شرکت کارگزاری ملل پویا

آیا شاخص‌کل به سوی ۱,۵۰۰ هزارواحدی می‌رود

آیا شاخص‌کل به سوی ۱,۵۰۰ هزارواحدی می‌رود

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که تحلیل‌گران بازارسرمایه دارند آن است که با وجود مقاومت‌های پیش‌روی شاخص هم‌وزن، آیا این شاخص می‌تواند بازار را به سوی بازپس‌گیری پله‌ای قدیمی سوق دهد یا خیر.

بازارسرمایه در نبود برخی حقوقی‌هایی که شیطنت را استراتژی نخست خود در معاملات قرار می‌دهند، به رشد متعادلی رسیده و بازار پله‌های صعود را یکی پس از دیگری در آرامش کامل پشت سر می‌گذارد. درحالی که پیش‌بینی می‌شود که به زودی شاخص‌کل بتواند پله ۱,۴۲۰ هزارواحدی را پس بگیرد و در این قله به فکر تثبیت جایگاه خود باشد اما؛ برخی فاکتور‌ها در بورس و روند معاملات به‌خصوص گام‌هایی که شاخص هم‌وزن در معاملات دیروز از خود نشان داد، این برداشت را شکل می‌دهد که تابلوی بازارسرمایه در راستای اصلاح، حتی کوتاه مدت نیز نیمچه گامی بردارد. از سوی دیگر، سهامداران به این نکته آگاه و واقف هستند که دلار یکی از نماگر‌های سیاسی-اقتصادی مهم در پارامتر‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود و باید دید ورود این ارز به میانه کانال ۲۶ هزارتومانی در سایه برجام و حفظ موقعیت کشورمان در خصوص سپاه پاسداران، مجددا این ارز را صعودی می‌کند تا خیال سرمایه‌گذاران راحت شود یا خیر. نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص‌کل نیز گواه بر این دارد که اتفاقات جذاب برای بازار پیش خواهد آمد و کندل شکست مقاومت ۱,۴۲۰ هزارواحدی تایید شد و حال باید این سوال را مطرج کرد که آیا باید نوید ادامه حرکت شاخص به سوی پله ۱,۵۰۰ هزارواحدی را داد یا خیر! با این حال نگاهی به اندیکاتور RSI و عبور آن از ۷۰ درصد نیز تایید دیگری از این شکست پله کنونی شاخص کل بوده و نباید از این نکته غافل شد که این شکست، کاذب نبوده است. سهامداران باید بدانند و این نکته را در استراتژی جیدمان پرتفو یا خرید و فروش سهم‌های خود داشته باشند که هیچ نکته منفی در روند بازارسرمایه وجود ندارد، بنابراین نباید آتش بر پرتفو‌های خود بریزید.

از طرف دیگر، ۴۸ صنعت بازارسرمایه دیروز وضعیت مناسبی داشتند و ۴۶ صنعت بازده هم‌وزن مثبتی را ثبت کردند و بیش از ۸۴ درصد نماد‌ها در محدوده مثبت کار خود را به پایان رساندند و تنها ۸ سهم در قفل صف فروش قرار داشت. سهامداران باید توجه کنند که تقاضا در بازار تشدید خواهد شد؛ لذا نباید با تله برخی حقوقی‌ها که به دنبال گران‌شدن سهم خود هستند، پیچ عرضه هر سهمی را سهامداران حقیقی بدست بگیرند، پس باید با آرامش کامل سهامداری کرد و از عرضه حقوقی‌ها و خرید پله‌ای لذت برد. در پایان نباید از این نکته گذشت که «فصل مجامع»، «رشد قیمتی نمادها»، «کاهش میل نوسان‌گیری» و «افزایش تقاضا بنابر بهای تمام شده» از نکات ارزشمندی بوده که باید سهامدار ماندن را تقویت کرد.

سه شنبه 9 فروردین 1401 اخبار