عرضه عمومی گسترده در سهمهای بزرگ
به گزارش بورس نیوز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری در خصوص دامنه نوسان اظهار کرد: داشتن دامنه نوسان، امری رایج در بورسهای مختلف است، اما درحال حاضر به دلیل اینکه با نوعی عدم ثبات مواجه ایم، باز کردن دامنه نوسان، باعث تشدید تغییرات و نوسانها میشود.
وی افزود: چالشهای ما لزوما قیمت گذاری دستوری نیست، مثلا دولتی بودن پالایشگاه ها، صادرات محصولات پالایشی توسط دولت است، در حالی که خصوصی شده اند و این یک فرایند است که مشکل ساز شده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به قیمت گذاری صنعت خودرو ادامه داد: صنعت خودرو فقط مشکل قیمت گذاری ندارد، ساختار مالی، مالکیتی، مدیریتی آن هم مشکل دارد و باید اصلاح شود که موضوع قیمت گذاری دستوری را ادامه خواهیم داد و رایزنی خواهیم کرد.
عشقی خاطرنشان کرد: تغییرات دامنه نوسان باید به صورت تدریجی از صنایع با ثبات آغاز شود. نوسانات روی اخبار مختلف مثلا خودرو طی هفتههای گذشته داشتیم که اگر دامنه نوسان نداشتیم، تبعات زیادی داشتیم.
وی بیان کرد: بازگشت اعتماد به بازار منحصر به سازمان بورس نیست و وظیفه سازمان نظارت در بازار است. اعتماد سازی سیاست گذاری است که در کل اقتصاد کلان باید شکل بگیرید. در این دو ماه، تلاش کردیم در خصوص مسائل مختلف کمک کنیم، رایزنی داشتیم، قیمتگذاری دستوری، بودجه، تصمیات اقتصاد کلان مشارکت جدی داشته باشیم. امیدواریم با رایزنیها کمترین تبعات را برای بازار سرمایه داشته باشیم. سازمان به تنهایی نمیتواند اعتماد را جلب کند. نیاز به کمک همه ارکان کشور است.
عشقی گفت: مقرر شده کارگروهی تشکیل شود تا ساختار فرایند اجرایی سهام عدالت را مورد بررسی قرار دهیم و به سرعت اقدامات اصلاحی را شروع کنیم و این سهام عدالت را که دارایی خوبی برای مردم است بحث مالکیت و مدیریت آن را به صاحبان اصلی منتقل کنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز، درخصوص روش جدید عرضه اولیه در بازار سرمایه انتقاداتی را به همراه داشت و سهامداران بر این عقیده بودند که این روش نوعی رانت برای صندوقهای سرمایه گذاری است، گفت: صندوقهای سرمایه گذاری خودشان صدهاهزار نفر یونیت هلدر دارند و هرکسی میتواند یونیتهای این صندوقها را خریداری کند و نمیشود گفت که رانت برای عده خاصی است. صندوق برای سهامداران است و هرکسی میتواند خریداری کند.
وی عنوان کرد: روش قبلی عرضه اولیه با تدابیری که وجود داشت کاملا کنار گذاشته نشده و آن هم معایب و مزایایی داشت، اما مشکلی که مخصوصا سهام کوچک و عرضههای کمی که انجام میشد، داشت این بود که بالاخره با عرضه سهام کوچک، متقاضیان به چند میلیون نفر میرسیدند. به عنوان مثال از هر کد معاملاتی مثلا ۵، ۱۰ سهم میرسید و این معضلی برای خود آن شرکت برای مدیریت سهامداران بود. زیرا به قدری تعداد سهامداران زیاد میشود که برای یک افزایش سرمایه به نظر میرسد به همان میزانی که پول برای افزایش سرمایه باید جمع کند باید هزینه کند تا این افزایش سرمایه را جمع کند، مثل ارسال حق تقدمها و انجام امور اداری که خود یک پروژه بزرگ است. ضمن اینکه منفعتی برای سهامداران ندارد.
عشقی توضیح داد: ما در سهمهای بزرگ قطعا عرضه عمومی گسترده را داریم، اما در عرضههای خرد باید سیاستی باشد که به نفع بازار باشد. وقتی عرضهای داریم که نفعی برای سهامدارا ندارد، طبیعی نیست که این کار را انجام دهیم، اما باز راهش را نبستیم و سعی میکنیم که عرضهها را به صورت عمومی انجام دهیم، اما در خصوص صندوقها امکان خریدش را همه دارد.