شرکت کارگزاری ملل پویا

سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس

سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس

یکی از راه های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس از طريق شرکت های سبدگردان است. سبدگردان شخص حقوقی است که به خريد و فروش سهم و اوراق بهادار برای سرمایه گذار پرداخته و در قالب قراردادی کسب انتفاع می نماید. سبدگردان در نقش مدیر پرتفوی (سبد) تصمیم می گیرد که چه سهمی را بخرد یا بفروشد و از این طريق پرتفوی سرمایه گذار را مدیريت می کند. شرکت سبدگردان، سبدهای سهامی متنوعی با طیف ريسک متفاوت برای مشتريان خود طراحی می کند. برای مثال یک مشتری می تواند درخواست سبد کم ريسک داشته باشد؛ در این حالت با مشخص شدن بازه زمانی، سبدگردان سبدی متناسب با نیاز این مشتری برای او ً سبدگردان ها ٥ طیف ريسک برای سبدهای خود طراحی می کند. معمولا در نظر می گیرند.

عموما شرایط اقتصادی و تورمی، حداقل سرمایه ای را با توجه به استراتژی های خود برای سرمایه گذاری تعیين می کنند و متقاضیان با پس انداز کمتر از این مبلغ باید در صندوق های سرمایه گذاری ورود کنند. تا پایان اردیبهشت ماه ١٤٠٠ به طور رسمی ٤٤ شرکت سبدگردان در بازار سرمایه ایران تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند که جهت مشاهده مشخصات این شرکت ها می توانید به تارنمای ir.codal.cfi و برای مشاهده سایر قوانین و مقررات در خصوص شرکت های سبدگردان نیز به تارنمای .نمایيد مراجعه www.seo.ir

یکی از عوامل مهم، بررسی عملکرد گذشته سبدگردان در مدیريت ً شرکت های سبدگردان تیم های خبره و تحلیلگران دارایی است. معمولا مجرب دارند که باعث موفقیت شرکت می شوند. بررسی عملکرد گذشته نشان دهنده میزان موفقیت در مدیريت سبد ها و میزان بازدهی های ً شرکت های سبدگردان علاوه بر سبدهایی که کسب شده است. معمولا در اختیار دارند به مدیريت دارایی صندوق های سرمایه گذاری نیز می پردازند که با مراجعه به وب سایت هر صندوق، میزان بازدهی و نحوه عملکرد هر سبدگردان مشخص می گردد.

معیار بعدی، مقایسه عملکرد سبد با شاخص بورس است. در خصوص کسب بازدهی شرکت سبدگردان در شرایطی که بازار در حالت صعودی باشد، اگر برای سبدهای پرريسک بتواند بازدهی بيشتر از شاخص داشته باشد، می توان گفت عملکرد خوبی داشته، ولی اگر در این شرایط به اندازه شاخص یا حتی کمتر از آن بازدهی کسب کرده باشد، سرمایه گذار انتخاب مناسبی نکرده است. اگر هم در شرایط اصلاح یا نزول بازار، کمتر ضرر کند و این عملکرد را در سال های متوالی حفظ کرده باشد، نشانه تیم مدیريت حرفه ای شرکت سبدگردان است.

شرکت سبدگردان در مقابل ارائه خدمات و سبدگردانی (مدیريت پرتفوی) از سرمایهگذاران کارمزدهایی دريافت مینماید. این کارمزدها شامل کارمزد ثابت مدیريتی و کارمزد مبتنی بر عملکرد است. به عنوان مثال سبدگردان و سرمایه گذار با یکدیگر توافق می کنند که تا سقف بازده ٢٠ درصد، سبدگردان فقط کارمزد مدیريت (ثابت) دريافت کند و هر میزان بازده کسب شده از نرخ ٢٠ درصد بيشتر باشد، از مازاد سود کسب شده، ً شخصی که یک میلیارد درصدی نیز به سبدگردان اختصاص یابد. مثلا تومان سرمایه گذاری کرده است، در مرحله اول با سبدگردان توافق می کند که تا سود سالانه ٢٠ درصد فقط کارمزد مدیريت پرداخت کند و ً سود مذکور به ٣٠ درصد رسید، از سود مازاد کسب شده که اگر احیانا معادل ١٠ درصد است(١٠=٪٢٠-٪٣٠ (٪به میزان یک پنجم آن ، یعنی دو درصد بابت کارمزد عملکرد به سبدگردان اختصاص یابد و در نهایت بازده سرمایه گذار به ٢٨ درصد می رسد.

دوشنبه 15 شهریور 1400 آموزش عمومی بورس