شرکت کارگزاری ملل پویا

سوال بزرگ از بورس ...

سوال بزرگ از بورس ...

نفتی‌های بزرگ تابلوی بورس را اگر بخواهیم بررسی کنیم نشانگر وضعیت خوبی نیست و شاید برای آن‌ها اتفاق خوشی رخ ندهد اما؛ هیجان‌زده اگر عمل کنیم، به شدت ریسک پرتفوی خودمان را افزایش می‌دهیم.

درحالی که قیمت نفت با فتح پله ۸۵ دلار هیچ واکنش مثبتی برای اهالی نفتی بازارسرمایه ما در بر نداشت، ولی برخی تجربه نشان داده که شاخص بورسی ما با اخبار منفی خو گرفته و دنبال بهانه برای روند نزولی است و چنین تصوری کاملا ضد بازار بوده، زیرا نشانگر آن است که بازار فاز احتیاطی و ترس خود را رها نکرده است.

با این وجود نباید بسیار هیجان‌زده عمل کرد، زیرا هنوز نمی‌دانیم قیمت نفت در مواجهه با محدوده ۷۴ دلار چه خواهد کرد؛ شاخص هلدینگ‌های بزرگ نفتی و پتروشیمی را اگر روی نمودار بیاوریم نیز اخبار خوشی برای سهامداران ندارد، زیرا می‌توان دریافت که "وغدیر"، الگوی مثلث متقارنی را به خود گرفته که احتمال شکست ضلع پایینی آن وجود دارد و حتی "فارس" هم در شرایط الگوی M ایستاده و این اتفاق‌ها برای نماد‌های شاخص‌ساز، اتفاق خوبی نیست!

از سوی دیگر، بر روی حرکت خودرویی‌ها نیز مانور فراوانی داده شده و اما؛ در این سوی بازار نیز هنوز خبری به بیرون درز نکرده و جلسات ستاد تنظیم بازار در سکوت پیش رفته و دیگر احتمال رشد بازار یا حتی شاخص‌سازی نیز در یک ابهام بزرگ به سر می‌برد.باردیگر باید عنوان کرد که شاخص با از دست دادن ۱,۴۰۰ میلیون واحدی، مجددا دل‌نگرانی را آغاز کرد، زیرا اگر این لغزش دوباره چراغ پله ۱,۳۸۶ را روشن کرده و اگر این مقاومت‌ها از دست برود؛ روز‌های تاریک دوباره روشن می‌شود.

تب تند دلار در آخرین ساعات شب گذشته کمی فروکش کرده اما؛ کماکان دلار در نرخ بالای ۲۹ هزارتومان در بین دلاربازان دست به دست می‌شود و نرخ دلار به ۲۹ هزار و ۸۰ تومان رسیده و این کاهش، کار را به حدی رسانده که مردم آرزوی دلار ۲۸ هزارتومان را دارند اما؛ خبر ندارند که به ظن بسیاری از مسئولان اقتصادی، دلار باید روی ۱۵ هزارتومان فیکس می‌شد؛ با بررسی شاخص دلار در آخرین روند معاملاتی نیز می‌توان دریافت که ۰.۷۴ درصد کاهشی شد و به سطح ۹۶.۰۴ رسید.

نرخ سکه بهار آزادی، اما با رشد همراه بود و هر سکه با نرخ ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان نرخ گذاری شد و باید به سکه امامی نیز اشاره داشت که هر سکه با نرخ ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان برای دوستداران آن، قیمت خورده بود!در تابلوی طلافروشی‌ها نیز نرخ طلا صعودی بود و هر گرم طلا به یک میلیون و ۲۵۶ هزارتومان رسید اما؛ بازار‌های جهانی حاکی از آن است که انس جهانی طلا در آخرین روند معاملات با کاهش ۵.۳۹ دلاری مواجه شد تا نرخ هر انس طلا به ۱۷۸۶ دلار برسد.

روز‌های ناخوش نفت به‌جایی رسیده که نفت ۸۵ دلاری ماه گذشته این روز‌ها به نرخ ۷۳ دلار در هر بشکه رسیده و در آخرین روز معاملاتی هربشکه بیش از ۹ دلار سبک شد تا نشان دهد این بازار مانند گذشته غلظت خود را ندارد؛ طبق آخرین خبر‌های نفتی هیات مشورتی اوپک انتظار دارد در ماه دسامبر ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت مازاد در بازار‌های نفت وجود داشته باشد و پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه عرضه کشور‌های مصرف‌کننده، این مازاد به ۲.۳ میلیون بشکه در روز برسد.

بازاری سراسر سرخ در بازار‌های مالی دنیا حاکم است و این سامورایی ها بودند که در بین معدود سبز‌های بازار‌های مالی جای گرفتند؛ شاخص Nikkei ژاپن با ۰,۰۱ سبز بوده و دیگر شاخص‌ها همگی قرمز هستند؛ شاخص شانگهای با ۲۰,۰۹ واحد قرمزی دیگر شاخص مطرح بازار‌های شرقی است.

با نگاهی به وال‌استریت و شاخص‌های برتر آن می‌توان به داوجونزی نگاه کرد که ریزش ۹۰۵,۰۴ واحدی را برجان خریده و S&P نیز ۱۰۶,۸ واحد نزولی شده و از سوی دیگر، نزدک نیز به ۴,۹۲ واحد روندی قرمز را تجربه کرده است.