شرکت کارگزاری ملل پویا

دخالت‌ها، نوسانات بورسی را عجیب جلوه داد

دخالت‌ها، نوسانات بورسی را عجیب جلوه داد

نادر خسروی قوجه مدیرعامل کارگزاری امید سهم در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص وضعیت آتی بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به بودجه سال ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد دولت در سال جدید نیز قصد فروش سهام را دارد، در واقع همیشه بخشی از تامین مالی دولت از طریق فروش سهم و دارایی بدست می‌آید.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر بازار سرمایه شفاف نبوده و دخالت‌ها در آن افزایش پیدا کرده که به همین دلیل به اتفاقات منفی واکنش سریع تری نسبت به اخبار مثبت نشان می‌دهد. در نتیحه سرمایه گذاران، نقدینگی خود را وارد بازاری نمی‌کنند که احتمال مسدود شدن آن وجود داشته باشد. در واقع به بیان ساده‌تر می‌توان گفت پول ترسو بوده و در جایی که ترس را حس کند، وارد نمی‌شود.

مدیرعامل کارگزاری امید سهم اظهار کرد: به طور مثال مردم در حال حاضر در ارز دیجیتال خرید و فروش خود را بدون هیچ نگرانی انجام داده، نوسانات آن را مشاهده کرده و اعتراضی در این خصوص ندارند؛ اما این عملکرد‌ها در بازار سرمایه به دلیل دخالت‌های دولت و سازمان غیرعادی جلوه داده می‌شود. همچنین در این خصوص دامنه نوسانات نیز تاثیر داشته و از طرفی نظارت مناسبی برای شرکت‌های بورسی صورت نمی‌گیرد.

خسروی در پایان خاطرنشان کرد: البته اخیرا سازمان بورس بخشنامه‌ای داده تا مدیران ناشران نیز تایید صلاحیت حرفه‌ای بگیرند که این اقدام می‌تواند در روند بازار سرمایه تاثیر مثبتی داشته باشد. از طرفی شفافیت شرکت‌ها قابل اطمینان نبوده و نمی‌توان به صورت‌های مالی آن‌ها اعتماد کرد. همچنین به دلیل وجود تحریم ها، اگر با افزایش قیمت کامودیتی نتوان آن‌ها را به فروش رساند، تورم در کشور افزایش خواهد یافت.

شنبه 6 فروردین 1401 اخبار