شرکت کارگزاری ملل پویا

بزرگان بازار و معاملات الگوریتمی

بزرگان بازار و معاملات الگوریتمی

شاخص‌کل پس از دو هفته رشد دیروز منفی شد و البته باید به این نکته اشاره داشت که سهامداران پس از استرس سطحی که مشاهده می‌کنند به سوی نقدینگی گام برمیدارند که خدایی ناکرده تجربه مردادماه سال 99 باردیگر بر سر آنها آور نشود .

به گزارش بورس‌نیوز، در معاملات نخستین روز بازارسرمایه که نشات گرفته از سخنان رئیس جدید کل بانک مرکزی نسبت به موضع گیری در خصوص دلار بود، نزولی دیدیم و شاخص‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافتند. شاخص‌کل پس از دو هفته رشد دیروز منفی شد و البته باید به این نکته اشاره داشت که سهامداران پس از استرس سطحی که مشاهده می‌کنند به سوی نقدینگی گام برمیدارند که خدایی ناکرده تجربه مردادماه سال ۹۹ باردیگر بر سر آنها آور نشود و با نقد کردن سهام خود پس از یک دوره سودآوری موجب این کاهش غافلگیر کننده شده‌اند. البته شدت افول کمی بیش از نقد کردن ساده بود و ممکن است آغاز یک اصلاح باشد. بسیاری از تحولات در لایه پنهان اقتصاد و بازار سرمایه روی می دهند و پس از مدتی ابعاد آنها آشکار می‌گردند و این کاهش معنا‌دار ممکن است موضوعی را در درون خود نهفته داشته باشد. حقیقی ها دیروز بیشتر از ۹۰۰میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش معاملات بورس ۵ هزار میلیارد تومان بود و در فرابورس هم بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان معامله انجام شد.

سهامداران عزیز باید توجه داشته باشید که احتمال بازگشت و سبزشدن شاخص‌ها از زمان دوم معاملات یا حتی اواخر بازار امروز که منتج به بازارسازی فردا می‌شود رو به سبزی می‌رود و در بسیاری از کانال‌ها امروز را فرصت خرید می‌دانند اما؛ احتیاط شرط اول سرمایه‌گذاری بوده و سهامداران بدون استراتژی هیچگاه سهمی را وارد پرتفوی خود نکنند؛ بزرگ‌ترین اشتباهی که سهامداران تازه‌وارد داشتند، توصیه اهالی کانایون بوده که سهم‌های VIP را معرفی می‌کردند ولی اغلب این سهم‌ها پروژه‌ای بوده و زیان و دود آن به چشم رفت بنابراین باردیگر در تله عساتید مدرسه‌ای گرفتار نشوید. مجددا اگر به روند شاخصی که در روز گذشته ساخته شد نگاهی بیاندازیم، عوامل مختلفی همچون نزدیک شدن به قیمت‌های هدف در بسیاری از نمادهای برتر و لیدر، کاهش نرخ دلار و البته بسیاری از دلایل حاشیه‌ای دیگر از دلایل شکل‌گیری روندهای ناخواسته مبتنی بر الگوریتم تریدینگ و فروش بود. البته طبق شنیده‌ها معاملات الگوریتمی نیز با داده‌هایی که در برخی از سهم‌ها توسط بزرگان داده شده بود، سریعا پایه‌ریزی خروج را با توجه به اندیکاتورها شکل دادند و چند نمادی بودند که پس از آنکه اندیکاتور RSI آن در محدوده حساس تعیین شده شکسته شد و افزایش حجم معاملات را به خود دید، در نقش فروشنده و بازار نزولی ادامه داد! بنابراین در بسیاری از سهم‌ها این معاملات الگوریتمی مدیریت شده بودند که نقش داشتند و هیچ قدیمی بازار دیگر زحمت فشردن دکمه فروش را نمی‌کشد. حال امروز نیز بسیاری از نمادها که در روز گذشته رفتاری از جنس فروش را تجربه کرده بودند، بدون شک امروز در پایان زمان معاملات و ابتدای زمان معاملات فردا، به صف خرید تغییر شکل خواهند داد و ...

نگاهی به بازار ارز نیز نشان می‌دهد که ارز‌ها در چهارراه فردوسی روند نزولی به خود گرفته و دلار آمریکا به ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان بازگشته و هر یورو نیز به محدوده ۳۲ هزارتومان عقب نشینی کرده است و تصور می‌شود که سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی نسبت به ارز‌ها ادامه دار باشد و شاید دلار را در یک فرصت یک یا چند ماهه ابتدا به سطح ۲۵ هزارتومان کاهش دهند تا نشان دهند که امام‌صادقی‌های پل مدیریت می‌توانند حرفشان را به کرسی بنشانند.

سکه نیز با آنکه تصور می‌شد پس از اتمام ماه صفر، تقاضا برای خرید افزایش یابد اما؛ این کالای سرمایه‌ای نیز روند نزولی را به خود گرفت و هر سکه بهار آزادی با ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان و هر سکه امامی نیز با نرخ ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان قیمت گذاری شد.

یکشنبه 18 مهر 1400 بررسی اجمالی