شرکت کارگزاری ملل پویا

اتفاقی که بازار سرمایه را گمراه کرد

اتفاقی که بازار سرمایه را گمراه کرد

چطور می‌توان پذیرفت برخی نمادهای مشکل‌دار بازار پایه برای سرمایه‌گذاران از نمادهای ارزشمند شرکت‌های بزرگ و سودآور بازار ما جذاب‌تر باشد و سرمایه‌گذاران برای خرید آن‌ها صف بکشند، ولی به نمادهای ارزنده و سودآور و بزرگ بی‌توجه باشند؟

به گزارش بورس نیوز، خبر پیوستن ایران به سازمآن‌همکاری‌های شانگهای اثر مثبتی بر بازار سرمایه ما نداشت و افت تقریباً ۳۸ هزار واحدی شاخص کل بورس را در نخستین روز هفته رقم زد. سعید ذوالفقاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: وضعیت بازار سرمایه در چند هفته اخیر به‌خوبی نشان‌دهنده حرکت بازار بدون توجه به تحلیل وضعیت شرکت‌ها است. سرمایه‌گذار فقط بر مبنای نگاه کردن به تابلو معاملات اقدام به خریدوفروش می‌کند و مقصر اصلی بروز این مشکل، سازمان بورس و اوراق بهادار است. باوجود وعده‌های رئیس سازمان بورس مبنی برافزایش دامنه نوسان، دامنه نوسان معاملات در اواخر سال قبل به مثبت و منفی ۲ درصد رسید و بعد هم به همان حالت مثبت و منفی پنج قبل بازگشت؛ بدون آنکه افزایشی اتفاق بیفتد. این شرایط فقط به نفع سفته‌بازان است؛ گواه این ادعا صف‌های خرید برخی نمادهای بازار پایه در روزهای منفی بازار است؛ بی‌آنکه دلیل و منطقی برای صف خرید این نمادها وجود داشته باشد. وی افزود: چطور می‌توان پذیرفت برخی نمادهای مشکل‌دار بازار پایه برای سرمایه‌گذاران از نمادهای ارزشمند شرکت‌های بزرگ و سودآور بازار ما جذاب‌تر باشد و سرمایه‌گذاران برای خرید آن‌ها صف بکشند، ولی به نمادهای ارزنده و سودآور و بزرگ بی‌توجه باشند؟ این اوضاع فقط ناشی از ضعف تحلیل و رفتار توده‌وار در بازار سرمایه و انتخاب سهم بر مبنای تحلیل تکنیکال است. مادامی‌که دامنه نوسان معاملات افزایش نیافته یا به‌طور کامل حذف نگردد، صفحه خرید یا فروش ۲ یا ۳ نماد لیدر و شاخص ساز بازار برای اثرگذاری بر کلیت بازار سرمایه کافی است! این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به تحلیل نادرست سهامداران از اثرگذاری اتفاقات مثبت سیاسی بر روند بازار سرمایه عنوان کرد: یکی از اشتباهات بزرگ سهامداران این است که باوجودآنکه اتفاقاتی همچون توافق و احیای برجام یا پیوستن به سازمان ‌همکاری‌های شانگهای، به‌خودی‌خود خبر مثبتی است و آثار مثبتی به همراه دارد، از منظر سهامداران اتفاقی منفی تلقی می‌شود. سهامداران تصور می‌کنند با بهبود تجارت بین‌المللی، نرخ ارز کاهش‌یافته و بازار سرمایه پتانسیل ریزش دارد، حال‌آنکه با توجه به تورم و حجم نقدینگی، کاهش نرخ ارز آن‌چنانی نخواهیم داشت و ضمن حتی اگر دلار به محدوده ۲۰ هزار تومان ‌هم برسد، بازهم بازار سرمایه ما پتانسیل‌های زیادی برای رشد خواهد داشت. درنهایت، در صورت کاهش نرخ ارز نسبت P بر E سهم‌های بنیادی بازار ۱ الی ۲ واحد افزایش خواهد یافت که آن‌هم نگران‌کننده نخواهد بود. اتفاقاً در صورت احیای برجام و رفع تحریم‌ها یا هر اتفاق سیاسی مثبت دیگری، تسهیل صادرات و کاهش هزینه‌های نقل‌وانتقال پول اتفاق مثبت و اثرگذاری برای شرکت‌ها و صنایع بورسی خواهد بوده و در بلندمدت این شرایط به نفع بازار سرمایه خواهد بود. معتقدم واکنش سهامداران به اتفاقات مثبت سیاسی اصلاً منطقی نیست، ضمن اینکه با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه نسبت P بر E سهم‌های بزرگ ما تعدیل هم خواهد شد. علاوه بر این، در صورت احیای برجام، نرخ بهره بانکی هم قطعاً کاهش خواهد یافت که این اتفاق هم به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

وی در رابطه با تأثیر کاهش قیمت بازار برخی محصولات همچون سیمان و لوازم‌خانگی بر بازار سرمایه ما اظهار کرد: کاهش یا به عبارتی تعدیل قیمت برخی کالاها در بازار اصلاً اتفاق نگران‌کننده برای بازار سرمایه ما نیست. در نظر داشته باشید که قیمت سهم‌های مربوط به شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی در ۲_۳ سال اخیر رشد سرسام‌آوری داشته و این رشد به‌هیچ‌وجه منطقی و ناشی از رشد سودآوری این شرکت‌ها نبوده است. کاهش قیمت این روزهای سیمان نیز، دستوری نبوده که نگران آن باشیم و در گروه سیمان ‌هم اتفاقات خوبی همچون زمزمه احداث ۱ میلیون واحد مسکونی در سال مطرح است که می‌تواند تقاضای سیمان داخلی را افزایش دهد و تأثیر مثبتی بر تولید و فروش سیمانی‌ها داشته باشد. ضمن اینکه فاصله قیمت سیمان در بازار داخل با سیمان در بازارهای صادراتی، می‌تواند محرکی برای افزایش جذابیت صادرات سیمان ما باشد. همچنین سیمانی‌ها حتی با نرخ‌های فروش امروز، بالاتر از سال گذشته می‌فروشند و واقعی شدن قیمت‌ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را منتفع می‌کند. ذوالفقاری در مورد گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در صورت احیای برجام و یا مهار تورم گفت: رشد بازار سرمایه در سال ۹۹ در بسیاری از سهم‌ها حباب قیمت ایجاد کرد و بعضی از سهم‌های بازار باوجود افت قیمت، هنوز ارزنده نیستند. اما در میان سهم‌های بازار سرمایه در گروه پتروشیمی، فلزات اساسی، سنگ‌آهنی‌ها و سیمانی‌ها و حتی برخی تک سهم‌های بازار، می‌توان سهم‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد. سهم‌هایی که نسبت P بر E مناسب و روند سودآوری صعودی داشته باشند و یا طرح‌های توسعه در دست انجام دارند. سهم‌های با نسبت P بر E بین ۵ تا ۶ همچنان برای سرمایه‌گذاری ارزنده هستند و حتی اگر نرخ ارز کمی کاهش پیدا کند، نهایتاً با دلار ۲۰ هزارتومانی نسبت P بر E این سهم‌ها ۱ تا ۲ واحد افزایش می‌یابد که این اتفاق هم از جذابیت سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت در این سهم‌ها نخواهد کاست. این سهم‌ها در صورت رفع تحریم‌ها پتانسیل رشد خواهند داشت، اما متأسفانه در بازار سرمایه ما بعضی از سهامداران نگاهشان فقط معطوف به ۲ صنعت خودرویی و پالایشی است که شرایط چندان شفافی هم ندارند و همواره به سبب ابهامات و شایعات و عدم شفافیت کافی، بازار سرمایه را گمراه کردند!

یکشنبه 28 شهریور 1400 اخبار بررسی اجمالی