شرکت کارگزاری ملل پویا

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...

به گزارش بورس‌نیوز، در آخرین روز معاملات این هفته بازارسرمایه باردیگر شاخص‌ها منفی بودند تا این رکود نامیمون کماکان تابلوی بورس را در وضعیت ابهامی و ریزشی قرار دهد.

کود بورسی حسابی باعث افت حجم مبادلات شده و حتی رشد سهام بانکی که چند روز پیش لیدر بازار بودند نیز با کاهشی عجیب همراه شده و نشان داد که این تحرکات ناگهانی هم چندان نمی‌تواند معاملات را پویا کند.

در هر صورت همه فعالان بازار سهام از وضع فعلی داد و ستد‌ها در حیرت و شگفتی هستند و نمی‌دانند چگونه شرایط فعلی بورس تهران را تحلیل کنند؛ در بازار روز چهارشنبه، بیشترین فشار فروش نیز در نماد‌های پتروشمی بود.

الناز افشار کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه از منظر تحلیلی بیان کرد: با مقایسه قیمت ارز با کالا متوجه خواهیم شد که قیمت فعلی دلار پایین‌تر از قیمت واقعی آن است؛ دولت جدید نیز همانند دولت‌های قبلی، از سویی با سیاست کنترل نرخ ارز و از سویی دیگر با انتشار اوراق بدهی، عملا مشکل تورم و نقدینگی موجود را به امید "از این ستون به آن ستون فرج است" ادامه می‌دهد، ولی آنچه در اقتصاد باقی می‌ماند، حقیقت آن است!

وی ادامه داد: به زودی با توجه به سیاست اقتصادی دولت مبنی بر کنترل بازار‌های موازی با بازارسرمایه و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، به تدریج شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود.

افشار افزود: همین سیاست نادرست اقتصادی تا آنجایی پیش می‌رود که با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌گذاری دستوری، تنها باعث ورشکستگی شرکت‌ها و کارخانجات خواهد شد به تدریج تیم اقتصادی دولت چاره‌ای جز حقیقت اقتصاد ندارد؛ به این‌معنا که ارز تک نرخی شده و سیاست تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌گذاری دستوری متوقف خواهند شد و همین امر منجر به هدایت سرمایه‌گذاران در بازارسرمایه‌ای خواهد شد که تنها بنگاه اقتصادی‌محور در کشور بوده که کمترین تورم را به بدنه اقتصاد تحمیل می‌کند و نقدینگی را به سمت به حرکت درآوردن چرخه تولید و تامین مالی شرکت‌ها سوق می‌دهد.

کارشناس بازار سرمایه : تقویت مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از سرمایه‌های خرد و رونق بازار سرمایه میتواند جهت ورود نقدینگی به بازار تاثیر گذار باشد؛ رونق مجدد بازار سرمایه منوط به بازگرداندن اعتماد مردم و سهامداران است. ضمن اینکه معتقدم باید نظارت بیشتری روی رفتار حقوقی‌ها صورت بگیرد، زیرا رفتار آن‌ها به بازار سمت و سو میدهد و عرضه دستوری حقوقی‌ها تا به امروز جز تخریب روند بازار، عایدی به همراه نداشته است.

افشار تصریح کرد: از دیگر عواملی که اعتماد فعالین بازارسرمایه را سلب کرده، رفتار‌های سلیقه‌ای ناظران بازار؛ تصمیمات خلق‌الساعه سازمان و اجرای قوانینی است که گویا با سعی و خطا مورد سنجش قرار می‌گیرند. این رفتارها، جز سلب اعتماد سهامداران حاصلی نداشته است؛ چرا که یکی از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه به دلیل خصوصیت نقدشوندگی بازار است که ناظران با متوقف کردن مکرر نماد‌ها باعث کمرنگ شدن جذابیت بازار سرمایه می‌شوند.

مدیر شعبه غرب کارگزاری بانک مسکن ضمن تاکید بر ضرورت حذف دامنه نوسان معاملات خاطرنشان کرد: با حذف دامنه نوسان موافقم، زیرا در روند‌های به شدت مثبت و منفی، وجود دامنه نوسان و تشکیل صف خرید و فروش باعث تشدید و افزایش هیجان در بازار می‌شود و زمینه انحراف بیشتر معاملات بورس را در بازار فراهم می‌کند. حذف دامنه نوسان معامله گران را به معامله بر اساس ارزندگی سهام سوق می‌دهد و تعداد نماد‌هایی که به اشتباه، افزایش یا کاهش قیمت داشته، کمتر خواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: با حذف دامنه نوسان معاملات، مبنای تصمیم‌گیری فعالان سرمایه، ارزش ذاتی سهم‌ها خواهد شد و نه صف‌های خرید و فروش سهم‌ها؛ همچنین حذف دامنه‌نوسان، از بُعد زمانی هم می‌تواند به نفع سرمایه‌گذاران باشد و به رونق بازار کمک شایانی کند.

افشار در پایان اضافه کرد: سهم‌ها می‌توانند در مدت زمان کوتاه تری اصلاح کنند یا اگر زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند، می‌توانند سریعتر به ارزش واقعی خود برسند؛ قطعا چنین شرایطی، بازار را از حالت فرسایشی نجات خواهد داد. البته نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است، فرهنگ سازی و بالا بردن علم و آگاهی فعالان بازار سرمایه به ویژه سهامداران جدیدالورود و مبتدی قبل از اجرایی شدن این طرح خواهد بود.