شرکت کارگزاری ملل پویا

سیگنال کنترل بازار به سهامداران خرد ندهید

سیگنال کنترل بازار به سهامداران خرد ندهید

بازار سرمایه از ماه‌ها قبل منتظر تعیین تکلیف مذاکرات بوده و روند این بازار به نوعی به مذاکرات وین گره خورده است. بسیاری از فعالان بازار سرمایه منتظر آن هستند که با تعیین تکلیف مذاکرات، این بازار هم بعد از چندین ماه درجا زدن استارت حرکت بزند.

ایمان رئیسی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: از منظر تحلیلی به نظر می‌رسد اگر چه خبر توافق در کوتاه مدت، جو روانی مثبتی ایجاد کرده و تحرکی در پی خواهد داشت اما؛ با توجه به آن که در صورت توافق و احیای برجام، نرخ دلار تثبیت شده و انتظارات تورمی کاهش خواهد یافت، در بازار سرمایه هم خبری از رشدهای آنچنانی نخواهد بود.

وی ادامه داد: البته که رفع تحریم‌ها شرایط تولید و فروش در شرکت ها را تسهیل کرده و گشایش‌هایی که به رفع تحریم و احیای برجام در اقتصاد ما حاصل خواهد شد و آثار مثبتی برای شرکت‌ها و صنایع بورسی به دنبال خواهد داشت و حداقل می توان خوشبین بود که بازار سرمایه روند با ثبات‌تری در پیش بگیرد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: دلار در سامانه نیما در حال حاضر در کانال ۲۴ هزار تومانی قرار دارد و اگر بعد از توافق، نرخ ارز در سامانه نیما در همین حوالی تثبیت شود، دغدغه‌ای متوجه بازار سرمایه ما نیست و اتفاقاً با توجه به تسهیل شرایط صادرات و انتقال ارز، شرکت‌ها صنایع بورسی از رفع تحریم ها منتفع خواهند شد.

وی افزود: ضمن اینکه امیدواریم با سیاست‌گذاری‌های صحیح از جمله حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری و عرضه خود را در بورس‌کالا شرایطی فراهم شود که سود تولید و فروش، نصیب تولیدکنندگان شده و رانت‌هایی که به سبب سیاست‌گذاری‌های نادرست شکل‌گرفته، حذف شود. در مجموع توافق و احیای برجام به نفع اقتصاد ما خواهد بود و فعالان بازارسرمایه از این اتفاق استقبال خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با تاثیر افزایش قیمت های جهانی بر بازار سرمایه گفت: اگرچه افزایش قیمت های جهانی و رشد خیره کننده قیمت نفت و چشم‌انداز رشد بیش از این ها برای نفت، اتفاق خوشایندی برای بازار سرمایه و برخی صنایع بورسی خواهد بود؛ اما هنوز بی‌اعتمادی در بازار سرمایه ما موج می زند و کماکان برخی سهامداران به دنبال فرصتی برای خروج هستند.

وی افزود: علاوه بر این شرایط بازار سرمایه به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد قیمت‌ها کنترل می‌شود تا بازار در همین محدوده بماند و فعلاً رشدی نکند. (حتی اگر این بازار واقعاً کنترل نشود، رفتار برخی حقوقی‌ها به گونه‌ای بوده که این سیگنال به سهامداران خرد داده شده که بازار کنترل می‌شود و قیمت ها فعلاً رشد نخواهد کرد.)

رئیسی در خاتمه با اشاره به عرضه استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه اظهار کرد: ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه به خودی خود اتفاق مثبتی است، مشروط بر آنکه شرکت‌های سودآور در قیمت مناسب عرضه شوند تا هم عمق بازار افزایش یابد و هم با افزایش تنوع در این بازار، سرمایه‌گذاران جدیدی جذب این بازار شوند و هم به واسطه سود حاصل از خرید عرضه های اولیه، بخشی از ضرر و زیانی که فعالان بازار سرمایه در ۱۸ ماه گذشته متحمل شده‌اند، جبران گردد.

این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: در مورد عرضه استقلال و پرسپولیس هم باید در نظر داشت که باشگاه پرسپولیس با یک بار نایب قهرمانی این تیم، به سود رسید. اتفاقاتی از جمله امکان حق پخش تلویزیونی و... و به سود رسیدن این باشگاه ها دور از تصور نیست. به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه اگر روی قیمت‌گذاری شرکت هایی که وارد این بازار می‌شوند، نظارت داشته باشند تا عرضه در قیمتی انجام شود که بازدهی مناسبی برای خریداران داشته باشد، عرضه های اولیه می‌تواند به پویایی بیشتر این بازار کمک کند.

رئیسی در پایان گفت: نمایش عمق مظنه هم اقدام مثبت دیگری است که در بازار سرمایه انجام شده است. با توجه به کاهش نرخ سود بانکی، سهم‌هایی که قیمت های مناسب تری دارند، جذاب خواهند شد.

دوشنبه 16 اسفند 1400 اخبار