شرکت کارگزاری ملل پویا

شاخص هم‌وزن جان گرفت

شاخص هم‌وزن جان گرفت

سهامداران امروز شاهد آن بودند که شاخص هم‌وزن با ریک رشد قابل توجهی همراه بود و شاید دلیل آن تحرکاتی باشد که امروز در شرکت‌های سهام عدالت استانی اتفاق افتاد و بورس نیوز بررسی این موضوع را طی روز‌های اخیر خواهد داشت که این دستور فروش از کجا نشات گرفته است.

البته این فروش‌ها به نمای کلی بازار آسیبی وارد نکرد و امروز هم شاخص‌ها مثبت شدند. حوض نقدینگی بازارسرمایه حاکی از آن بوده که سرمایه گذاران در بازار بیشتر به سمت سهام کوچک‌تر رفته‌اند.

نمای کلی بازار نشانگر ان است که گروه‌های خودرو و بانک‌ها مطرح بودند، ولی گروه پالایشگاهی و فلزات اساسی چندان ندرخشیدند. شستا تک سهمی مهم بود که در روز جاری مورد اقبال قرار گرفت و صف خرید قابل توجهی داشت.

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز نیز در سومین روز از آغاز قرن، شاخص کل با رشد قابل‌توجهی به کار خود پایان داد و با رشد ۱۴ هزار و ۹۹۲ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۰۷ درصد رشد داشته و به پله یک میلیون و ۴۱۸ هزار واحدی رشد کرده است.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که سبزی به این شاخص بازگشت و امروز ۶ هزار و ۸۴۵ واحد صعود به کام بازار بود و رشد ۱.۹۴ درصدی را نسبت به روز گذشته شاهد بودیم.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "شستا"، "نوری"، "وبملت"، "ومعادن" و "فخوز" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "خودرو" با تعداد ۲۹,۱۶۷ معامله، "خساپا" با تعداد ۱۸،۶۱۶ معامله، "شستا" با تعداد ۲۲,۳۵۴ معامله، "شتران" با تعداد ۱۷,۸۰۷ معامله، "خساپا" با تعداد ۱۵,۶۵۲ معامله، "شپنا" با تعداد ۱۱,۹۲۰ معامله و "شبندر" با تعداد ۱۱,۷۸۰ معامله اشاره داشت. مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۵ هزار و ۴۷ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۳ هزار و ۶۶۳ میلیارد تومان حکایت می‌کرد. امروز در بازارسرمایه ۱۱ میلیارد و ۲۹۶ هزار برگه سهم را در بیش از ۴۸۷ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله ۸۳۴ میلیارد تومان، «بانک» با حجم معامله ۴۲۰ میلیارد تومان، «فرآورده‌های نفتی» به ارزش معامله ۳۳۶ میلیارد تومان، و «فلزات اساسی» با حجم معامله ۲۷۳ میلیاردتومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۳۰۲ سهم در بخش مثبت قرار داشته و تعداد ۱۳۴ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۹۲۳.۳ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۲۶ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۷ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۵۳.۷ میلیارد تومان) می‌رسد. برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "ورنا" به ارزش ۱۵۵,۳ میلیارد تومان، "وساپا" به ارزش ۱۳۵,۲ میلیارد تومان، "خگستر" به ارزش ۷۷,۳ میلیارد تومان، و "وتجارت" به ارزش ۷۱,۳ میلیارد تومان، "شستا" به ارزش ۶۸,۵ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند. از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "وسگلستا"، "وساربیل"، "وسمرکز"، "وسیلام" و "وسکهبو" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری شرکت بانک ملت معادل ۱۲۰میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقوقی پالایش نفت بندرعباس با برتری ۱۶میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۷۳نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۴۷نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۵۲۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۱۲۰میلیارد تومان بود.

نماد‌های "فملی"، "خودرو"، "ملت"، "همراه"، "سهگمت"، "شسپا"، واحیا" و "شگویا" جزو نماد‌های بلوکی امروز بازار بودند و نماد‌ی تاکنون در بخش کد به کد مشاهده نشده است.

دوشنبه 8 فروردین 1401 اخبار بررسی اجمالی