شرکت کارگزاری ملل پویا

افزایش تدریجی دامنه نوسان

افزایش تدریجی دامنه نوسان

طبق وعده رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دامنه نوسان معاملات امسال به مثبت و منفی ۱۰ درصد خواهد رسید.

عظیم ثابت رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به رغم آنکه وجود دامنه نوسان معاملات، مزایایی برای بازار سرمایه به همراه دارد؛ اما مشکلاتی هم ایجاد کرده و شاید بتوان گفت مضرات دامنه نوسان از مزایای آن بیشتر است. چرا که وجود دامنه نوسان محدود یا حتی نامتقارن به نوعی دستکاری در بازار و مداخله در فرآیند طبیعی بازار است. از طرف دیگر، وجود دامنه نوسان موجب تقویت صف نشینی و بی توجهی به تحلیل شده است.

وی افزود: به سبب وجود دامنه نوسان، چه در روندهای مثبت و چه در منفی های بازار، صف های خرید و فروش شکل می گیرد. حال آنکه بازار سرمایه، باید بازاری تحلیل محور باشد و تعداد معامله گرانی که در صف های خرید و فروش قرار گرفته اند، نباید مبنای خرید و فروش ها باشد.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: بنابراین معتقدم با توجه به بلوغ بازار سرمایه، تعدد نهادهای مالی و تعداد اشخاصی که در این سال ها وارد این بازار شده اند، باید شرایطی برای بازگرداندن بازار سرمایه به مسیر طبیعی و کارکردهای بالا، تلاش کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت توجه به برخی نکات در افزایش دامنه نوسان معاملات، گفت: البته که می بایست در فرآیند افزایش دامنه نوسان معاملات، به نکاتی از جمله افزایش تدریجی دامنه، توجه کرد. همچنین در مورد سهام شرکت های تازه وارد به بازار سرمایه(بعد عرضه اولیه) هم باید تدابیری اندیشید که صف شکل نگیرد.

عظیم ثابت اضافه کرد: به هر حال دامنه نوسان معاملات باید به تدریج افزایش یافته و حذف شود تا به ۲ طریق به بازار سرمایه کمک شود.

این پیشکسوت بازارسرمایه با اشاره به این راه‌ها، خاطرنشان کرد: نکنه نخست آنکه منفعت افزایش دامنه نوسان فقط برای سرمایه گذاران مستقیم نیست. ابزارهای مختلفی همچون سبدگردان ها و صندوق های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری غیر مستقیم مردم در این بازار وجود دارند که با انعقاد قرارداد رسمی، به نیابت از سرمایه گذاران به معامله در بازار سرمایه می پردازند و با افزایش دامنه نوسان، سرمایه گذاران غیر مستقیم هم از مزایای افزایش شفافیت در این بازار برخوردار خواهند شد.

ثابت افزود: علاوه بر این با افزایش دامنه نوسان، بازار سرمایه هم تحلیل مدار شده و کلیه فعالان بازار سرمایه بر مبنای تحلیل سهم ها اقدام به معامله می کنند. در چنین شرایطی، سهم ها هم روند متعادل تری خواهند داشت و مهمترین اصل بازار سرمایه که همان نقدشوندگی است، محقق خواهد شد.

دوشنبه 8 فروردین 1401 اخبار