شرکت کارگزاری ملل پویا

"سلب اعتماد" نقدینگی را از بورس فراری داد

"سلب اعتماد" نقدینگی را از بورس فراری داد

امین ناطقی راد مدیر سرمایه‌گذاری شرکت پارس آریان در گفت‌وگو با بورس نیوز، در اشاره به تأثیر نرخ بهره در بازارسرمایه، بیان کرد: نرخ بهره از فروردین ۹۹ تا خرداد ماه از ۱۹ به ۱۰درصد کاهش یافت که منجر به مثبت شدن بازار شد و البته این مقدار ظرف ۴ ماه به بیش از ۲۰ درصد رسید.

وی ادامه داد: در نتیجه نرخ بهره بین بانکی تا حدود ۱۸ درصد می‌تواند تأثیر مثبتی در بورس داشته باشد که البته در بدترین حالت این مقدار نباید به بالای ۲۰ درصد برسد. همچنین با توجه به ابلاغیه دولت در این خصوص، می‌توان گفت نرخ بهره در همین محدوده ۲۰ درصد مانده و تغییری نخواهد کرد.

ناطقی راد اظهار کرد: در این شرایط اقتصادی، اخبار بد پیشخور شده و خبر خوبی در کار نیست، چراکه بازار باید فاکتور‌هایی مانند نقدینگی داشته باشد. در واقع بسیاری از پول‌های حقیقی با سلب اعتماد مردم از بورس خارج شده که نمی‌توان به سادگی آن را به بازار برگرداند. به همین دلیل اخبار منفی به سرعت خود را نشان داده و برای تأثیر خبر‌های مثبت، نیاز به برگشت اعتماد مردم و نقدینگی است.

وی در خصوص وضعیت بازار گفت: در صورتی که دولت به فکر تأمین کسری بودجه از بورس نباشد و مذاکرات نیز به نتیجه برسد، نیاز‌های دولت تا حدی برطرف می‌شود. در نهایت می‌توان گفت نرخ ارز کاهش می‌یابد که در این صورت توان به سبز شدن بازار سرمایه امیدوار شد.

مدیر سرمایه گذاری "آریان" ضمن تأکید بر اینکه دولت نباید به بازار نگاه ابزاری داشته باشد، تصریح کرد: البته مهم‌ترین علت وضع موجود در بازارسرمایه، کسری بودجه است که دولت این کسری را از دو بخش تامین می‌کند. ابتدا بحث فروش اوراق بوده که به‌طور گسترده‌ای در بازار انجام شده به‌گونه‌ای که بخشی از نقدینگی بازار کاملا به سمت خرید اوراق دولتی رفته است.

وی ادامه داد: بحث دیگر تامین کسری بودجه دولت از طریق مدیریت شرکت‌ها و صنایع بورسی مانند پتروشیمی، سیمان، فولاد و ... بوده که به نظر می‌رسد منجر به کاهش P/E بازار سرمایه شود؛ بنابراین باید نگاه دولت به بازار اصلاح شود و اینگونه نباشد که با فروش اوراق و مدیریت سود شرکت‌ها، کسری بودجه خود را تامین کند.

ناطقی راد در پایان خاطرنشان کرد: نکته‌ای که وزیر اقتصاد به طور مکرر تکرار کرده، اما عملی در آن راستا شکل نگرفته، بحث پیش بینی پذیر بودن بازار سرمایه است. در واقع بازار باید قابل پیش بینی بوده تا روند بازار سرمایه بر اساس تحلیل‌ها پیش برود.

دوشنبه 11 بهمن 1400 اخبار بررسی اجمالی