شرکت کارگزاری ملل پویا

معاملات شفاف و قیمت‌های واقعی

معاملات شفاف و قیمت‌های واقعی

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در مراسم رونمایی از تابلو معاملات قرارداد‌های آتی نفتا و متانول در بورس انرژی اظهار کرد: بحث شفافیت در انجام معاملات در حوزه کالایی مسیر بی بازگشتی است و باید با قدرت آن را ادامه دهیم و به نظرم در طول سال‌هایی که چه بورس کالا و بورس انرژی فعالیت داشتند شرکت‌هایی که توانستند محصولاتشان را توانستند در این بورس‌ها عرضه کنند از جهاتی منتفع شدند.

وی افزود: این موضوع برای ما از جهاتی مهم است که یکی از آن‌ها این است که معاملات شفاف و قیمت‌ها واقعی شود. چند روز گذشته وقتی سند تحول دولت منتشر شد بند‌های بسیار باارزشی درخصوص بورس‌های کالایی وجود داشت و این باعث می‌شود که بازار این کالا‌ها شفاف شود و منفعت آن هم به بنگاه‌های اقتصادی و هم مردم برسد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: وقتی که این شرکت‌ها معاملات محصولات را در فضای شفاف و رقابتی عرضه می‌کنند هم از نظر نظارتی و مسائل حاشیه‌ای خیال ما راحت است که قیمت‌های فروش ان‌ها دقیق و منصفانه است و هم اینکه از نظر سودآوری دیگر نگرانی نداریم؛ بنابراین سازمان بورس در خصوص عرضه همه محصولات که امکان پذیرش آن‌ها در بازار‌های کالایی وجود دارد را با قدرت پیگیری می‌کند و تکمیل زنجیره ابزار‌ها را ادامه می‌دهد.

عشقی در این باره خاطرنشان کرد: هم در بازار فیزیکی، بازار‌های مشتقه و آتی تا جایی که می‌توانیم باید ابزار‌ها را گسترش دهیم. ما باید برای گاز طبیعی خودمان قیمت منطقه‌ای داشته باشیم و نباید مرجع ما جایی باشد که خودش مصرف کننده گاز است و تولید کننده نیست. چاره بلندمدت این کار این است که این موضوع در بازار‌های داخلی ما حل شود و کشف قیمت صورت بگیرد. با رویکردی که مجموعه دولت، وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش و... دارند این امر قابل تحقق است و در سازمان بورس و بورس انرژی همه تلاش را می‌کنیم که نیاز‌ها را با طراحی ابزار‌ها برآورده کنیم. یکی از موانعی که به نظر می‌رسد وجود دارد، بحث زیرساخت فناوری ابزار‌های مشتقه است.

وی بیان کرد: نکتته دیگر تمام مقرراتی است که در این زمینه نوشته شده که باید بتوانی درخصوص رونق معاملات کالایی چه قانون رفع موانع تولید، قانون تسهیل و الحاق ۲ پیگیری لازم را انجام داده و کالا‌هایی که قابل پذیرش هستند را در بورس‌ها بپذیریم و منافع این ابزار‌ها به همه مردم ایران برسد.

رئیس سازمان بورس در پایان این مراسم گفت: این ابزار‌ها شروع یک راه بسیار طولانی خواهد بود و باید روی کالا‌های اصلی کار کنیم. معاملات فیزیکی در حوزه ابزار‌های مشتقه را وارد بورس انرژی کنیم تا بتوانیم به یک مرجع منطقه‌ای در قیمت‌های حامل‌های انرژی برسیم تا نیازی نباشد محصولات خودمان را به جا‌هایی که باعث تنش و نوسان در بازار داخلی ما می‌شود وابسته کنیم.

چهارشنبه 18 اسفند 1400 اخبار