شرکت کارگزاری ملل پویا

نبض هپکو با قراردادهای جدید گرم شد

نبض هپکو با قراردادهای جدید گرم شد

درست زمانی که بسیاری از اهالی بازارسرمایه دلخوش به خانه تکانی تامین اجتماعی و شستا در نماد "تپکو" بودند، این نماد مانند عقابی که میل به جوانی دارد، با قراردادهای جدید خود، سهامداران را نسبت به جبران تعدیل قیمتی امیدوار کرده تا امروز نیز پس از بازگشایی این نماد، حرکت‌های قفل در صف فروش را دیگر در این نماد شاهد نباشیم.

در حالی که سرپرستی «شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو» را سازمان تامین اجتماعی و شستا بر گردن نمی‌گرفتند، این شرکت دست روی زانو خود گذاشت تا به واقعیت نشان دهد ( کار خوبه خدا درست کنه، سلطان محمود ... ) هنوز اهالی بازارسرمایه که در «تپکو» سرمایه‌گذاری کردند آن « قرارداد بی‌نام و نشان و بازی با روان سهامداران هپکو و شستا» را فراموش نکردند چراکه داغی که پس از ماه‌ها بسته بودن سهم بر دل سهامداران گذاشت آن تعدیل نرخ سرسام آور کاملا امید سهامداران را برای شنیدن تپش دوباره نبض این کارخانه، ناامید کرده بود و تنها کما را برای بسیاری از سهامداران به ارمغان داشت. آن‌هم کمای (بی‌اعتمادی) که اگر روزی مجددا این سهم نیازمند نقدینگی شد، سهامداران به آن توجه نکنند و تنها بخواهند که از صف‌فروش زودتر پیاده شوند و فرار را بر قرار ترجیح دهند. کماکان حتی با تعویض دولت و روی کار آمدن مسئولان جدید در وزارت رفاه، تامین اجتماعی و شستا کماکان « ۱۵ سوال از تامین اجتماعی، شستا و هپکو» باقی مانده و گویی این یتیم اراکی هنوز جایی در دل سرپرستان خود بازنکرده و کماکان برچسب بچه سرراهی بر پیشانی این شرکت چسبیده تا مایه تمسخر ملجاءالايتام شستایی ها باشد. با این حال وقتی که خبر قیمت‌گذاری و ورود شستا به این سهم آمد جدا از جنگ‌جهانی که در تامین اجتماعی و سهامداران شستا رخ داد، چراغ امید در دل کارخانه هپکو روشن شد که صدای تولید، باردیگر در گوش این کارخانه می‌چرخد و بازیگران و سهامداران این سهم بیشتر به بنیان هپکو و آینده آن دلخوش بودند تا اتفاقات لحظه‌ای آن. اما داستان از آنجایی جالب می‌شود که درست « هپکو » همانند عقاب که پس از ۴۰سال دوباره نوک خود را به صخره‌ای می کوبد تا آنجا که کنده شود، پس از آن منتظر می ماند تا نوک جدیدی به جای آن بروید و بعد از آن چنگالهایش را از جا در می آورد تا چنگال جدیدش دربیاد.پرهای جدید عقاب پس از گذشت پنج ماه از کندن پرهای کهنه اش دوباره در می‌آید و عقاب پرواز تولد مجدد را انجام می‌دهد و مدتها زندگی خواهد کرد ... این شرکت نیز دست روی زانوی خود گذاشت تا این غول خفته همانند ققنوسی از دل تمام غول‌های کوچه بن‌بست شستا بیرون بزند و آه را بر دل آن سهامدارانی بگذارد که روزی مانع ورود هپکو به زیرمجموعه شستا شدند! این یتیم اراکی داستانی جدید را در برگ تاریخ اقتصادی کشور آغاز کرده و می‌خواهد مانند گذشته غول باشد نه یتیم ... ! گزارش‌هایی که طی یک ماه گذشته از این شرکت روی کدال درج شده کاملا کورسوی امید را به پنجره‌ای تبدیل کرده که سهامداران آن حتی با وجود تعدیل و نامهربانی‌های سهامدار مادر نیز پشت این سهم را خالی نکرده‌اند و با این گزارش‌ها، دل به آینده بسته‌اند.

در جدیدترین قراردادی «نگین گوهر» که شرکت هپکو در آخرین روز شهریورماه روی سامانه کدال درج کرد، قراردادی بود که در ۲۲تیرماه منعقد شده و ۳۳۰ میلیارد تومان نیز به نفع حیات این شرکت، درآمدزایی داشت.

در قراردادی دیگر، این شرکت تجهیزات سنگین قراردادی را در ۳۰ شهریور روانه کدال کرد که حاکی از فروش تعداد ۲۹ دستگاه انواع محصولات شامل تراک معدنی و بیل مکانیکی طی ۹ فقره قرارداد در قبال ارائه ضمانت نامه بانکی و چک تضمین بود. ارزش این قرارداد بالغ بر ۱۳۴ میلیاردتومان بوده که این قرارداد نیز می‌تواند خون جدیدی را در رگ‌های هپکو جاری کند.

در دیگر قرارداد با اهمیتی که تاریخ انعقاد قرارداد ۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ذکر شده با سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای، مبلغ این قرارداد برابر با ۲۱۵ میلیارد تومان بوده که نحوه تسویه ۲۵ درصد مبلغ قرارداد (در قبال ضمانت نامه بانکی معتبر قابل تمدید توسط سازمان راهداری) به عنوان پیش پرداخت در حال دریافت می‌باشد وباقی مانده بهای دستگاه به تناسب تعداد دستگاه‌های تحویلی به ادارات راهداری وحمل ونقل جاده‌ای کشور دریافت خواهد شد و البته تاریخ مؤثر اجرای قرارداد ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ذکر شده است.

حال باید این پرسش را داشت که بسیاری از سهامداران چند ماه سهامداری کرده و سماق مکیدند، آیا امروز وقت پیاده شدن از سهمی با چنین بنیان و قراردادهای بوده که صف‌فروش آن تا ثریا رفته یا خیر. اگر سهامداران در انتظار سودسازی بیشتر هستند، باید به شرکتی که سرمایه‌گذاری در آن بلندمدت است، نگاهی ویژه داشته و افق آن را مانند سهم‌های رانتی نبینند و خیلی زود پشت سهم را خالی نکنند.