶۳ درصدی را مشاهده کرد.

در همین دوره شرکت پالایش نفت تهران نیز توانست از محصول «موتور بنزین» ۱۰۴،۲۲۶ میلیارد ریال درآمدزایی کند و این مبلغ حاصل فروش ۱،۰۳۵،۲۵۰ مترمکعب بود که طی این دوره به نرخ ۱۰ میلیون تومان در ازای هر مترمکعب به فروش رسید، "شتران" این محصول را در بازار داخلی به فروش رساند و در مقایسه با پایان سال گذشته افزایش ۸۶ درصدی را تجربه کرد.

شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در این دوره از فروش «بنزین» درآمدزایی ۲۲۱،۱۰۶ میلیارد ریالی را به همراه داشت که تماماً در بازار داخلی به فروش رسید، مقدار فروش این محصول ۲،۰۷۹،۹۹۱ متمرمکعب بود که در ازای هر متر مکعب نرخ فروش آن برابر با ۱۰ میلیون تومان اعلام شد، نرخ فروش ین محصول در شرکت "شپنا" با رشد ۷۳ درصدی مواجه بود.

هر ۳ این شرکت‌ها به میانگین نرخ فروش ۱۰ میلیون تومان رسیده اند و هرکدام شاهد افزایش بالای ۵۰ درصدی نرخ فروش بوده‌اند، در این بین تنها شرکت "شبندر" در بازار صادراتی نیز فعالیت داشت.

در همین راستا، نگاهی خواهیم داشت به آخرین صورت مالی حسابرسی شده ۳ شرکت از صنعت پالایش که شامل شرکت‌های (پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان) می‌شود، طی دوره ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ این ۳ شرکت نام برده به سود خالص دست یافته‌اند که در این بین شرکت پالایش نفت بندرعباس بیشترین سود خالص را با ۷۹،۳۸۶ میلیارد ریال از آن خود کرده و در ادامه نیز سود پایه هر سهم را ۵۹۲ ریال اعلام کرد.

شرکت پالایش نفت بندر عباس در پایان دوره ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ درآمد عملیاتی که شناسایی کرد برابر با مبلغ ۸۶۳،۲۹۵ میلیارد ریال بود که با توجه به دوره پیشین رشد ۱۹۷ درصدی را از آن خود کرد، بیشترین درآمدی که توسط این شرکت پالایشی به حاصل شد مربوط به «نفت گاز» با ۳۰۹,۸۹۷ میلیارد ریال بود، این محصول در ۲ بازار داخلی و صادراتی به فروش رسیده بود. نرخ فروش «نفت گاز» در بازار داخل کشور طی ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ برابر با ۹ میلیون و ۸۵۲ هزار تومان بود که در مقایسه با پایان دوره مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۹ با رشد ۶۰ درصدی همراه بود.

میزان درآمد عملیاتی به ثبت رسیده توسط "شتران" در ۶ ماه نخست در سال ۱۴۰۰ مبلغی برابر با ۵۰۸،۲۳۲ میلیارد ریال بود که افزایش درآمد ۱۴۷ درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد بود، عمده‌ترین درآمدی که "شتران” از فروش محصولات طی این دوره شناسایی کرد متعلق به «نفت گاز» با ۲۱۲,۸۹۹ میلیارد ریال بود. نرخ فروش این محصول مبلغی برابر با ۱۰ میلیون تومان بود که نسبت به پایان سال مالی ۱۳۹۹ با رشد ۵۹ درصدی مواجه بود، عمده بازار هدف محصولات شرکت داخلی بوده و مطابق قانون، شرکت محصولات اصلی تولیدی خود را جهت توزیع در سطح کشور تحویل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌دهد.

محصولات ویژه تولیدی شرکت، در بورس‌های کالا و انرژی عرضه می‌گردد. در این حوزه شرکت‌های تولید کننده انواع روانکار‌ها و شرکت‌های قیرسازی، شرکت‌های عمده خریدار محصولات ویژه این شرکت هستند. شرکت پالایش نفت اصفهان موفق به کسب درآمد ۸۵۱،۰۷۸ میلیارد ریالی طی ۶ ماه نخست در سال ۱۴۰۰ شد که با افزایش ۱۵۳ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بود، پرفروش‌ترین این شرکت پالایشی نیز همانن ۲ شرکت دیگر در اختصاص «نفت گاز» با ۳۷۳،۸۲۷ میلیارد ریال بود که تنها در بازار داخل کشور به فروش رسید.

نرخ فروش محصول «نفت گاز» پالایش نفت اصفهان در پایان دوره ۶ ماهه منتهی به شهریوماه ۱۴۰۰ برابر با مبلغ ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که شاهد رشد ۵۸ درصدی در مقایسه با پایان سال مالی گذشته بود. همان‌طور که گفته شد هر ۳ شرکت نامبرده با افزایش درآمد عملیاتی روبه‌رو بوده اند که هر کدام بالای ۱۰۰ درصد افزایش را به دنبال داشته‌اند و همچنین محصول «نفت گاز» نیز در هر کدام از شرکت‌های پالایشی بالاتر از ۵۰ درصد افزایش نرخ فروش را تجربه کرده است.

شرکت پالایش نفت بندر عباس در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ مقدار فروش محصولات خود را ۹،۴۵۸،۸۷۵ مترمکعب شناسایی کرد که عمده مقدار فروش این شرکت پالایشی مربوط به داخل کشور بود و ۲۳ درصد از آن نیز متعلق به بازار صادراتی بود. فروش ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ شبندر با افزایش ۱۲ درصدی روبه‌رو بود که از مقدار فروش ۸،۴۷۶،۰۵۳ مترمکعبی به ۹،۴۵۸،۸۷۵ مترمکعب رسید، پرفروش‌ترین محصول شبندر در این دوره مربوط به «نفت گاز» با ۵،۱۶۴،۲۷۸ مترمکعب بود.

شرکت پالایش نفت تهران در پایان شهریورماه ۱۴۰۰ توانست مقدار فروش خود را طی این دوره ۶ ماهه به ۵،۵۰۷،۶۰۳ مترمکعب برساند که شاهد کاهش ۳۳۲،۴۳۲ متر مکعبی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بود، این مقدار فروشی که شتران از خود باقی گذاشت مربوط به بازار داخل کشور بود. پرفروش‌ترین محصولی که شتران به فروش رساند به «نفت گاز» اختصاص یافت که ۲،۱۱۵،۰۶۷ مترمکعب از این محصول به فروش رسید. مقدار فروش شرکت پالایش نفت اصفهان در پایان دوره ۶ ماهه میاندوره‌ای منتهی به به شهریورماه ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۹،۲۸۸،۴۰۵ مترمکعب شناسایی شد که تنها در بازار داخلی به فروش رسید، عمده‌ترین مقدار فروش "شپنا" همانند "شبندر" و "شتران" متعلق به «نفت گاز» بود که طی این دوره ۳،۹۳۳،۵۸۹ مترمکعب از این محصول به فروش رسید.

مقدار فروشی که از این شرکت پالایشی به ثبت رسید با کاهش ۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بود. همان‌طور که در نمودار فوق ملاحظه می‌کنید مقدار فروش پالایش نقت بندر عباس و اصفهان تقریباً یکسان است و شتران نیز نسبت به این ۲ با حجم فروش کمتری را به همراه داشت.

عمده سهامداران شرکت پالایش نفت بندرعباس تاکنون مربوط به بانک رفاه کارگران، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک صادرات، بانک تجارت و توسعه سرمایه رفاه بود که در این بین بانک رفاه کارگران با در اختیار داشتن ۴۱,۰۰۸,۷۲۴,۵۹۵ سهم (۳۰ درصد) از شرکت پالایش بندرعباس بیشترین سهام را در اختیار دارد. از بیشترین سهامداران پالایش نفت تهران می‌توان به بانک صادرات، بانک تجارت، سرمایه‌گذاری استان تهران، سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی و صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم اشاره کرد، در میان شرکت‌ها بانک صادرات ۵,۲۵ درصد از سهام شرکت شتران را به خود اختصاص داده که عمده‌ترین سهامدار این شرکت است و لازم به ذکر است تعداد سهامی که در اختیار دارد برابر با ۸,۹۲۸,۳۵۵,۴۸۴ است.

در پایان نیز نگاهی خواهیم داشت به سهامداران عمده پالایش نفت اصفهان که شامل شرکت‌های آوای پردیس سلامت، توسعه سرمایه رفاه، پالایش نفت جی، بانک صادرات و بانک تجارت می‌شود، شرکت آوای پردیس سلامت با در اختیار داشتن ۱۵,۰۱ درصد از سهام شپنا بیشترین سهم را از این شرکت به خود اختصاص داد و تعداد سهامی که متعلق به این شرکت است برابر با ۲۰,۹۳۳,۹۱۷,۶۶۲ سهم است. بر اساس گزارشی که گروه تحقیق بورس نیوز ارائه کرد بانک صادرات و بانک تجارت در این ۳ شرکت حضور دارد و جزء سهامداران اصلی این شرکت‌های پالایشی هستند.

اینکه بانک‌ها در لایه‌لایه پالایشی‌هایی نفوذ کرده‌اند و از سودسازی‌های آنها بهره‌مند می‌شوند حاکی از آن است که آب زیر محیط سرمایه‌گذاری بانک‌ها نمی‌رود بلکه هرجایی که پول بو می‌کشد بانک‌ها در آن محیط زیست می‌کنند. برای نمونه دلار، مسکن، خودرو و پالایشی‌ها و ... و اکنون باید که دید که پس از این تحقیق و تفحص پای بانکی‌ها به این ارزان فروشی‌ها باز می‌شود یا اینکه مانند گزارش‌های پلیس راهور، همیشه رانندگان فوت شده مقصر هستند!