شرکت کارگزاری ملل پویا

دخالت‌های دولت در «سهام عدالت» و دیگر هیچ ...

دخالت‌های دولت در «سهام عدالت» و دیگر هیچ ...

ارزش پرتفوی سهامداران عدالت در ۱۸ ماه گذشته، افت قابل توجهی داشته است.

عسگر توکلی دبیر فراکسیون سهام عدالت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در زمان تخصیص سهام عدالت به مردم (دهه ۸۰) حدود ۵۰ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت شدند که نسبت به جمعیت آن زمان، بالغ بر ۷۰ درصد از جمعیت کشورمان را شامل می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از ستم هایی که در دولت قبل بر سهامداران عدالت رفت این بود که سهام عدالت ۱ میلیون تومانی بخشی از دارندگان سهام عدالت به ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت. فراموش نکنید وقتی ارزش برگه‌های ۱ میلیون تومانی دارندگان سهام عدالت را به ۵۰۰ هزار تومان رساندیم، در واقع ۵۰۰ هزار تومان ضرر و زیان به سهامداران عدالت تحمیل نشد؛ بلکه این گروه نزدیک به ۳۰ میلیون تومان از دارایی خود را از دست دادند.

توکلی افزود: علاوه بر این، با مدیریت سهام عدالت به روش غیر مستقیم، بدون فرهنگ‌سازی در این خصوص، باعث کوچکتر شدن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت شدند تا در مجامع شرکت های سرمایه پذیر، از قدرت سهام عدالت بکاهند. این کار هم ستم دیگری بود که بر سهامداران عدالت رفت.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت به‌عنوان یکی از متولیان سهام‌عدالت گفت: یکی از مشکلات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت این است که در حال حاضر اشخاصی که قصد عضویت در هیئت مدیره این شرکت ها را داشته باشند، باید توسط سازمان بورس و اوراق بهادار احراز هویت شوند.

دبیر فراکسیون سهام عدالت مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، هر شخصی که از معیارهای لازم از جمله مدرک تحصیلی مرتبط و نیز سوابق کاری مرتبط برخوردار باشد، امکان عضویت در هیئت مدیره نهادهای مالی یا ناشران را خواهد داشت و نیازی به مصاحبه ندارد، اما سازمان بورس اوراق بهادار برای تایید صلاحیت داوطلبان عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، سخت‌گیری زیادی نشان می دهد.

دبیر فراکسیون سهام عدالت مجلس اضافه کرد: اما اتفاق خوبی که در خصوص سهام عدالت رخ داده این بوده که اواخر سال ۱۳۹۹ با پیگیری های فراوان مجلس شورای اسلامی، فراکسیون سهام عدالت تشکیل شد تا مطالبه‌گر حقوق سهامداران عدالت باشد.

توکلی تصریح کرد: بعد از تشکیل این فراکسیون به جد پیگیر مطالبات سهامداران عدالت بودیم و تا از برخی تخلفات دولت قبل در خصوص سهام عدالت جلوگیری شود. برگزاری مجامع به صورت الکترونیکی و همچنین حضور نماینده دولت در مجامع و تصمیم‌گیری‌هایِ شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت به جای شرکت‌های تعاونی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از تخلفاتی بود که پیگیر جلوگیری از آنها بودیم. با وجود آن که در دولت قبل آقای رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه، طی نامه ای دستور جلوگیری از این تخلف را هم داده بود، اما متأسفانه سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس، به خاطر آن که کارشناسان وابسته به خود را در هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت جای دهند، اجازه اجرای آیین نامه را نداده اند.

وی اظهارکرد: حضور نماینده دولت به جای نماینده سهام عدالت در مجامع شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت و هلدینگ‌های بزرگ بورسی از جمله خلیج فارس و مپنا و... تخلف است. در این خصوص مطالبه گری فراکسیون به طور جدی ادامه دارد و نتایج مثبتی هم حاصل شده و نزدیک به ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس نیز با امضای نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار جلوگیری از این تخلف شده اند.

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: مطالبه‌گری‌های لازم در خصوص تخلفات صورت گرفته در موضوع سهام عدالت انجام شده و سازمان بازرسی کل کشور و برخی دستگاه‌های نظارتی هم ورود کرده اند و امیدواریم که رئیس‌جمهور محترم مانند همان زمانی که به عنوان رئیس قوه قضاییه با دستور جدی مانع تضییع حقوق سهامداران عدالت شدند، این بار هم اجازه ندهند برخی کارکنان به جا مانده از دولت قبل در بدنه دولت و دستگاه های اجرایی، حاکمیت سهام عدالت را از آن خود بدانند.

توکلی با اشاره به انتخاب غیرقانونی علی عسگری به عنوان مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در مجموع حدود ۲۰ درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس را در اختیار داشته و در آن جا سیت دارند، اما در زمان برگزاری مجمع و انتخاب علی عسگری به عنوان مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از متولیان سهام عدالت دعوت نشد و نماینده از طرف سهام عدالت در مجمع حضور نداشت و این مجمع با حضور نماینده دولت برگزار شد. به منظور صیانت از منافع سهامداران عدالت، پیگیر این موضوع بودیم و سازمان بازرسی هم در این مورد نامه‌ای زده و تخلف صورت گرفته در دست بررسی است. سخت گیری سازمان بورس اوراق بهادار در تایید صلاحیت اعضای هیئت مدیره، مانع انجام مطالبه‌گری ها است. چرا باید شخصی را به عنوان مدیر عامل برای هلدینگ خلیج فارس به عنوان یک هلدینگ تخصصی پتروشیمی منصوب کرد که کار اجرایی و عملی تخصص ایشان پتروشیمی نبوده است؟ آقای علی عسگری از مدیران جهادی، انقلابی و دلسوزی هستند که تجربه سالها خدمت به نظام را داشته و برای ما بسیار محترم هستند، اما معتقدیم ایشان تخصص کافی برای اداره این شرکت را ندارند. بابت این انتصاب شکایتی مطرح کرده‌ایم که در حال بررسی است.

توکلی ادامه داد: بعد از ۱۵ سال، ششم دی ماه امسال جلسه ای با حضور نایب رئیس محترم مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس، معاونین وزرای مرتبط، تشکل‌های سهام عدالت، دستگاه های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی کل کشور، دادستانی دیوان عدالت و... برگزار شد و در این جلسه مشکلات سهام عدالت مطرح گردید.

دبیر فراکسیون سهام عدالت مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه های این فراکسیون برای حمایت از منافع سهامداران عدالت و نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بازار سرمایه گفت: به طور جدی پیگیر افت قیمت سهام و ارزش پرتفوی سهامداران عدالت هستیم. در منفی های بازار سرمایه عده ای عمدا تلاش کردند با کاهش قیمت سهم ها، بتوانند سهام مردم را با قیمت پایین خریداری کنند.

وی افزود: بازارگردانی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در قانون پیش بینی شده و باید منابعی جهت بازارگردانی سهام این شرکت‌ها در بازار اختصاص پیدا می‌کرد. مشکل دیگر اینجاست که با وجود آن که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت پرتفوی مشابهی دارند و باید ارزش یکسانی داشته باشند، اما در بازار سرمایه شاهد آن هستیم که شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت هر استان قیمت متفاوتی دارند. این اختلاف قیمتی به خاطر ضعف مدیران شرکت‌ها نیست، بلکه بازگشایی هر یک از این شرکت ها در مقطع خاصی اتفاق افتاده که شرایط کلی بازار سرمایه روی قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت موثر بوده است. مشکل دیگری که برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت ایجاد شده این است که سود این شرکت ها مشمول مالیات شده و این شرکت‌ها بابت مالیات میلیاردها تومان بدهکار شده‌اند! همانطور که در زمان توزیع سهام عدالت بین مردم با کاهش ارزش برگه های سهام از یک میلیون تومان به ۵۰۰ هزار تومان در واقع ضرر و زیان حدود ۳۰ میلیون تومانی به سهامداران عدالت زدند، این بار هم با وضع مالیات بر سود شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، مشکل ساز شده اند.

این مقام مسئول در خاتمه تصریح کرد: خوشبختانه اعضای فراکسیون سهام عدالت مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مقتدر و دلسوز مردم در مجلس بوده و به طور جدی پیگیر مطالبات سهامداران عدالت و بررسی و رفع مشکلات هستند. به همین منظور هر هفته در مجلس شورای اسلامی جلساتی پیرامون مشکلات سهام عدالت برگزار می‌شود، اما امیدواریم دولت هم همکاری لازم را با ما داشته باشد و جناب آقای رئیسی همان‌طور که در این سالها همواره دلسوز و پیگیر مطالبات و مشکلات مردم بوده اند، این بار هم مطالبات سهامداران عدالت را پیگیری کنند. البته که به خاطر این پیگیری‌ها، مشکلات متعددی هم متحمل شده‌ایم. تا آنجا که شخص بنده در دولت قبل زمانی که عضو هیئت مدیره یکی از شرکت سرمایه‌گذاری استانی بودم، به خاطر اعتراض و جلوگیری از سوء استفاده برادر یکی از معاونین رئیس جمهور قبل، از هیئت مدیره برکنار شدم تا پروژه غیر قانونی ایشان اجرا گردد! ولی این سنگ اندازی ها، مانع پیگیری مطالبات سهامداران عدالت نشده و برای صیانت از منافع سهامداران عدالت،تمام توان و انرژی خود را صرف خواهیم کرد.

یکشنبه 10 بهمن 1400 اخبار بررسی اجمالی