شرکت کارگزاری ملل پویا

چرا آتش نرخ نفت، بورس را خرسی نکرد

چرا آتش نرخ نفت، بورس را خرسی نکرد

با شروع جنگ روسیه و اوکراین قیمت نفت در بازارهای جهانی جهش خیره‌کننده‌ای داشت، اما بازار سرمایه ما به افزایش قیمت نفت واکنش چندانی نشان نداد.

سید محسن موسوی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایه گستر سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تحلیل‌های متفاوتی در مورد قیمت جهانی نفت وجود داشته و بازار نفت این روزها قیمت‌های عجیبی را به خود می‌بیند که در این سال‌هاست تجربه چنین نرخ‌هایی نشده است.

وی افزود: نفت در بازارهای جهانی در حالی به محدوده ۱۴۰ دلاری رسید که کمتر از دو سال قبل، نفت ۱۵ دلاری را هم شاهد بودیم.

موسوی اضافه کرد: اتفاقاتی از جمله جنگ روسیه و اوکراین ابهاماتی ایجاد کرده که موجب جهش قیمت نفت شده و بعید است که جنگ روسیه و اوکراین در کوتاه مدت فروکش کرده و روسیه و ناتو و اوکراین به تفاهم برسند.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایه گستر سرمایه تصریح کرد: در سنوات قبل، روسیه به دنبال جزیره کریمه بود که موفق شد این جزیره را از آن خود کند و این بار هم روسیه خواسته‌هایی دارد؛ جدایی دو شهر اوکراین و تشکیل حکومت مستقل در این دو شهر‌، که با توجه به جمعیت این دو شهر به نظر می‌رسد و این خواسته روسیه محقق خواهد شد.

موسوی تاکیدکرد: در صورت تداوم جنگ روسیه و اوکراین شاید نفت در کوتاه‌مدت به محدوده ۲۰۰ دلار هم برسد اما؛ در این صورت بهره برداری از ذخایر نفتی که در قیمت‌های پایین‌تر بهره‌برداری از آنها توجیه اقتصادی نداشت، از جمله نفت شیل یا چاه‌های نفتی که در مناطق عمیق‌تر دریا قرار دارند، فعال خواهد شد و عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در بلندمدت اعتقادی به نفت ۲۰۰ ندارم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در خصوص تاثیر افزایش قیمت نفت بر بازار سرمایه ما گفت: قطعا افزایش قیمت جهانی نفت روی بازار سرمایه ما هم تأثیرگذار خواهد بود، چرا که بخش قابل توجهی از این بازار را شرکت های پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی تشکیل می‌دهد اما؛ بازارسرمایه با ابهامی به نام احتمال احیای برجام هم مواجه است که شاید منجر به کاهش نرخ ارز شده و این کاهش نرخ ارز، اثر افزایش قیمت جهانی نفت و فراورده‌های نفتی و پتروشیمی را تا حدودی خنثی کند.

وی اظهارکرد: باید دید وضعیت موجودی انبار شرکت ها و نحوه مدیریت تولید و فروش و صادرات این شرکت ها به چه صورت خواهد بود که بازار سرمایه به این نکات توجه دارد و بر روی این موضوع متمرکز شده که آیا شرکت ها در افزایش صادرات موفق خواهند بود یا نه. اما به هر حال افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در بازارهای جهانی اثر مثبتی بر بازار سرمایه ما خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایه گستر سرمایه افزود: بازار سرمایه همواره با یک تقدم و تعهد زمانی به روبدادها واکنش نشان داده و نمایان شدن تاثیر افزایش قیمت های جهانی بر صورت های مالی شرکت‌های بورسی زمان‌بر است. ضمن اینکه بازار سرمایه باید به این باور برسد که این شرایط استمرار خواهد داشت.‌

وی خاطرنشان کرد: به هر حال این بازار، بازار هوشمندی است و توجه داشته باشید که ابهامات پیش روی بازار سرمایه در چند ماه گذشته بسیار زیاد بوده و این روزها شرکت‌های حقوقی در حال تبدیل دارایی های خود هستند و باید منتظر بمانیم تا نتیجه این تبدیل دارایی ها را در بازار سرمایه مشاهده کنیم.

موسوی در پایان گفت: قطعاً حقوقی هایی که اعتقاد به تداوم قیمت‌های بالای نفت و فرآورده‌های نفتی داشته باشند، روی گروه شیمیایی و فرآورده های نفتی سرمایه‌گذاری‌های خواهند داشت. به طور کلی معتقدم در گروه شیمیایی و فرآورده های نفتی، اتفاقات مثبتی شاهد خواهیم بود.

شنبه 21 اسفند 1400 اخبار