شرکت کارگزاری ملل پویا

بهانه‌ای واهی برای فراز و فرود‌های بورس

بهانه‌ای واهی برای فراز و فرود‌های بورس

صنایع کامودیتی محور به شرط افزایش قیمت‌های جهانی، میتوانند جذاب باشند سهم‌های صنایعی هم که مشمول دریافت ارز دولتی هستند، با حذف ارز دولتی، احتمالا نوسان مثبتی را تجربه خواهند کرد، اگرچه این سهم‌ها بخشی از رشد خود را هم پیشخور کرده اند.

به گزارش بورس نیوز، اگرچه بازار سرمایه هفته جدید را با رنگ سبز آغاز کرد، اما عده ای از فعالان بازار سرمایه هنوز دغدغه تامین مالی دولت از این بازار را دارند. محمد ناطقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در ماه‌های ابتدای سال ۹۹ بازار سرمایه به بهانه تامین مالی دولت از این بازار مورد اقبال عده‌ای از سرمایه‌گذاران قرار گرفت و جالب است که این روزها، تامین مالی دولت از بازار سرمایه بهانه‌ای برای منفی‌های این بازار شده است! وی ادامه داد: حال آنکه به نظر من باید به بازار سرمایه یا هر بازار دیگری نگاهی کلان‌تر داشت. شاید دولت‌ها با رفتار‌های خود موجب نوسانات مقطعی در بازار‌ها شوند، اما عموماً بازار‌ها تحت تاثیر رفتار دولت‌ها حرکت نمی‌کنند. ناطقی افزود: واقعیت این است که سال گذشته با توجه به بلاتکلیفی نتایج انتخابات آمریکا و احتمال روی کار آمدن مجدد ترامپ، انتظار دلار ۵۰ هزار تومانی می‌رفت و بازار سرمایه هم تحت تاثیر همین انتظارات تورمی، مورد اقبال واقع شد. این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: برهمین اساس، بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه متمایل شدند و با هجوم سرمایه گذاران به بازار سرمایه، این بازار دچار حباب شد و با تغییر انتظارات تورمی، عده‌ای متحمل ضرر و زیان شدند. در شرایط فعلی، اما اوضاع کاملاً متفاوت است.

ناطقی با اشاره به رفع کسری بودجه از طریق فروش نفت نیز اشاره داشت و گفت: با توجه به افزایش قیمت نفت، فروش نفت حتی در شرایط تحریم راحت‌تر بوده و درآمد‌های دولت افزایش یافته؛ بنابراین دولت کسری بودجه کمتری خواهد داشت و انتظارات تورمی هم فروکش کرده است. ضمن اینکه ناامیدی عده‌ای از فعالان بازار سرمایه که در فراز و فرود سال گذشته متحمل ضرر و زیان شده اند نیز، بر وضعیت بازار سرمایه موثر بوده و جمیع این شرایط، مجال رشد عجیب و غریب به این بازار نمی‌دهد.

وی افزود: نکته جالب توجه اینجاست که شرایط موجود و کاهش انتظارات تورمی این روز‌ها سبب شده که بازار سرمایه دچار حباب منفی شود! نمی‌توان با قاطعیت زمانی برای پایان منفی‌های بازار و آغاز یک روند صعودی در این بازار اعلام کرد، اما آنچه مسلم است این است که بازار سرمایه دیر یا زود متعادل شده و سهم‌ها به قیمت واقعی خواهند رسید. ناطقی تصریح کرد: معتقدم در یک بازه زمانی بلند مدت (تقریبا ۵ ساله) بازار سرمایه مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری خواهد بود، اما این به معنای انتظار یک رشد شارپ در بازار نیست. به نظر می‌رسد بازار سرمایه در یکی دو سال آینده روند مثبت ملایمی در پیش خواهد گرفت و احتمال ورود شاخص کل به کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ الی ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی تا پایان سال جاری و عبور از سقف مرداد ۱۳۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۱ دور از انتظار نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به احتمال حذف ارز دولتی در هفته‌های آتی گفت: احتمالاً به زودی شاهد حذف ارز دولتی هم خواهیم بود و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از کسری بودجه دولت خواهد کاست. وی اضافه کرد: علاوه بر این، افزایش قیمت کامودیتی‌ها، درآمد‌های ارزی ایران از محل صادرات غیر نفتی را هم افزایش داده است. ناطقی تاکید کرد: بنابراین کسری بودجه دولت احتمالاً کمتر از انتظارات خواهد بود ضمن آنکه با توجه به تثبیت نرخ ارز انتظار می‌رود بازار‌ها هم در ماه‌های آینده آرامش بیشتری داشته باشند. این کارشناس بازارسرمایه اشاره کرد که با این تفاسیر احتمالا تورم سال ۱۴۰۱ کمتر از ۴۰ درصد خواهد بود، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دلار تا پایان سال به محدوده ۳۰ هزار تومان برسد و در پایان سال ۱۴۰۱ هم شاهد دلار ۳۵ تا ۴۰ هزار تومانی باشیم که این افزایش نرخ کاملاً منطقی است و منجر به تورم افسار گسیخته و رشد شارپ بازار‌ها نخواهد شد.

ناطقی در توصیه به سرمایه‌گذاران عنوان کرد: شاید بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی تشکیل سبدی متشکل از صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، سهام و طلا باشد. وی گفت: واقعیت این است که در میان تمام بازار‌های مالی کشور، بازار سرمایه در حال حاضر ارزانترین بازار محسوب می‌شود و طبیعی است که در چنین شرایطی بهترین پیشنهاد برای سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری در این بازار است. این کارشناس بازارسرمایه افزود: در نظر داشته باشید که بازار مسکن و پتانسیل رشد چندانی ندارد و اگر مالیات در حوزه مسکن جدی شود، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن جذابیت خود را از دست خواهد داد و این بازار دچار رکود خواهد شد کمااینکه در چین هم با وجود علاقه زیاد مردم به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، با وضع مالیات در بازار مسکن از جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار کاسته شد و بازار مسکن در رکود عمیقی فرو رفت. وی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام اظهار کرد: با توجه به آنکه احتمال رشد چندانی در بازار ارز نمی‌رود، به نظر می‌رسد سهم‌های ریالی که از تورم داخلی منتفع می‌شوند، از جمله سهم‌های گروه خودرو و قطعه سازی، فروشگاهی و تولیدکنندگان مرغ و... گزینه‌های جذاب تری برای سرمایه‌گذاری باشند. ناطقی در پایان خاطرنشان کرد: صنایع کامودیتی محور به شرط افزایش قیمت‌های جهانی، میتوانند جذاب باشند سهم‌های صنایعی هم که مشمول دریافت ارز دولتی هستند، با حذف ارز دولتی، احتمالا نوسان مثبتی را تجربه خواهند کرد، اگرچه این سهم‌ها بخشی از رشد خود را هم پیشخور کرده اند.

یکشنبه 16 آبان 1400 بررسی اجمالی