شرکت کارگزاری ملل پویا

آخرین کف سازی پیش از صعود

آخرین کف سازی پیش از صعود

به عقیده بسیاری از کارشناسان، محدوده که شاخص‌کل با عقب‌نشینی همراه خواهد شد، آخرین کف‌سازی پیش از صعود است!

به گزارش بورس‌نیوز، معاملات بازارسرمایه پس از یک روز توقف و تعطیلی باردیگر در روز معاملاتی سه‌شنبه آغاز شد اما؛ خبر ماینر و رمزارزی که از ساختمان سعادت‌آباد به بیرون مخابره شد همانند آب یخی بر سر سرمایه‌گذاران بود و همه را شُل کرد؛ بورس تهران دیروز اندکی شاخص آن رشد داشت و برخلاف آن، شاخص هم‌وزن روند نزولی داشت. با توجه به رشد شاخص کل تا اینجای هفته می توان انتظار داشت که این شاخص با صعود، هفته را به پایان برساند که این می تواند خبر خوبی برای فعالان بورس باشد، چون در چند هفته اخیر شاخص کل نزولی بوده است. گروهی از کارشناسان احتمال می دهند مدتی داد و ستدها به شکل نوسانی در همین حوالی ادامه یابند، مگر اینکه شاخص ها بتوانند از مقاومت ها با قدرت عبور نمایند. رشد کوچک شاخص در شرایطی بود که بازار ابتدا حدود ۷ هزار واحد رشد کرده بود اما با شدت گرفتن عرضه ها شاخص هم عقب نشینی کرد. شرکت های پالایشی امروز وضعیت خوبی داشتند و اکثر آنها مثبت بودند. ارزش معاملات بورس تهران حدود ۵ هزار میلیارد تومان بود و در فرابورس هم بیش از ۱۰ هزار میلیارد معامله انجام شد.

بازارسرمایه در حالی که روند جذابی را در روز گذشته تجربه نکرد که بازارهای موازی نظیر ارز، صعودی بودند و باردیگر دلار صعود را تجربه کرد تا به نرخ ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان برسد و بازهم بورس جابماند اما؛ هنگامی که دلار روند کاهشی به خود بگیرد، بورس از همه پیشگام‌تر بوده و خود را فدای دلار می کند و ای کاش سرمایه‌گذار بفهمند که شاخص دلار برای جابه‌جایی روند بازارسرمایه، فاکتور واهی است تا اصلی!

سکه بهار آزادی نیز در معاملات روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۴۳۲ هزار تومان رسید و هر سکه امامی نیز باردیگر میل به ۱۲ میلیون تومان گرفت و به نرخ ۱۱ میلیون و ۹۹۲ هزارتومان در بین معامله گران آن دست به دست می‌شد. با نگاهی به تابلوی طلافروشی‌ها نیز می‌توان دریافت که هر گرم طلا با نرخ یک میلیون و ۱۵۰ هزارتومان و هر مثقال طلا نیز با نرخ ۴ میلیون و ۹۸۵ هزارتومان برای خریداران نرخ گذاری شده بود. از شرق تا غرب شاخص Nikkei ژاپن باردیگر روندی نزولی را تجربه کرد اما؛ امروز این روند ریزش بیشتری را داشته با ۷۵۱ واحد عقب‌نشینی همراه بود و شاخص شانگهای چین امروز با رشد ۱۹.۳۹ واحدی به رقم ۳۶۰۲ رسید؛ شاخص های سهام آمریکا، داوجونز ۵۶۹ واحد افت کرد و S&P با ۹۰واحد کاهش و NDAQ نزدک با ۴.۸۲واحد کاهش، روند نزولی را از خود به نمایش گذاشتند.

سهامداران باید توجه داشته باشند که امروز روز پایانی معاملات هفته بوده و نباید با انتظارات فراوان گام به بازار گذاشت و بهترین شرایط برای این بورس، حفظ تعادلی بود که شاخص بتواند با روندی سبزی پوش گام به معاملات هفته آینده بگذارد. اگر شاخص کل را روی نمودار تکنیکالی بخواهیم ببریم و از آنجا به بازار نگاهی داشته باشیم نیز باید عنوان کرد بازاراسرمایه پس یک رشد ۱۲هزارواحدی کوتاه مدت به سقف مقاومت یک میلیون و ۴۳۶ واحدی رسیده و کانال نزولی کوچک را شکل داده که اگر بر همین مبنا، محاسبه‌ای داشته باشیم باید شاخص را تا محدوده شاخص رند یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی، دستخوش یک نزول دید و اما؛ در روند ناامیدکنند و ترسناک نیز شاخص حتی تا کف یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد نیز می‌تواند عقب‌نشینی و درجا بزند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، این محدوده که شاخص‌کل با عقب‌نشینی همراه می‌شود آخرین کف‌سازی پیش از صعود است!

چهارشنبه 7 مهر 1400 بررسی اجمالی