شرکت کارگزاری ملل پویا

عرض ارادت خوک‌های مُفلس با نقدینگی بورس!

عرض ارادت خوک‌های مُفلس با نقدینگی بورس!

درحالی که آتش بی‌اعتمادی به بازارسرمایه در حال الو گیری بوده کماکان دست دولت در جیب بورسی‌ها برای کاهش کسری بودجه خود است و از سوی دیگر، صندوق‌داران ربا نیز با دست‌کاری نرخ‌های بنگاه خود، حق بورسی‌ها را چپاول می‌کنند.

به گزارش بورس‌نیوز، بازارسرمایه آن‌چنان ریش‌وقیچی اصلاح را در دست گرفته که گویا از معاملات بازارسهام باید دل کنده و پیرایش و آرایشگاه باز کند زیرا این روزها شاخص‌کل آنچنان اصلاح می‌کند که گویا تنها کله شاخص باید با شماره ۴ زده شود! در دل معاملات روز گذشته تلاش‌هایی برای بازگشت شاخص‌کل از سوی برخی معامله‌گران بزرگ بازار رقم خورد و خوش‌بینی را به تریدرها بازگرداند اما؛ این روند حمایت‌های کوتاه مدت نمی‌تواند کشتی در حال حرکت به ساحل را تغییر مسیر دهد و به اعماق این دریای آرام هدایت کند؛ به نظر می رسد دست اندرکاران بازار سرمایه هنوز عمق عرضه‌ها را درک نکرده‌ و در نتیجه به اندازه کافی حمایت‌ها تقویت نشده‌اند. این احتمال نیز وجود داشته که با شناخت بیشتر از شرایط معاملات تلاش‌های قدرتمندتری برای بهتر شدن وضعیت صورت بگیرد و این در روزهای آتی موجب بهبود داد و ستد ها شود؛ در لحظات پایانی معاملات بیش از ۲۱۰ نماد صف فروش داشتند. که ارزش تمام این صف فروش ها تنها ۷۰۰ میلیارد تومان بود. ارزش معاملات بورس تهران حدود ۵ هزا ر میلیارد تومان و در فرابورس هم بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان معامله انجام شد. برپایه این گزارش، این روزها فشار فروش زیادی در بازار مشاهده نمیشود و صف فروش نمادها سنگین نیست اما؛ با این حال قیمت سهم‌ها هر روز منفی می‌خورد و کاهش می‌باید.

دلار پس از نوسان منفی که در روز نخست هفته تجربه کرده بود، یک پله بالاتر آمد تا نرخ آن به میانه‌های دلار ۲۷ هزارتومانی نزدیک شود و در مرز ۲۸۰ تا ۴۸۰ تومان در بین معامله گران این ارز دست به دست شود؛ حال باید دید که خبرهایی از نوع افزایش صادرات بنزین و دلارهای ورودی بعلاوه دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری در این هفته، دلار را به کدام سو خط می‌دهد و آیا می‌توان دلار را در روند نزولی مشاهده کرد یا خیر!

قیمت هر سکه بهار آزادی به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان رسیده و هر سکه امامی نیز با نرخ ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان در بین خریداران دست به دست می شود اما قیمت هر گرم طلا در تابلوی طلافروشی ها یک میلوین و ۱۳۱ هزارتومان و هر مثقال طلا نیز با نرخ ۴ میلیون و۹۰۳ هزارتومان قیمت گذاری شده است.

سهامداران گرامی باید توجه داشت که فشار قرمزی بازار کاملا از سوی جریان‌هایی شکل گرفته که صندوق‌ها را ملزم به خرید اوراق بدهی دولت کرده و از سوی دیگر، ترکش شبانه بانک مرکزی و افزایش نرخ بهره اوراق به ۲۳ درصد و طرح‌های متنوع بانک‌ها باعث افت بانک‌ها شده چراکه نقدینگی از بانک‌ها نیز خارج شده و هیچ بانک و مقام بانکی صدای آن را در نمی‌آورد زیرا ورود و خروج پول در این بخش اقتصاد اصلا مانند بورس شفاف و نمایان نیست بنابراین زمانی که بانک‌ها با کسری نقدینگی مواجه می‌شوند، رفتارهای تنش‌زایی که به نفع جیب خود بوده و به زیان بورس تمام می‌شود از سوی صندوق‌داران ربا کاملا قابل انتظار است. در این بین دولت نیز در حال ماهیگیری خود برای کسری بودجه بوده و از جیب ملت برداشته به جیب خودی می‌ریزد که آن جیب نیز در ظاهر، جیب ملت است؛ دارایی ملت را نباید به کسری بودجه گره زد. امروز در معاملات بازارسرمایه روز بسیاری مهمی بوده زیرا نوسان بازار ارزی به خصوص دلار، بازار طلا و حتی قیمت‌های جهانی نشان داده‌اند که شرایط بازار برای حرکت نیاز به یک مشوق دارد که البته اگر اهالی دولتی و ارادتمندان پُست و مقام دولتی، بگذارند که بازار نفس بکشد! سهامداران گرامی توجه داشته باشید که بورس امروز در ابتدای معاملات خود با وام‌گیری از نیمه دوم معاملات روز گذشته آغاز به کار خواهد کرد و همانطور که در ساعات پایانی روز گذشته روند بهتری را در بورس مشاهده کردیم، انتظار می‌رود که آغاز معاملات هرچند که با شاخص منفی آغاز به کار خواهد کرد اما؛ این روند متعادل منفی بود و هر مقدار به نیمه دوم معاملات امروز بازار سرمایه نزدیک شویم، شاخص تعادل بیشتری را به خود خواهد گرفت و البته نباید انتظارات شارپی و غیرواقعی از این شاخص‌کل را داشت. در شرایطی که دلار در محدوده‌ای قرار گرفته که تاکنون رشد را به خود ندیده و درگیر نوسان شده و این اصلاح قیمتی نیز باعث شده که بسیاری از سهم باردیگر در محدوده‌های ارزنده ای قرار بگیرند که همین نکته، باعث می شود که خریدارانی در بازارسرمایه تشکیل شوند و اقدام به خرید در قیمت‌های دلخواه خود کنند.

دوشنبه 29 شهریور 1400 بررسی اجمالی