شرکت کارگزاری ملل پویا

"نفت" ۱۰۰ دلاری می شود

"نفت" ۱۰۰ دلاری می شود

نفت برنت به کانال ۹۰ دلاری رسیده، اما بازار سرمایه ما تا این لحظه واکنش خاصی به افزایش قیمت جهانی نفت نشان نداده است. سوال اصلی اینجاست که آیا قیمت نفت در این محدوده تثبیت خواهد شد یا باید منتظر افت قیمت ها در روزهای آینده باشیم.

سید مهدی حسینی تحلیلگر بازار نفت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: بر اساس فاندامنتال‌ها و اصولی که بر بازار نفت حاکم است، چند ماه قبل تحلیلی در مورد قیمت نفت ارائه کردم و پیش بینی کردم در زمستان امسال قیمت جهانی نفت به محدوده ۹۵ دلار می‌رسد که در حال حاضر نفت برنت تقریباً به همین حدود رسیده است.

وی افزود: یکی از عواملی که می‌تواند قیمت جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد، رشد اقتصادی است. رابطه تقاضای نفت با رشد اقتصادی، معمولا ۱ به ۲ است. به عنوان مثال اگر رشد اقتصادی ۴ درصدی در سطح جهانی داشته باشیم، تقاضای نفت سالانه حدود ۲ درصد افزایش خواهد یافت. البته عوامل زیست محیطی و کنترل کربن و... هم منجر به کاهش تقاضای نفت خواهد شد. اما آنچه در ۲ سال گذشته بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار داده، کرونا بوده است. شیوع کرونا، حمل و نقل در سطح بین‌المللی را به شدت کاهش داده و این کاهش سفرها، رشد اقتصادی را هم کاهش داده و در مقطعی حتما به سبب شروع کرونا رشد اقتصادی جهانی منفی بوده و قیمت جهانی نفت را هم تحت تاثیر قرار داده است.

حسینی تاکید کرد: تا جایی که سال گذشته، قیمت نفت در خلیج مکزیک برای مدت کوتاهی منفی شد. ولی در حال حاضر با توجه به مهار نسبی کرونا و امیدواری‌ها به رشد اقتصادی جهانی، تقاضای نفت هم در بازار‌های جهانی افزایش یافته است. اگر همین روند افزایش ادامه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که تقاضای نفت هم سیر صعودی داشته باشد.

وی ادامه داد: البته به طور سنتی در فصل بهار تقاضای نفت جهانی کاهش پیدا میکند و کشور‌های بزرگ صنعتی عمدتاً با کاهش قیمت نفت، شروع به ذخیره سازی می‌کنند. با توجه به چشم انداز افزایش رشد اقتصادی جهانی و احتمال ذخیره‌سازی بیشتر در فصل بهار سال آینده، احتمالاً در بهار تعادل نسبی در بازار نفت حاکم بوده و قیمت‌ها افت چندانی نخواهد داشت. اما به نظر می‌رسد با شروع فصل تابستان و فروکش کردن کرونا و شروع مسافرت ها، تقاضای نفت مجدداً رشد کرده و با توجه به آنکه احتمالاً عرضه نفت با تقاضا برابری نخواهد کرد، پیش بینی می‌شود در تابستان آینده شاهد نفت بالای ۱۰۰ دلار هم باشیم.

این تحلیلگر بازار نفت در رابطه با تاثیر قیمت افزایش قیمت نفت بر شرکت‌ها و صنایع بورسی اظهار کرد: شرکت‌ها و صنایع بورسی از افزایش قیمت جهانی نفت تاثیر یکسانی نخواهند پذیرفت و این موضوع می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر صنایع مختلف داشته باشد. شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی که تابع قیمت‌های سوبسیدی در داخل کشور نبوده و امکان صادرات فرآورده‌های خود را داشته باشند، محصول خود را با قیمت مناسب تری به فروش خواهند رساند و شرایط بهتری خواهند داشت و در واقع از افزایش قیمت جهانی نفت منتفع خواهند شد.

حسینی در مورد تاثیر افزایش قیمت نفت بر درآمد‌های نفتی ایران اظهار کرد: در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط تحریم ها، در حال حاضر از جزئیات فروش نفت ایران اطلاعی نداریم (که البته باید هم اینطور باشد) بدیهی است که در شرایط تحریم، فارغ از آنکه قیمت جهانی نفت در چه محدوده‌ای است، ناچار به ارائه تخفیف و تحمل هزینه‌هایی برای دور زدن تحریم و انتقال ارز به داخل کشور خواهیم بود؛ بنابراین اگر قیمت نفت در حال حاضر به حدود ۹۰ دلار رسیده، بدان معنی نیست که حتماً نفت ایران هم با همین قیمت‌ها به فروش می‌رسد.

ولی به هر حال افزایش قیمت جهانی نفت بر درآمد‌های نفتی ایران هم تاثیر گذار خواهد بود. چالش اصلی در مورد حجم صادرات نفت ایران است که امیدوارم مذاکرات وین منجر به نتایج مثبتی شود تا بتوانیم با ظرفیت‌های گذشته و حتی بیشتر اقدام به فروش نفت کنیم. درصورت به سرانجام رسیدن مذاکرات، اگر عملکرد صحیحی داشته باشیم، نه تنها امکان بازگرداندن ظرفیت‌های قبلی را داریم که حتی امکان توسعه در این زمینه و فروش نفت بیشتر هم خواهیم داشت. البته برگشت ایران به بازار نفت می‌تواند در کوتاه مدت عرضه نفت را تحت تاثیر قرار دهد و بر قیمت‌ها اثر منفی داشته باشد؛ اما ایران هم مشتریان خود را دارد که در صورت رفع تحریم ها، تمایل به خرید نفت از ایران خواهند داشت. هر چند در دورانی که ایران در بازار نفت حضور پررنگی نداشته، برخی کشور‌ها جایگزین ایران در بازار نفت شده اند. اما به منظور جلوگیری از کاهش قیمت نفت، بعضی از تولیدکنندگان نفت احتمالاً باید عرضه خود را کاهش دهند تا قیمت نفت افت نکند. ضمن اینکه در یک دهه گذشته اوپک نقش موثری در ایجاد تعادل در بازار و کنترل قیمت نفت داشته و حتما این بار هم بازار نفت را مدیریت خواهد کرد. در مجموع به نظر می‌رسد حتی با فرض رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به بازار نفت، قیمت‌ها در همان محدوده‌ای که اشاره کردم به تعادل خواهد رسید.

سه شنبه 19 بهمن 1400 اخبار بررسی اجمالی