شرکت کارگزاری ملل پویا

صدای خاموش اخبار خوش بنیادی در بورس

صدای خاموش اخبار خوش بنیادی در بورس

مهدی رضایتی، مدیرعامل سبدگردان ثروت پویان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص تأثیر نرخ بهره بر بازارسرمایه اظهار کرد: در حال حاضر هر چه مقدار نرخ بهره بین بانکی کمتر باشد، به نفع سایر بازار‌ها از جمله بورس خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورتی که این کاهش با تورم متناسب نباشد، می‌تواند در تمامی بازار‌ها آشفتگی ایجاد کند به خصوص در بازار‌های دلار و مسکن که تقاضا را در سایر بازار‌ها افزایش می‌دهند.

رضایتی در ادامه افزود: البته نرخ فعلی بهره بین بانکی برای بازار جذاب بوده و می‌توان گفت بدلیل تداوم انتظارات تورمی، نرخ بهره ۲۰درصدی آسیب زیادی به بازار نمی‌زند. در صورتی که این نرخ کاهش بیشتری داشته باشد، سایر بازار‌ها از جمله بازار سرمایه نیز نفع خواهند برد؛ اما معمولا نرخ بهره بین بانکی در طولانی مدت پایدار نمی‌ماند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش شرکت‌ها بیان کرد: در حال حاضر ناامیدی در بازارسرمایه موج می‌زند به طوری که فروشنده‌های حقیقی که عمده فروشنده‌ها را دربرمی‌گیرند، در حال خارج شدن از بازار هستند. تا زمانی که چنین جوی بر بورس حاکم باشد، به احتمال زیاد واکنش و اخبار بنیادی اتفاق نمی‌افتد که البته تا به الان وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: می‌توان گفت بازار در حال حاضر در نقطه مقابل اوایل سال ۹۹ قرار گرفته یعنی دوره‌ای که اخبار منفی واکنشی از بازار دریافت نمی‌کرد و خبر‌های منفی نادیده گرفته میشد. در صورتی که الان دقیقا برعکس شده و اخبار مثبت تغییری در روند بازار ایجاد نمی‌کند؛ اما در مجموع، بازار در روند‌های نزولی و نبود اعتماد، به اخبار مثبت واکنشی نشان نمی‌دهد و به نظر می‌رسد انباشت این پیام‌ها در آینده باعث رشد بازار سرمایه شود.

رضایتی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا می‌توان نقاط بنیادی مانند گزارش‌های ۹ ماهه یا مجامع را پیش بینی کرد که نقطه عطفی را در بازار ایجاد کند؛ اما در مجموع به طور قطع قابل پیش بینی نیست که چه زمانی وضعیت بازار سرمایه مثبت خواهد شد.

دوشنبه 27 دی 1400 اخبار