شرکت کارگزاری ملل پویا

آیا اصلاح و استراحت به شاخص تحمیل می‌شود

آیا اصلاح و استراحت به شاخص تحمیل می‌شود

آیا می‌توان از بازار انتظار رشدی داشت که ادامه‌دار صعودی باشد که نشات گرفته از رشد ۵ روزه است؟ رشد ۶۷۷۰ واحدی و قرار گرفتن در پله ۱,۳۰۱ میلیون واحدی در شرایطی رخ داد که دست عرضه‌کنندگان هر روز بازارسرمایه را تحت تاثیر قرار می‌داد و این سوال در ذهنمان نقش بسته، زمانی که هیچگاه با عرضه‌های مشکوک مبارزه نمی‌شود، آیا تحمیل استراحت و اصلاح کوتاه مدت بازار موفق می‌شود!

سهامداران باید توجه داشته باشند که احتمال یک توقف در بهمن و اسفند زیرتابلوی بورس اصلا غیرممکن نیست، ولی هدف ۱,۳۲۰ میلیون واحدی تا پایان سال احتمالا میسر می‌شود. رسیدن به این شاخص به‌معنای شکست کانال نزول ۶ ماهه نیز هست. نکته‌ای که در این میان مهم است حرکت به سمت سهام بنیادین و DPS محور است و سعی کنیم درصد سهام ریسکی را در پرتفو کم کنیم و حتی اگر قرار است نوسان گیری کنیم، این مهم را در سهام بنیادین و سودآور که درصد تقسیم سود خوبی دارند انجام دهیم.

درحالی که دلار در آخرین ساعات شب گذشته به نرخ ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان نیز رسید، ولی این نرخ چندان دوامی نیاورد و مجددا دلار خود را در آخرین ساعات دیشب، به نرخ ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت کرد تا شاید سیگنالی برای معامله‌گران و دلالان دلاری باشد که دست پدرخوانده پشت شماست و باید گام دوم شطرنج را بازی کنیم. با این حال، حرکات مار و پله‌ای دلار طی مدت زمان ۱۰ روزه به‌گونه‌ای پیش‌رفته که با یک گام اشتباه، مهره بازیگران بر دهان مار می‌افتد و سقوط را به سرمایه‌گذاری هدیه می‌دهد که تاس اشتباهی ریخته است. هر یورو نیز با قرار گرفتن در نرخ ۳۱ هزار و ۳۴۰ تومان یک رشد ۱۰ تومانی را برای خود کنار گذاشت.

شاید باور نکنید که اهالی بازار سکه از ترس تکان نخوردند و گویا سر پل صراط ایستاده‌اند! هر سکه بهار آزادی بدون تغییر ماند و برای دومین روز نرخ آن ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزارتومان مانده و پس از آن باید عنوان کنیم که سکه امامی نیز با یک رشد ملایم ۱۰ هزارتومانی به نرخ ۱۲ میلیون و ۸۰ هزارتومان توقف کرده است. در تابلوی طلافروشی‌ها اوضاع آنچنان بد نیست و نرخ اونس طلا به کمک این بازار می‌آید اما؛ در بازار داخلی رشد یک‌هزارتومانی روی گرم طلا آمد تا پس از یک ریزش طلا، شاید این بازار نیز سیگنالی را از خود ساطع کند؛ هر گرم طلا به یک میلیون و ۲۱۷ هزارتومان و هر مثقال طلا نیز ۵ میلیون و ۲۷۵ هزارتومان نرخ گذاری شده است.

درحالی که نفت برنت با یک مقاومت و نرسیدن به مرز جدید دست‌وپنجه نرم می‌کند که قیمت‌ها به محدوده ۸۹,۴۶ دلاری رسیده و شاید با یک تکان دیگر، نفت به ۹۰ دلار برسد.

بازار‌های مالی دنیا حاکی از آن است که داوجونز با رشد ۲۷۳ واحدی، S&P با رشد ۳۰ واحدی و البته نزدک با رشد ۰,۹۲ واحدی توانسته بازاری سبز را از خود برجای بگذارد. بازار‌های شرقی نیز با رشد مناسب Nikkei ژاپن همراه بوده که رشد ۴۵۵ واحدی را ثبت کرده اما؛ در مقابل کاهش ۳۲ واحدی شاخص شانگهای، چراغ تعجب را برای معامله‌گران آن، روشن کرده است.

چهارشنبه 13 بهمن 1400 اخبار