شرکت کارگزاری ملل پویا

سهامداران از کدام سهم‌ها متضرر نمی‌شوند

سهامداران از کدام سهم‌ها متضرر نمی‌شوند

محمدرضا مدیری مدیرعامل پتروشیمی زنجان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، بیان کرد: به نظر می‌رسد با لغو تحریم‌ها، سودآوری بدنه دولت که در جیب شرکت‌ها دست دارد، کاهش یافته و در این راستا زنجیره فروشی که به جیب سهامداران چشم دوخته نیز از محل حاشیه سود، دچار کاهش سودآوری می‌شود.

این فعال بازارسرمایه اضافه کرد: از نظر رفتاری نیز، ارزندگی طرح‌های پتروشیمی به دلیل اینکه امکان جانشینی دارند، در قیمت سهام تأثیر می‌گذارد اما؛ به‌طور عمومی ساخت این طرح‌ها ۷ الی ۱۰سال زمان برده و در نتیجه با محاسبات ساده نمی‌توان برای آن‌ها قیمت گذاشت.

وی در خصوص تأثیر برجام در صنعت پتروشیمی اذعان کرد: با حذف تحریم‌ها، درآمد پتروشیمی برای دلالان کاهش و برای شرکت‌ها افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل برداشتن تحریم‌ها خبر بدی بوده و عده‌ای آدم فاسد را از نان خوردن می‌اندازد همچنین با وجود تحریم‌ها، برای انتقال پول باید ۳ تا ۵ درصد هزینه شود، به‌طوری‌که هزینه حمل ۲برابر مقدار معمولی است اما؛ با حذف تحریم‌ها انتقال وجه با کارمزد بسیار کمی صورت خواهد گرفت.

مدیری ادامه داد: با از بین رفتن تحریم‌ها، ساختار فروش در بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی تغییر نمی‌کند، چراکه حاکمیت شرکتی ایجاب می‌کند که وارد قرارداد‌های بلند مدت نشوند، نظیر اوره‌ای‌ها که به صورت مزایده کالا را می‌فروشند و در نتیجه این عملکرد، قیمت اوره ایران به طور عمومی کمتر از اوره خلیج فارس می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی زنجان مطرح کرد: در واقع نمی‌توان با تجّار قرارداد‌های بلند مدت بست که بخشی از آن به دلیل وجود تحریم‌ها و علت اصلی آن به واسطه نرخ حاکمیت بر شرکت‌ها بوده که از این بابت حتی با حذف تحریم‌ها نیز منفعت زیادی نداشته و فقط در هزینه‌های ناشی از انتقال پول و حمل و نقل تأثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به رشد پتروشیمی‌ها گفت: دلیل رشد شرکت‌های پتروشیمی در یک سال گذشته این بود که بازار در سهم‌های کوچک آسیب دید و سهامداران مجبور شدند به سراغ سهام بنیاد دار بروند. عمده سهم‌های بنیاددار پتروشیمی‌ها بوده که قاعدتا ارزنده هستند؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت حتی در صورتی که P بر E این سهم‌ها به ۱۲درصد برسد، سهامدار ضرر نمی‌کند و این مقدار در حال حاضر به حدود ۵ درصد رسیده است.

مدیری در پایان اظهار کرد: بسیاری از فعالان بازار تصور می‌کنند با از بین رفتن تحریم ها، سود ناشی از ارز گران قیمت را از دست می‌دهند در حالی که این تفکر درستی نیست چراکه پتروشیمی‌ها ارز خود را به صورت آزاد عرضه نمی‌کنند؛ بلکه ارز را در سامانه نیما به قیمت صادراتی می‌فروشند و در این صورت نرخ ارز بازار آزاد و نیما به هم نزدیک شده و نرخ ارز تغییر زیادی نخواهد کرد.