شرکت کارگزاری ملل پویا

قفل صف‌های خرید و فروش

قفل صف‌های خرید و فروش

با وجود آن که ۱۸ ماه از شروع سقوط تاریخی بورس تهران می‌گذرد اما؛ بازارسرمایه کماکان با فشار فروش مواجه بوده و بعد از هر چند روز سبزی، باید انتظار روزهای پیاپی منفی و صف‌های فروش پُرحجم را داشت.

در این شرایط به نظر می‌رسد تغییر دامنه‌نوسان معاملات راهکاری برای افزایش نقدشوندگی در این بازار خواهد بود.

آرش غفاری کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: بعید است که دامنه نوسان معاملات کاملاً حذف شود، اما‌ موافق افزایش دامنه‌نوسان به منظور افزایش نقدشوندگی سهام هستم. مشروط بر آنکه سازوکاری اندیشیده شود که حتی اگر مثلا دامنه نوسان معاملات به مثبت_منفی ۱۰ درصد رسید، در صورت تشکیل صف خرید یا فروش در نمادها بتوان دامنه‌نوسان را در همان روز افزایش داد تا معاملات روان‌تر گردد.

این مدیر سرمایه‌گذاری افزود: بهتر است تغییر دامنه‌نوسان به صورت تدریجی انجام شود و در مرحله اول در برخی نمادهای بزرگ بازار دامنه‌نوسان مثبت_منفی ۵ درصدی را کمی افزایش دهیم و مثلا به مثبت_منفی ۶ یا ۷ برسانیم و بعد با دستورالعمل هایی شبیه گره معاملاتی امکان نقدشوندگی را به سهم هایی که صف خرید یا فروش شده‌اند در همان جلسه معاملاتی بدهیم.

وی ادامه داد: برای مثال می‌توان تدابیری اندیشید تا معاملات سهم هایی که قفل در صف خرید یا فروش هستند در همان روز معاملات به مدت نیم ساعت متوقف شده و بعد از آن دامنه نوسان این سهم ها را چند درصد افزایش داد تا شاید معاملات روان تر گردد.

غفاری افزود: افزایش تدریجی دامنه نوسان معاملات در همان روز معاملاتی که نمادها صف فروش یا خرید هستند، می‌تواند منجر به افزایش نقدشوندگی سهام و روان تر شدن معاملات گردد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: علاوه بر این به منظور کاهش هیجان بازار می‌توان تایم معاملات را افزایش داده و مثلاً به جای آن که معاملات از ساعت ۹ الی ۱۲:۳۰ باشد، در دو بخش از ساعت ۹ الی ۱۱:۳۰ و سپس از ساعت ۱۳ الی ۱۵ باشد. با افزایش تایم معاملات هیجان معاملات در تایم کوتاه کاهش خواهد یافت. به هر حال هیچ سهمی تا قیمت بی‌نهایت یا صفر، قفل در صف خرید و فروش نخواهد بود و اگر اجازه دهیم دامنه‌نوسان معاملات در مورد سهم‌هایی که قفل در صف خرید و فروش هستند با رعایت تدابیر و پیش‌شرط‌هایی افزایش پیدا کند، حتماً بازار از این وضعیت خارج خواهد شد.

غفاری در پاسخ به دغدغه احتمال افت قیمت سهم‌ها در صورت افزایش دامنه نوسان گفت: ریزش یا رشد قیمت سهام ارتباطی با وجود یا حذف دامنه‌نوسان ندارد، همانطور که در ماه‌های گذشته با وجود دامنه‌نوسان مثبت_منفی ۵ درصدی، قیمت تقریباً تمامی سهام افت قابل ملاحظه‌ای داشت؛ از اینجا به بعد هم وجود محدودیتی به نام دامنه نوسان مانعی برای افت قیمت سهم ها نخواهد بود.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: اگر به روح و ماهیت بازارسرمایه، که همان قیمت‌گذاری سهام بر مبنای عرضه و تقاضا است، اعتقاد داشته باشیم نباید دغدغه افت احتمالی قیمت سهم ها مانع اجرای تصمیم‌ها شود.

غفاری در پایان خاطرنشان کرد: قرار نیست تصمیماتی که در مورد بازار سرمایه اتخاذ می‌گردد حتماً منجر به رشد قیمت سهم‌ها شود که اگر این طور باشد به روح بازار سرمایه آسیب زده‌ایم. نکته اینجاست که حتی در صورت افزایش دامنه نوسان باید تدابیری اندیشید که از شکل‌گیری صف‌های خرید و فروش جلوگیری شود.

دوشنبه 18 بهمن 1400 اخبار