شرکت کارگزاری ملل پویا

خواسته‌های دولت در واگذاری سرخابی‌ها

خواسته‌های دولت در واگذاری سرخابی‌ها

شرکت فرابورس ایران سال ۱۴۰۰ را با حواشی پیرامون عرضه سرخابی ها در بازار سرمایه به پایان رساند.

میثم فدایی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص این عرضه و برخی ابهامات ایجاد شده، بیان کرد: مدل عرضه ی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم ها انتخاب شد.

وی ادامه داد: هرچند این مدل، مدل بسیار سختی بود، اما با توجه به تجربیات تلخ عرضه های قبلی دولت، تلاش شد مدلی انتخاب شود تا از برخی واکنش های منفی جلوگیری شود.

مدیرعامل فرابورس تصریح کرد: بعد از تایید گزارش افزایش سرمایه دو باشگاه توسط حسابرس و بعد از آن هم تایید هیات واگذاری؛ این افزایش سرمایه در مجمع واگذاری مورد تصویب قرار گرفت و در نهایت سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز افزایش سرمایه این باشگاه را صادر کرد. بعد از انجام این مراحل و ارائه مدارک و مستندات درخواست شده، درج نماد سرخابی ها صورت گرفت.

وی افزود: البته بد نیست به چند نکته در مورد عرضه این دو باشگاه اشاره کنم. نکته اول آنکه تلاش شد عرضه این دو باشگاه، با حداکثر شفافیت ممکن صورت بگیرد و خوشبختانه تا اینجای کار تمامی موارد رعایت شده و برخی فعالیت‌هایی که برای شفاف سازی قبل از عرضه این دو باشگاه انجام شده، قبلا در مورد هیچ عرضه اولیه صورت نگرفته است.

فدایی تاکید کرد: از جمله کنفرانس های اطلاع رسانی؛ تحلیل ها و نظرات کارشناسان بازار سرمایه؛ هشدار های قانونی که قبل از عرضه داده شد؛ و شفاف سازی های رسانه ها به خصوص رسانه بورس نیوز در خصوص این عرضه و... قبل از عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، شخصاً در رسانه های متعدد و مختلفی از جمله صدا و سیما، شبکه های رادیویی رسانه‌های مکتوب و حتی کانال هواداران دو باشگاه و... حضور پیدا کردم و سعی کردم به تمام مواردی که به اخذ یک تصمیم عاقلانه برای سرمایه گذاری روی این دو باشگاه منجر می شود، اشاره کنم.

وی اضافه کرد: مدارک و مستندات دو باشگاه بدون هیچ اغماض و در فرآیندی مشابه هم مورد بررسی قرار گرفت و فرابورس هیچ تبعیضی بین این دو باشگاه قائل نشده است.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به خط قرمز و هشدارها به سرخابی‌ها تاکید کرد: به مدیرعامل، پیشکسوتان و بازیکنان دو باشگاه هشدارهای متعددی داده شد(به منظور جلوگیری از اغوای هواداران برای خرید سهام) تا عرضه دو باشگاه به صورت کاملا قانونی و به دور از هرگونه هیجانی انجام شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این تلاش کردیم حجم خرید سهام توسط خریداران در این باشگاه ها، مبلغ اندکی باشد و به اشخاص حقیقی هم اجازه داده شده از طریق شرکت های سبدگردان اقدام به خرید کنند تا حقیقی ها با تکیه بر مشاوره و منطق، اقدام به خرید سهام این باشگاه کنند.

فدایی گفت: حتی در افزایش سقف هم به خریداران حقیقی اجازه خرید سهام بیشتر داده نشد که اقدام بزرگی بود. برخورد با هرگونه اغواگری برای خرید سهام، به عهده سازمان بورس و اوراق بهادار است و طبق قوانین و ضوابط، بورس ها در چنین مواردی گزارش های مربوطه را تهیه کرده و در اختیار سازمان بورس قرار می دهند.

فدایی در ادامه در پاسخ به این سوال که "آیا خواسته های دولت در این واگذاری محقق شد یا نه؟" اظهار کرد: در عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، فروشنده، سازمان خصوصی سازی به وکالت از دولت بود و به هر حال فروشنده، اهداف و خواسته‌هایی از واگذاری این باشگاه داشت؛ اما نکته مثبت این واگذاری این بود که این دو باشگاه به نحوی عرضه شد که درصد مالکیت دولت تغییر چندانی نکرد و منابع نسبتا مناسبی هم از این طریق جذب شد و ضمنا عرضه سرخابی ها به صورتی انجام گرفت که شفافیت این دو باشگاه هم افزایش پیدا کرد و مشارکت مردم را هم به دنبال داشت.

البته در فرآیند واگذاری این دو باشگاه از سوی فروشنده نقطه‌نظرات زیادی وجود داشت، اما تلاش شد این واگذاری، منجر به شفافیت این دو باشگاه شود و ضمناً ریسک و مخاطره ای هم برای بازار سرمایه ایجاد نکرده و تنشی در بازارهای اصلی ایجاد نشود که این اهداف تا حد زیادی محقق شد. تا پایان سال ۱۴۰۰، تقریباً ۲۰۰ میلیارد تومان از ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه باشگاه استقلال و حدود ۲۳۵ میلیارد تومان از افزایش سرمایه باشگاه پرسپولیس محقق شد.‌ فرایند پذیره نویسی این دو باشگاه تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد و عرضه کنندگان امکان درخواست تمدید دوره پذیره نویسی را هم دارند. بعد از پایان مهلت پذیره نویسی و تخصیص کلیه سهام و صدور مجوز ثبت افزایش سرمایه توسط سازمان بورس و ثبت این افزایش سرمایه توسط اداره ثبت شرکت ها، نماد تو باشگاه گشایش خواهد یافت.

یکشنبه 14 فروردین 1401 اخبار