شرکت کارگزاری ملل پویا

پیچ حساس «شاخص کل» به دست سهامداران

پیچ حساس «شاخص کل» به دست سهامداران

باید با اعتماد به شاخص و فرار از هیجان، این سطح را کف‌سازی شود و جای پای صعود شاخص برای حرکت و پله بعدی یعنی شاخص یک میلیون و ۷۳۰ هزار واحدی محکم شود، زیرا پس از آن است که می‌توان قله ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را فتح کرد و جشن صعود و بازپس‌گیری را گرفت.

به گزارش بورس‌نیوز، بورس تهران در معاملات روز دوشنبه با شاخصی اندک و ضعیف توانست به مرز مثبت برسد و در پله یک میلیون و ۵۳۸ هزار واحدی بایستد. در طول ۱۰ روز گذشته و به واسطه رسیدن به سطح مقاومتی که شاخص‌کل پیش روی داشت، عرضه‌ها فراتر از موج مقاومتی بود که کارشناسان بخاطر عدم استراحت ۵۰۰ هزار واحدی شاخص طی چند ماه آن را بعید نمی‌دانستند، ولی با این حال، بخش فراوانی از عرضه‌ها توسط میزان تقاضای موجود در بازارخنثی شد و شاخص هم وزن نیز گواه این موضوع بوده که طی این مدت، سبزپوشی محسوسی را از خود به نمایش گذاشته است. نوساناتی که شاخص‌کل در مدت ۱۰ روزه بازار از خود نشان داد، حاکی از آن بوده که گروه‌های شاخص ساز مانند کامودیتی‌ها پالایشی‌ها و با ریسک و استرس همراه باشند و نتوانند عنوان لیدری بازار را یدک بکشند اما؛ در روز گذشته بالاخره این پالایشگاهی‌ها بودند که اقبال را در مشت خود دیدند و با وجود عرضه‌های فراوان، قبای لیدری بازار را بر تن کردند و پس از آن در شطرنج بازارسرمایه، دارویی‌ها پیشروی مناسبی را نشان دادند. شاخص هم وزن نیز ۲۵۸۴ هزار واحد افزایش یافت. امروز ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به بیش از ۱۰هزار و ۶۵۰میلیارد تومان رسید.

دلار مرز ۲۶ هزارتومان را لمس کرد اما؛ شایعات و حواشی که در خیابان فردوسی گوش به گوش از افغانستان به ایران رسید باعث شد تا باردیگر دلار مرز ۲۷ هزارتومان را به خود ببیند و در آخرین معامله نرخ ۲۷ هزار و ۱۳۰ تومان نیز نمایش داده شد.

حباب خرید و فروش یا بهتر بگوییم بازارگرمی سکه بازان به ۲۰۰ هزارتومان رسیده و سطح تفاوت را آنقدر بالا بردند که عجب سودی را به ازای هر سکه دلالان به جیب می‌زنند و از این کار، صرافی و طلافروشی‌های سکه بدست نیز منتفع می‌شوند. سکه بهار آزادی نسبت به روز گذشته ۵۰ هزارتومان کاهش داشت و به ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزارتومان رسید و سکه امامی با همین میزان کاهش به نرخ ۱۲ میلیون و ۵۰ هزارتومان عقب گرد داشت. تابلوی طلافروشی‌ها نیز گواه بر کاهش درآمد‌ها داشت اما؛ ۲ هزارتومان آنچنان رقمی نیست که روی تابلو‌ها خود نمایی کند و در آخر هر گرم طلا با نرخ ۱ میلیون و ۱۶۶ هزارتومان و هر مثقال طلا با نرخ ۵ میلیون و ۵۵ هزارتومان برای مشتریان قیمت گذاری می‌شد.

بازار جهانی نفت حاکی از آن بوده که نفت برنت در حال کاهش بوده و سطح ۷۳ دلاری هفته گذشته را از دست داد و باردیگر بشکه‌های ۷۲ دلاری را شاهد هستیم و سیگنال‌های که عربستان به بازار تزریق می‌کند باعث شوک به تمام تولیدکنندگان می‌شود، زیرا آرامکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اکتبر قیمت فروش رسمی همه سهمیه خام فروخته شده به آسیا، را حداقل ۱ دلار در بشکه کاهش می‌دهد.

سهامداران عزیز توجه داشته باشید که امروز برای تابلوی بورس کاملا حیاتی بوده و باید هیجان را از شاخص دور کرد، زیرا محدوده فعلی یعنی شاخص یک میلیون و ۵۳۰ واحدی مانند آن پیچ حساس تاریخی می‌ماند و از اهمیت بسزایی برخوردار است. باید با اعتماد به شاخص و فرار از هیجان، این سطح را کف‌سازی شود و جای پای صعود شاخص برای حرکت و پله بعدی یعنی شاخص یک میلیون و ۷۳۰ هزار واحدی محکم شود، زیرا پس از آن است که می‌توان قله ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را فتح کرد و جشن صعود و بازپس‌گیری را گرفت. سهامداران گرانقدر توجه داشته باشید که این پیش‌بینی به معنای تحقق یک ماهه این صعود نیست بنابراین در طول مدت زمانی که بازار پیش رو دارد احتمالا در طول یک ماه شاخص در الگوی خود باقی مانده و بین یک میلیون و ۵۳۰ واحدی تا ۵۹۰ واحدی در نوسان خواهد بود تا زمینه چینی برای حرکت‌های بعدی انجام شود. از سوی دیگر برای پرتفوی خود، فاکتور‌هایی مانند نرخ «ارز و تورم»، «قیمت جهانی کامودیتی ها»، «گزارش و البته تولید و فروش شرکت ها» و در پایان سیاست و اقدامات دولت در بخش‌های سیاسی و اقتصادی را حتما دنبال کنید.

سه شنبه 16 شهریور 1400 بررسی اجمالی