شرکت کارگزاری ملل پویا

حذف «دامنه نوسان»، طرحی خوب

حذف «دامنه نوسان»، طرحی خوب

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز با بیان اینکه حذف قیمت‌گذاری دستوری را از خودمان آغاز خواهیم کرد، چراغ سبزی به حذف دامنه نوسان نشان داده است.

عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص مزایا و معایب حذف دامنه نوسان معاملات بازار سرمایه بیان کرد: شخصاً موافق حذف دامنه نوسان معاملات هستم؛ اما معتقدم شرایط برای حذف دامنه نوسان معاملات در بازار سرمایه ما مهیا نیست!

وی اضافه کرد: بازار سرمایه ما بازاری غیر کارا است و نمی توان این بازار را با بورس های بین المللی مقایسه کرد. مادامی که رانت های اطلاعاتی در بازار سرمایه ما حذف نشده و مدیران شرکت ها به اطلاعات نهانی قبل از سهامداران دسترسی دارند، نمی توان اقدام به حذف دامنه نوسان کرد. در بازارهای سرمایه بین المللی رانت اطلاعات نهانی برای مدیران شرکت ها وجود ندارد؛ اما در کشور ما اینطور نیست و این فضا برای حذف دامنه نوسان مناسب نیست. قبل از هر اقدامی باید زمینه رانت اطلاعات نهانی در بازار سرمایه برچیده شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قبلی سازمان بورس و اوراق بهادار هم در مورد حذف دامنه نوسان وعده هایی داده بودند، اما تجربه نشان داده که دست‌کاری دامنه نوسان در بازار سرمایه ما جواب نمی دهد. کما اینکه دامنه نوسان نامتقارن در زمان ریاست آقای دهقان دهنوی نیز تاثیرگذار نبود. علاوه بر این به نظر می رسد در شرایط فعلی که به سبب بی‌اعتمادی در فضای بازار، سرمایه های مردم هر روز آب می شود؛ حذف دامنه نوسان شاید مشکلات سهامداران را تشدید کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با تاثیر بلندمدت حذف دامنه نوسان معاملات گفت: بد نیست قبل از بررسی آثار حذف دامنه نوسان معاملات بازار سرمایه در بلند مدت، نگاهی هم به تاثیر حذف قیمت‌گذاری دستوری سیمان در بورس کالا داشته باشیم. فراموش نکنید آن زمان هم بسیاری از اشخاص در مجلس و سایر نهادها در مورد عرضه سیمان در بورس کالا اظهار نگرانی کرده و واکنش‌های منفی نشان می‌دادند. در روزهای ابتدایی ورود سیمان به بورس کالا هم شاهد رفتارهای هیجانی و افزایش قیمت ها بودیم. اما با گذشت زمان شاهد آن بودیم که قیمت سیمان در بورس کالا متعادل شد و اتفاقا در حال حاضر قیمت سیمان در بورس کالا خیلی ارزان تر از بازار است. حذف دامنه نوسان معاملات نیز احتمالاً در روزهای ابتدایی موجب فشار فروش و افت محسوس قیمت ها در برخی سهم ها(خصوصا سهم هایی که مدت هاست قفل در صف فروش هستند) خواهد شد؛ ولی در بلند مدت بازار تعادل خواهد شد.

هودی در ضمن تاکید بر این که تغییر دامنه نوسان باید به صورت پلکانی و کارشناسی شده انجام شود تا از برخی مشکلات احتمالی در بازار سرمایه جلوگیری شود، اظهار کرد: نمی‌توان به یکباره دامنه نوسان کل نمادهای بازار را حذف کرد. شاید بهتر باشد در مراحل ابتدایی دامنه نوسان تعداد محدودی از سهم های بزرگ بازار به تدریج افزایش یابد تا اگر احتمالاً مشکلی ایجاد شد، بتوان به سرعت این کار را متوقف کرد.

دوشنبه 11 بهمن 1400 اخبار