شرکت کارگزاری ملل پویا

بررسی ارزندگی پتروشیمی‌ها پس از برجام

بررسی ارزندگی پتروشیمی‌ها پس از برجام

فرهاد جوانمردی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص وضعیت پتروشیمی اظهارکرد: عدم رشد شرکت‌های پتروشیمی با وجود گزارش‌های خوبی که ارائه کردند، دلایل مختلفی دارد. یکی از این عوامل ابهامی بوده که در نرخ سوخت مصرف پتروشیمی‌ها بوجود آمده است.

جوانمردی افزود: همچنین با احیای برجام، نرخ ارز برای مدت کوتاهی در روند کاهشی قرار می‌گیرد که در این صورت در صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته به دلار تأثیر خواهد گذاشت. در واقع با برداشتن برجام، سودآوری شرکت‌های پتروشیمی افزایش نمی‌یابد؛ چرا که قیمت ارز دیگر رشد قبلی خود را تجربه نخواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه اذعان کرد: در یک سال گذشته، گروه پتروشیمی نسبت به سایر گروه‌ها رشد بیشتری را تجربه کرده به گونه‌ای که می‌توان گفت در حالت ارزندگی قرار گرفته؛ اما به نظر می‌رسد این روند ادامه نداشته باشد، چرا که فروش شرکت‌های پتروشیمی مستقیما با دلار در ارتباط بوده و این در حالی است که هم فروش داخلی و هم خارجی در این حوزه با دلار نیمایی صورت می‌گیرد.

وی در پایان گقت: اخیرا دلار نیمایی به صورت میانگین، در ماه چهار درصد رشد داشته و فاصله نرخ دلار نیمایی با دلار آزاد به طور قابل توجهی نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و به همین دلیل فولادی‌ها از سایر سهام و صنایع ارزنده‌تر بوده و سودآوری بیشتری دارند؛ اما در صورتی که برجام احیا شود، این روند ادامه پیدا نمی‌کند.