شرکت کارگزاری ملل پویا

"نرخ خوراک" و یک تلنگر به پتروپالایشی‌ها

"نرخ خوراک" و یک تلنگر به پتروپالایشی‌ها

سید یاسر شریعت، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص وضعیت بازارسرمایه اظهار کرد: اگر نرخ خوراک‌ها در بودجه پیشنهادی به حالت اولیه برگردد، شرایط بورس می‌تواند در هفته آینده سبز شود، درغیر اینصورت با قطعی‌شدن نرخ خوراک‌ها برای سال بعد، احتمالا بازار روند افزایش عرضه را تجربه خواهد کرد و به نظر می‌رسد در این راستا دلار نیز کاهش یابد؛ بنابراین می‌توان گفت روند بازارسرمایه در هفته آینده متعادل خواهد بود.

وی در ادامه درباره دلار نیمایی افزود: ارز نیمایی را نمی‌توان به طور قطع پیش‌بینی کرد؛ اما به نظر می‌رسد فاصله نرخ دلار نیمایی و آزاد در حال حاضر از بین رفتن بوده و این اتفاق با کاهش ۴ الی ۵ درصدی دلار آزاد پیشروی می‌کند. البته چند ماه گذشته فاصله بین این دو دلار زیاد شده بود که به مرور در حال کاهش است. در این صورت می‌توان گفت نرخ دلار نیمایی تا آخر سال در محدوده ۲۶ الی ۲۷ هزار تومان درجا می‌زند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه احتمال دارد حجم معاملات بازار در هفته آینده کاهش یابد، پس می‌توان گفت صنایع پیشرویی وجود نخواهد داشت؛ مگر اینکه نرخ خوراک به حالت اولیه برگردد که در این صورت صنعت پتروشیمی و پالایشی وضعیت بهتری خواهند داشت. همچنین در صورتی که خبر‌های مثبتی از برجام به گوش برسد گروه‌های بانکی و خودرویی سودآوری بهتری خواهند داشت.