شرکت کارگزاری ملل پویا

از تخلفات "انرژی ۳" تا معاملات بنزین و گازوئیل

از تخلفات "انرژی ۳" تا معاملات بنزین و گازوئیل

شرکت بورس انرژی ایران در سال ۱۴۰۰ اقداماتی از جمله انجام اقزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی و انتقال به بازار بورس (از فرابورس) را در کارنامه خود ثبت کرد. علی نقوی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران در گفتگو با بورس نیوز در خصوص افزایش سرمایه این شرکت بیان کرد: افزایش سرمایه بورس ها بر اساس مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار و فرمول کفایت سرمایه ای است ‌که برای بورس ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: شرکت بورس انرژی بر اساس بررسی‌ها در سال ۱۴۰۰ می بایست سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی خود را به ۱۲۰ میلیارد تومان می رسد که با موافقت هیئت مدیره سرمایه شرکت به ۱۸۰ میلیارد تومان رسید. این افزایش سرمایه با هدف رعایت مقررات سازمان در مورد کفایت سرمایه و نیز خرید ساختمان بود که پیگیری های آن در دست انجام است و به محض به نتیجه رسیدن اطلاع رسانی رسمی صورت خواهد گرفت.

نقوی افزود: در نظر داشته باشید که بورس‌ها در سرمایه گذاری منابع خود با محدودیت هایی مواجه هستند و بورس انرژی هم اجازه سرمایه گذاری منابع خود در هر حوزه‌ای را ندارد. صرفا اجازه سرمایه گذاری در سپرده بانکی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و اوراق خزانه اسلامی را داریم. در بحث توسعه فعالیتهای بورس انرژی و توسعه IT هم اگر نیاز به سرمایه‌گذاری های جدید و افزایش سرمایه حتما اطلاع رسانی رسمی صورت خواهد گرفت. فارغ از بورس بودن شرکت بورس انرژی ایران، این شرکت همچون سایر شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه ملزم به افشای اطلاعات است.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران در ادامه گفت‌وگو در رابطه با انتقاداتی که به عدم افزایش درآمدهای این شرکت مطرح است، گفت: از لحاظ درآمدی، بورس ها جزو شفاف ترین شرکت های بازار سرمایه هستند. تحلیل گران، هر روز می توانند بر اساس فرمول هایی، کارمزد بورس‌ها را بررسی کرده و درآمدها را محاسبه کنند. عمده درآمدهای بورس انرژی از محل کارمزد معاملات است.‌ فرمول نحوه محاسبه کارمزد معاملات هم در سایت سازمان بورس هست و در صورت های مالی شرکت بورس انرژی ایران هم قرار دارد و در همان فرمول، به سقف کارمزدها هم صراحتاً اشاره شده است که بر اساس منطق صحیحی هم این سقف ها تعیین شده است. بنابراین درآمدهای شرکت بورس انرژی ایران کاملا قابل احصا و پیش بینی است. اما در پاسخ به این سوال که چرا با افزایش قیمت فرآورده های نفتی، درآمدهای شرکت بورس انرژی ایران رشد نکرده، باید گفت متغیر مهم و اثرگذار در این زمینه سقف کارمزدها است.

وی تصریح کرد: به هر حال هزینه مبادلات در بورس ها باید به حدی باشد که برای عرضه کنندگان انگیزه عرضه محصول در بورس وجود داشته باشد و به همین دلیل، سقفی برای کارمزد معاملات تعیین شده است. با وجود سقف کارمزد معاملات، از یک نقطه به بعد، هر چقدر هم که قیمت فرآورده های نفتی افزایش یابد، تغییری در درآمدهای شرکت بورس انرژی ایران ایجاد نخواهد شد.‌ البته اگر قیمت فرآورده‌های نفتی کاهش پیدا کند، درآمدهای شرکت کاهش خواهد یافت؛ چرا که کفی برای کارمزدها تعیین نشده است. نقوی اضافه کرد: نکته بعدی این است که در زمان افزایش قیمت‌ها، نگرانی در بازار بیشتر می شود و عرضه کنندگان با انتظار افزایش قیمت ها ممکن است اقدام به کاهش عرضه کنند. خریداران هم انتظار بازار با ثبات تری را داشته و برای خرید تامل کنند.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران تاکید کرد: بنابراین افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی لزوماً به معنای افزایش حجم معاملات نیست.‌ البته خوشبختانه با افزایش قیمت فرآورده ها، عرضه ها در بورس انرژی هم شدت گرفته و رقابت خوبی در این بازار شاهد بوده ایم و درآمدهای بیشتری هم نصیب کشور کرده است. وی گفت: متغیر اثرگذار بعدی روی درآمدهای شرکت بورس انرژی ایران، حجم معاملات است‌. حجم معاملات بورس انرژی نسبت به سال گذشته (سال ۱۳۹۹) کاهش پیدا کرده است؛ چرا که سال گذشته عرضه بنزین و گازوئیل هم در بورس انرژی انجام شده و حدود ۸ میلیون تن بنزین در بورس انرژی مبادله شده است. اما از خردادماه ۱۴۰۰ به دلیل افزایش مصرف داخلی به منظور ذخیره‌سازی، طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش، اساساً دیگر بنزینی در بورس انرژی عرضه نشده است!

نقوی با اشاره به این موضوع، اضافه کرد: عرضه فرآورده های نفتی در بورس انرژی وابستگی زیادی به مصرف داخلی دارد و در حال حاضر عرضه بنزین و گازوئیل در بورس کالا انرژی انجام نمی‌شود. البته در هفته آخر اسفند ماه با توجه به آن که مقداری گازوئیلی صادر شده بود در نامه‌ای کتبی آمادگی خود را به مقامات ذیربط اعلام کردیم که عرضه ها باید از طریق بورس انرژی انجام شود. اما به رغم کاهش حجم معاملات در بورس انرژی، با توجه به آنچه در صورت‌های مالی ۹ ماهه بورس انرژی نمایان است، سود این شرکت افت چندانی نداشته است. ضمن اینکه پیش بینی سود شرکت در مهرماه ۱۴۰۰ روی سامانه کدال قرار گرفته و بعد از انتشار صورت‌های مالی ۱۲ ماهه حسابرسی نشده شرکت بورس انرژی ایران، سهامداران می‌توانند این گزارش را با پیش‌بینی سود در مهرماه مقایسه کنند.

نقوی در رابطه با دلایل جهش قیمتی سهم شرکت بورس انرژی ایران در یکی دو سال اخیر اظهار کرد: شرکت بورس انرژی ایران همچون سایر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، یک ناشر محسوب می شود و اگر در روند قیمتی سهم ظن دستکاری برود، ناظران بازار باید به بررسی موضوع بپردازند‌. با توجه به پیگیری‌هایی که انجام داده ام، می دانم که پرونده های تخلفاتی در مورد برخی از افرادی که در سال‌های گذشته تخلفاتی روی سهم انرژی ۳ انجام داده بودند تشکیل شده و در مراجع نظارتی بررسی شده یا در حال بررسی است. وی افزود: رویه ای که بورس انرژی در این چند سال در پیش گرفته، افشای به موقع اطلاعات در سامانه کدال بوده و صورتهای مالی این شرکت کاملا شفاف است. همواره از سرمایه‌گذاران خواستیم بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال و تحلیل سهم اقدام به سرمایه گذاری کند‌.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران در پاسخ به برخی شایعات از جمله وجود پرسنل مازاد در این شرکت و... گفت: شرکت بورس انرژی، شرکتی در حال توسعه است. ضمن اینکه نهادهای مالی جدیدی که تاسیس می‌شوند نیاز به نیروهای حرفه‌ای دارند و یکی از بخش‌هایی که نیروهای حرفه‌ای در آن جستجو می شود، بورس ها هستند. نقوی تاکید کرد: به هر حال با توجه به دانش و تجربه ای که نیروهای فعال در بورس انرژی ایران کسب کرده‌اند، طبیعی است که بعد از چند سال کار در این شرکت، ممکن است با پیشنهادات جذاب از سوی نهادهای مالی مواجه شده و جابجا شود. بنابراین در کنار حفظ نیروها باید جانشین‌پروری به منظور مدیریت ریسک منابع انسانی، در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: ضمن اینکه در برخی از واحدهای شرکت بر اساس تکالیف قانونی باید تعداد نیروی خاصی مشغول به کار باشند. مثلا با توجه به عضویت حدود ۸۲ کارگزاری در شرکت بورس انرژی ایران، باید در طول سال بر فعالیت این کارگزاریها نظارت شود و نیاز به نیروی انسانی در بخش نظارت داریم. نقوی تصریح کرد: شخصا معتقدم نیروی مازادی در شرکت بورس انرژی وجود ندارد و حتی نیاز به جذب نیروهای جدید هم داریم. ضمن اینکه در مورد تعداد پرسنل بر اساس بودجه از هیئت مدیره شرکت اخذ مجوز شده است. فراموش نکنید که یکی از مهمترین دارایی های شرکت های سرویس دهنده و ارائه کننده خدمات، منابع انسانی است.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران در مورد شائبه صدور مجوز فعالیت در بازار آتی به صورت انحصاری برای کارگزاری های خاص هم باید بگویم طبق دستورالعمل معاملات برخط بورس ها، وقتی یک شرکت کارگزاری قصد دارد معاملات‌ برخط خود را فعال کنند، بعد از ارسال درخواست توسط کارگزاری، دو کار باید انجام شود. نقوی در پایان خاطرنشان کرد: به‌ لحاظ کسب و کار، بورس مربوطه سامانه معاملاتی را بررسی می‌کند که با دستورالعمل های معاملاتی منطبق باشد. به لحاظ فنی و امنیتی هم بخش IT سازمان بورس و اوراق بهادار این بررسی‌ها را انجام می دهد. شرکت بورس انرژی ایران همواره تلاش کرده تعامل با کارگزاریها به نحو مطلوبی انجام شده و در چارچوب وظایف قانونی خود عمل کند‌.

سه شنبه 16 فروردین 1401 اخبار بورس انرژی