شرکت کارگزاری ملل پویا

«چکش» در دست خریداران یا فروشندگان بازار سرمایه!

«چکش» در دست خریداران یا فروشندگان بازار سرمایه!

در نیمه ابتدایی بورس امروز، می‌توان به افزایش حجم عرضه و معاملات اشاره داشت و اگر تصویر بهتری به سهامداران بدهیم، شاید جنگ ریدار و فروشنده‌ها را شاهد باشیم و این دلار است که نقش هیزم زیر معاملات را ایفا خواهد کرد

به گزارش بورس‌نیوز، سهامداران عزیز توجه داشته باشید که بسیاری از کانال‌هایی که در ایام ریزش‌ها نشان دادند که جزو گروه «عساتید» نام گرفته‌اند؛ نوید مردادی دوباره را داده‌اند و خبر از قفل بازار را به میان آورده‌اند؛ لازم است که ذکر شود نسبت بورس امروز با بورسی که در سال گذشته شاهد بودیم تفاوت‌های فراوانی وجود دارد و آن هم سطح ارزندگی سهم‌ها بوده که اصلا این دو دوره با یکدیگر قابل قیاس نیست. باید تاکید شود بسیاری از سهم‌هایی که از سطح قیمتی خود پایین‌تر قرار دارند اگر به نرخ متعادل و حتی بیش از نرخ‌های ترسیم شده نیز دست یابند، بازهم تقاضا برای نماد‌ها وجود داشته و نرخ دلار و دیگر نرخ‌های جهانی مانند کامودیتی‌ها کاملا حامی بازار‌های مالی و البته بورس خواهند بود. در حالی بازار بورس ایران روز سه شنبه با شاخص‌های کاهشی همراه شد که در پشت تابلوی بورس تلاش‌های زیادی برای تقویت بازارسرمایه شکل گرفت و این تلاش‌ها توانستند کاهش شاخص‌ها را تا حدودی خنثی نمایند. این حمایت‌های گسترده که حول شاخص کل حدود یک میلیون و چهارصد و هشتاد هزار تا یک میلیون و پانصد هزار واحد شکل گرفتند، موجب شدند که امید‌ها به معاملات امروز فزاینده شود. شاید این تلاش‌ها نتوانستند معاملات دیروز را در برخی سهام کلیدی متعادل کنند و در انتهای زمان مبادلات، مجددا بر حجم عرضه‌ها افزوده شد. اما این انتظار به وجود آمد که در روز‌های آتی شرایط داد و ستد‌ها رو به بهتر شدن برود. با وجود روند منفی بازار، اما ارزش معاملات روز گذشته نسبت به روز قبل از آن با رشد همراه شد و به حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید.

با نگاهی به خیابان فردوسی نیز می‌توان نرخ بازاری که شبیه به بازار آسانسور فروش‌ها شده، دلار نیز درحالی که در بازار دو روز گذشته به نرخ ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان عقب نشینی کرده بود اما؛ در معاملاتی که تا آخرین لحظه شب گذشته انجام شد، ۳۸۰ تومان به قیمت آن افزوده شد تا نرخ دلار به ۲۷ هزار و ۴۳۰ تومان برسد.

بازار سکه نیز کمی روند صعودی گرفت و سکه بهار آزادی با ۵۰ هزار تومان افزایش به ۱۱ میلیون ۵۰۰ هزارتومان رسید و از سوی دیگر سکه طرح امامی، در پی جبران کاهش ۳۰۰ هزارتومان روز گذشته خود برآمد و دیروز را با رشد ۱۵۰ هزارتومانی آغاز کرد تا نرخ سکه امامی باردیگر در مرز ۱۲ میلیون تومان قرار بگیرد؛ لازم به ذکر است که سکه امامی با نرخ ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزارتومان دست به دست شد. گفتنی است، هر اونس طلا در معاملات امروز، ۳.۷۵ واحد کاهش یافت و در سطح ۱۸۰۶ دلار قرار گرفت.

بازارسرمایه کاملا این روز‌ها با فتیله دلار سرد و گرم می‌شود و اگر دلار در نرخ ۲۷ هزارتومان تثبیت شود، می‌توان امیدوار به شرایط صعودی ماند و جبران روز‌های گذشته را شاهد باشیم بنابراین این ثبات می‌تواند بازار امروز را سبزپوش کند و اگر شایعاتی نظیر ریزش دلار زیر گوش بازار نپیچد، شاخص به مسیر سابق خود بازخواهد گشت. در نیمه ابتدایی بورس امروز، می‌توان به افزایش حجم عرضه و معاملات اشاره داشت و اگر تصویر بهتری به سهامداران بدهیم، شاید جنگ خریدار و فروشنده‌ها را شاهد باشیم و این دلار است که نقش هیزم زیر معاملات را ایفا خواهد کرد. البته با کندل چکش یا همر که دیروز به نمایش درآمد، امید به بازگشت بازار را کاملا زنده کرده است. سهامداران گرامی می‌توانند برای چیدمان استراتژی پرتفوی خود نماد‌های عرضه‌اولیه را زیر نظر قرار دهند مخصوصا مهمانی که به‌زودی به با پرچم "تیپیکو " گام به این بازار خواهد گذاشت. از سوی دیگر، با نگاهی به نرخ‌های کامودیتی‌ها می‌توان شرکت‌های حاضر در زنجیره آلومینیومی‌ها را هدف قرار داد، زیرا افزایش نرخ و رشد تقاضایی که در این حوزه شکل گرفته، کاملا خبر‌های خوشی را به بازار مخابره کرده است. از سوی دیگر نماد‌های ارزنده که امروز در ابتدای زمان معاملات در صف فروش قرار گرفته‌اند را شکار کنید چراکه امروز فرصت خرید در بسیاری از نماد‌ها وجود دارد و در نهایت نیز پرتفوی خود را خالی از سهم‌های گروه کاشی و سرامیک، زراعت و فلزی‌ها نگذارید.

چهارشنبه 10 شهریور 1400 اخبار بررسی اجمالی