شرکت کارگزاری ملل پویا

رکود چند ماهه در انتظار بازار خودرو

رکود چند ماهه در انتظار بازار خودرو

به نظر می رسد ماهی مذاکرات وین به دم رسیده و اعلام خبر توافق ظرف چند روز آینده دور از انتظار نیست. واکنش بازار سرمایه به این احتمال، مثبت بوده و خودرویی ها با رنگ سبز به استقبال روزهای پایانی سال رفته اند.

سپهر زنگنه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر توافق و احیای برجام بر تیراژ تولید و سودآوری خودروسازان بیان کرد: توافق احتمالی و احیای برجام، شرایط اقتصادی کشور و صنعت خودرو را احتمالاً به شرایط سال ۹۵ و ۹۶ برمیگردند. البته با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، احتمالاً خودروسازان خارجی تمایل کمتری برای سرمایه‌گذاری در ایران خواهند داشت اما؛ به هر حال در صورت توافق، امکان انعقاد قرارداد همکاری و جوینت ونچر بین خودروسازان ما و برخی شرکت‌های فرانسوی و چینی وجود دارد. هرچند که شرایط انعقاد قراردادها احتمالاً با زمان امضای برجام تفاوت هایی خواهد داشت.

زنگنه ادامه داد: در حال حاضر با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، خودرو ارزان قیمت چندانی در کشور ما وجود ندارد. ارزانترین خودروی تولیدی ما، خودروهایی در کلاس تیبا و پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ است که به سبب کاهش تیراژ تولید این خودروها و افزایش تقاضا در بازار، شاهد اختلاف قیمت فاحش خودروها در کارخانه با قیمت بازار آزاد هستیم. به عنوان مثال در حال حاضر قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ با بازار آزاد حدود ۲۰۰ میلیون تومان اختلاف دارد که در صورت افزایش تیراژ تولید، این اختلاف قیمت حذف خواهد شد.) حال آنکه تا قبل از تحریم های سال ۹۸، در همین کلاس پژو ۲۰۷ محصولاتی همچون ساندرو، ۲ مدل برلیانس، دانگ فنگ با تیراژ بالا و MVM315 تولید می‌شد.

وی افزود: مزیت دیگر توافق برای صنعت خودرو این است که احتمالاً قدرت خرید مردم افزایش خواهد یافت و این موضوع هم در وضعیت تولید و فروش خودروسازان موثر خواهد بود. در مجموع به نظر می رسد به صورت منطقی اگر توافقی تا قبل از پایان سال حاصل شود، صنعت خودروسازی ما پتانسیل افزایش ۲۰ درصدی تیراژ تولید خود در پایان ۱۴۰۱ را خواهد داشت؛ اما در کوتاه مدت، توافق و احیای برجام موجب رکود در بازار خودرو خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه در رابطه با تاثیر آزادسازی واردات خودرو گفت: خودروسازان ثابت کرده‌اند که حتی اگر تحریمی وجود نداشته باشد، فعلا توان تامین نیاز بازار داخلی را ندارند و ترجیح شان این است که با تیراژ پایین خودرو، همواره صف های خرید خودرو را حفظ کنند تا نشان دهند که محصولات این شرکت‌ها مورد اقبال بازار است! خودروسازان ما به صورت خود جوش به سمت کیفی سازی، افزایش تنوع و افزایش تیراژ تولید نخواهند رفت و افزایش تیراژ و تنوع تولید خودرو در سال ۹۵ و ۹۶ نیز بیشتر تحت فشار رقابتی با محصولات چینی و... در بازار بود. بنابراین واردات خودرو تا زمانی که بازار خودرو به ثبات برسد، منطقی است.

زنگنه اضافه کرد: از سوی دیگر، ایران منابع ارزی بلوکه شده ای در کشورهای مختلف از جمله کُره دارد و از منظر اقتصادی، مقرون به صرفه تر آن است به جای ورود ارز به کشور و بعد از آن اقدام برای واردات قطعات خودرو و مونتاژ آن در داخل کشور، خودروی ساخته شده وارد کنیم. کما اینکه از کشورهای همسایه ما از جمله امارات و عراق و.‌‌.. نیز اقدام به واردات خودروی ساخته شده و حتی خودروی کارکرده می کنند. واردات خودرو کارکرده در شرایط فعلی از مشکلات بازار خودرو می کاهد؛ ولی قطعا اجازه واردات خودرو کارکرده به کشور ما داده نخواهد شد. چرا که در صورت واردات خودرو کارکرده خارجی، مردم رغبتی به خرید خودروی صفر داخلی با کیفیت پایین را نخواهند داشت.

یکشنبه 15 اسفند 1400 اخبار بررسی اجمالی