شرکت کارگزاری ملل پویا

اراده‌ای برای سبز شدن "بورس" نیست

اراده‌ای برای سبز شدن "بورس" نیست

عده‌ای از سیاست گذاران ‌که اتفاقا از سوداگران بازار مسکن و دلار و... که بازار سرمایه را رقیب بازارهای سوداگرانه می‌دانند، طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که نقدینگی به جای بازار سرمایه، به سمت بازارهای مسکن و... هدایت شود.

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه مدت هاست چشم انتظار خبری قطعی از نتیجه مذاکرات است و باید دید توافق احتمالی چه تاثیری بر این بازار خواهد داشت. فواد صلواتی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: بورس در ۲ سال گذشته توسط برخی حقوقی‌ها و البته دست‌های پشت پرده در نهادهای بالاتر به نوعی مهندسی و کنترل شده و معتقدم به دلیل همین دست‌کاری در روند بازار است که اخبار مثبت شرکت‌ها سوخت شده و به رغم نسبت P به E کمتر از ۵ در بسیاری از شرکت ها و وضعیت مناسب تولید و فروش و اخبار مثبتی که از صنایع مطرح می‌شود، بازار سرمایه اقبالی ندارد. وی اضافه کرد: در حالی که در بازارهای جهانی نفت خام به حدود ۹۵ دلار رسیده اما؛ در بازارسرمایه هیچ تحرکی در نتیجه این اتفاق مشاهده نمی‌شود و به رغم سقوط چشمگیر قیمت سهام، حقوقی‌ها حمایتی از سهم‌ها نمی‌کنند و به نظر می‌رسد هدف برخی از این حقوقی‌ها این است که باقی مانده سهامی را هم که در دست سهامداران خرد مانده، به ثمن بخس از آنان خریداری کنند! این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: مادامی که حقوقی‌ها و بزرگان بازارسرمایه که عملا بیش از ۸۰درصد بازار را در اختیار دارند، قصد حمایت از این بازار را نداشته باشند، حتی اگر توافقی صورت بگیرد؛ این بازار حرکت نخواهد کرد کمااینکه به‌رغم اخبار مثبت و متعددی که از روند مذاکرات به بازار مخابره می‌شود، بازار سرمایه اما تا این لحظه واکنشی نشان نداده است. بنابراین بهتر است سهامداران، معاملات خود را به اخبار مثبت گره نزنند. صلواتی در رابطه با تاثیر توافق احتمالی بر سودآوری صنایع گفت:در شرایطی که به خاطر تحریم‌ها در محاصره اقتصادی هستیم و خیلی از کشورهای دنیا حاضر به هیچ نوع همکاری تجاری با ما نیستند، ناچار هستیم محصولات صنایعی از جمله پتروشیمی‌ها را با تخفیف سنگین در بازارهای جهانی عرضه کنیم و ضمنا در ازای صادرات به برخی کشورها از جمله کشورها همچون هند و چین، محصولات بی‌کیفیت و بی‌ارزشی مثل برنج و ... وارد کنیم.

وی ادامه داد: با این وضعیت تردیدی نیست که تحریم‌های ظالمانه دشمن به ضرر اقتصاد بوده و در مقابل رفع تحریم‌ها برای اقتصاد و صنایع تولیدی فرصت محسوب خواهد شد؛ طبیعی است که رفع تحریم‌ها به نفع صنایعی است که تا این لحظه فشار تحریم‌ها را متحمل شده‌اند. صلواتی افزود: سهم‌های ریالی از جمله خودرویی‌ها، غذایی‌ها، گروه حمل و نقل و بسیاری از تک سهم‌هایی که از تحریم‌ها آسیب دیده‌اند، از رفع تحریم‌ها منتفع خواهند شد اما؛ نکته اینجاست که فعلاً اراده‌ای برای حرکت بازارسرمایه مشاهده نمی‌شود و دولت و سیاست‌گذاران اقتصادی هم عملاً هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه انجام نمی دهند. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن انتقاد از برخی اظهارات و اقدامات ذینفعان بازارهای رقیب، خاطرنشان کرد: عده‌ای از سیاست گذاران ‌که اتفاقا از سوداگران بازار مسکن و دلار و... که بازار سرمایه را رقیب بازارهای سوداگرانه می‌دانند، طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که نقدینگی به جای بازار سرمایه، به سمت بازارهای مسکن و... هدایت شود. با توجه به آن که سیاست دولتمردان در کشور ما سیاستی انقباضی و ضد بازار سرمایه است، خبر احیای برجام‌ هم نمی‌تواند شوک مثبت بزرگی به بازار سرمایه وارد کند و احتمالاً حتی در صورت توافق هم بازار سرمایه فقط مدت کوتاهی مثبت خواهد ماند و بعد از آن، عرضه های آبشاری مجال رشد به این بازار نخواهد داد. صلواتی گفت: شکی نیست در شرایطی که قیمت نفت در بازارهای جهانی تقریبا به دو برابر آنچه در بودجه پیش‌بینی شده، رسیده؛ دولت وضعیت درآمدی بهتری خواهد داشت و هم بعضی صنایع و شرکتهای بورسی سود بهتری محقق خواهند کرد. اما باید دید سیاست‌گذاران چه زمانی اراده خواهند کرد این بازار مثبت شود. وی اضافه کرد: البته به نظر می رسد در شرایط فعلی سیاست گذاران کشور ما به عنوان به دنبال تحول در تعاملات بین المللی نیستند و بیشتر به دنبال آن هستند که در ۲ سال باقی مانده از دولت "بایدن"، بخشی از منابع بلوکه شده آزاد شده و کسری بودجه به نوعی جبران شود. این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: با چنین پیش فرضی احتمالا توافق نه چندان جامعی شکل خواهد گرفت که موجب تعامل کل دنیا با اقتصاد ما و مثلا ورود شرکت های بزرگ اروپایی به صنعت خودروسازی ما نخواهد شد. به هر حال هیچ کشوری برای کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری نخواهد کرد. صلواتی خاطرنشان کرد: از اینرو شخصاً به توافق احتمالی چندان خوشبین نیستم. در خوش‌بینانه‌ترین حالت، در کوتاه مدت دلار در اثر شوکه ناشی از خبر اعلام توافق می‌تواند به حدود ۲۲ الی ۲۳ هزار تومان برسد و از آنجا دوباره حرکت صعودی داشته باشد. سایه تورم هم بر سر اقتصاد ما همچنان سنگینی خواهد کرد. این فعال بازارسرمایه تاکید کرد: با این تفاسیر معتقدم بازار سرمایه به لحاظ تحلیلی به ارزنده‌ترین محدوده ۴ دهه گذشته رسیده و تنها بازاری است که سرمایه‌گذاری در آن بسیار کم ریسک ارزیابی می‌شود. شاخص کل بورس در حال حاضر با توجه به افت قیمت سنگینی که در بسیاری از نمادهای کوچک و متوسط اتفاق افتاده، به لحاظ واقعی در محدوده ۵۵۰ هزار واحدی قرار دارد. حال آنکه در سال‌های گذشته قیمت تمامی کالاها و خدمات رشد چند برابری داشته است. صلواتی در پایان بیان کرد: امیدوارم سهامداران نگاه صبورانه تری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خود داشته باشند و اگر منابع مازاد در اختیار دارند و قصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را دارند، با نگاه حداقل ۲ ساله در این بازار سرمایه گذاری کنند.

چهارشنبه 27 بهمن 1400 اخبار