شرکت کارگزاری ملل پویا

حقوقی چگونه از سهم حمایت می‌کند؟

حقوقی چگونه از سهم حمایت می‌کند؟

یکی از موضوعات مهم در بازار بورس و معاملات سهام، خریدوفروش حقوقی است. گاهی اوقات فعالیت حقوقی به منظور حمایت از سهم انجام می‌شود که این فرآیند از اهمیت خاصی برخوردار است. این پروسه معمولا به این شکل است که اگر حقوقی دست به خرید یک سهم بزند، به منزله حمایت از سهم در نظر گرفته می‌شود و سایر سرمایه‌گذاران نیز برای خرید آن سهم اقدام می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به نحوه حمایت حقوقی از سهم در بازار سرمایه بپردازیم.

در ادامه عناوین زیر را مطرح خواهیم کرد:

بررسی رفتار حقوقی‌ها در بازار بورس

انواع سهامداران حقوقی

آیا خریدوفروش حقوقی، نوعی سیگنال است؟

بررسی علل خریدوفروش حقوقی‌های بازار

تشخیص حقوقی خوب و بد در بازار

آیا با فروش حقوقی‌ها ما هم باید سهم را بفروشیم؟

حقوقی‌ها چگونه از سهم حمایت می‌کنند؟

بررسی رفتار حقوقی‌ها در بازار بورس

در بازار سرمایه به ‌طور کلی دو مدل سرمایه‌گذار وجود دارد که شامل سرمایه‌گذاران حقیقی و سرمایه‌گذاران حقوقی می‌شود. سرمایه‌گذار حقیقی به افرادی گفته می‌شود که طبق استاندارد تعریف‌شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به دریافت کد بورسی از کارگزاری‌ها می‌کنند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردانی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … ازجمله نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه هستند که به عنوان سرمایه گذار حقوقی محسوب می‌شوند.

رفتار حقیقی‌ها در معاملات، بیشتر شامل بازه زمانی کوتاه‌مدت می‌شود. در صورتی‌ که حقوقی‌ها در چهارچوب بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت وارد معاملات می‌شوند. به بیان دیگر سرمایه‌گذاران حقیقی بیشتر بر موج شایعات سوار هستند و تصمیمات خود را بر این مبنا اتخاذ می‌کنند؛ اما سرمایه‌گذاران حقوقی اهمیت زیادی به شایعات و تصمیمات احساسی نمی‌دهند. رفتار سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی با هم متفاوت است. وقتی که سرمایه‌گذاران استراتژی خود را بر اساس الگوی حقوقی‌ها تدوین کنند، خریدوفروش حقوقی صورت گرفته است.

انواع سهامداران حقوقی

باید به این نکته توجه کرد که بعضی از حقوقی‌ها فقط تعداد کمی از سهام شرکت‌ها را در اختیاردارند و نمی‌توانند تأثیر چشم‌گیری بر قیمت سهم داشته باشند. بعضی دیگر از حقوقی‌ها درصد زیادی از سهام یک شرکت را در اختیار دارند و می‌توانند جهت دهنده قیمت سهم در بازار باشند. این امر تا حدودی به نفع بازار نیست و همان‌طور که اشاره شد، حقوقی‌هایی که درصد زیادی از سهام یک شرکت را به خود اختصاص داده‌اند، حکم تصمیم‌گیرنده جهت معاملات را دارند. چهارچوب منطقی به این شکل است که سهامداران حقیقی نیز تا حدودی باید در حوزه روند قیمتی سهم‌ها تأثیرگذار باشند که این امر مستلزم افزایش تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار و شناوری بیشتر سهام است.

آیا خریدوفروش حقوقی، نوعی سیگنال است؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم برخی از سرمایه‌گذاران حقیقی تصمیمات خریدوفروش خود را بر مبنای خریدوفروش حقوقی اتخاذ می‌کنند. باید این موضوع را مد نظر داشت که استراتژی و نوع اتاق فکر حقوقی‌ها با حقیقی‌های بازار کاملا متفاوت است و نمی‌توان کل مبنای معاملات را بر این اصل در نظر گرفت.

این نکته قابل ‌توجه است که حقوقی‌ها هم می‌توانند با یک سری تصمیمات اشتباه، جهت معاملات یا تبع بازار را به سمت اشتباهی سوق دهند. به این شکل که اگر در روزی که بازار به سمت فروش می‌رود، حقوقی‌ها هم مانند حقیقی‌ها دست به فروش بزنند یا بالعکس در روزهایی که بازار جهت خرید به خود گرفته باشد و حقوقی‌ها هم همراه با حقیقی‌های بازار دست به خرید سهام بزنند، صف‌های خرید یا فروش سنگین‌تر می‌شود و این شرایط نشانگر این است که سرمایه‌گذاران حقوقی به ‌خوبی وظایف خود را انجام نمی‌دهند.

بررسی علل خریدوفروش حقوقی‌های بازار

در بررسی‌هایی که می‌کنیم ممکن است با این سناریو مواجه شویم که حقوقی‌ها در یک سهم، یک محدوده قیمتی معین را در نظر داشته باشند و خرید خود را در آن محدوده عملی کنند. این فرآیند ممکن است دو دلیل داشته باشد:نحوه حمایت حقوقی ها از سهم

 اول این‌که سرمایه‌گذار حقوقی، سهام شرکتی خاص را ارزش‌گذاری کرده و به این نتیجه رسیده است که محدوده‌ای که به ‌منظور خرید مشخص کرده، مناسب است. بنابراین در همین محدوده دست به خرید می‌زند.

 سناریو دوم به این شکل است که سرمایه‌گذار حقوقی در نقش حمایت‌کننده سهام وارد میدان می‌شود و محدوده مشخصی را خرید می‌کند؛ زیرا طبق اطلاعات و تحلیل‌هایی که انجام داده، سهام این شرکت ارزنده است.

در هر دو حالتی که توضیح دادیم، لازم است به‌ عنوان سرمایه‌گذار حقیقی دقت داشته باشید که عمده تصمیمات خود را بر این مبنا قرار ندهید و تنها بخشی از سبد سهام خود را بر اساس این استراتژی پیش ببرید. همچنین حتما به حد ضرر در این تصمیم‌گیری توجه داشته باشید.

 آیا با فروش حقوقی‌ها ما هم باید سهم را بفروشیم؟

در این حالت دو عامل را باید در نظر گرفت که آیا فروش حقوقی حالت دستوری است یا خیر. به ‌عنوان ‌مثال شرایطی را در نظر بگیرید که یک هلدینگ بزرگ، مالک چندین شرکت باشد و طی تصمیمات اتخاذشده، به یکی از شرکت‌ها ابلاغ می‌شود که شما نقش فروشنده سهم را عهده‌دار باشید. این امر به دلیل خروج از سهم یا تأمین نقدینگی انجام می‌شود. در این حالت، اگر سهم مد نظر از لحاظ بنیادی در وضعیت خوبی باشد، بهتر است هیجانی تصمیم نگیرید و صبر داشته باشید تا فروش حقوقی‌ها کمتر شود و بعد از آن اقدام به فروش سهم کنید.

حالت بعدی شناسایی سود توسط حقوقی است. در این حالت ممکن است سرمایه‌گذار حقوقی سهم را مثلا با قیمت ۱۵۰ تومان خریده باشد و در حال حاضر قیمت آن به ۳۰۰ تومان رسیده باشد. طبیعتا در این حالت، حقوقی در قالب فروشنده عمل می‌کند و به ‌صورت مرحله‌ای سهام خود را به فروش می‌رساند. این نکته حائز اهمیت است که گاهی وقت‌ها، فروش حقوقی به معنای کاهش قیمت سهم نیست و نباید در این مواقع به‌ صورت هیجانی یا احساسی با موضوع برخورد کرد.

حقوقی‌ها چگونه از سهم حمایت می‌کنند؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم یکی از روش‌های معاملاتی در بازار بورس، بررسی و ارزیابی عملکرد حقوقی‌ها در بازار است. در همین راستا حقوقی‌ها در چهارچوب موارد زیر می‌توانند برای حمایت از سهم اقدام کنند:

 حمایت حقوقی از سهم با اعمال فرآیند خرید در کف‌های حمایتی برای ترغیب و تشویق سایر سرمایه‌گذاران:

کف‌های حمایتی از ارزش بالایی برای سرمایه‌گذاران برخوردار است. در اکثر مواقع حقوقی در کف‌های حمایتی وارد سهم می‌شود و با خریدن سهم، تلاش می‌کند سایر سرمایه‌گذاران را تشویق کند. این فرآیند از نظر تکنیکالی صورت می‌گیرد و حقوقی‌ وارد عمل می‌شود.

 حمایت حقوقی از سهم با رنج زدن‌های پی در پی و تشکیل صف خرید در سهم:

یکی دیگر از روش‌های حقوقی برای حمایت از سهم اعمال سفارش خرید با رنج مثبت در بازار است. وقتی این اتفاق در بازار رخ می‌دهد سایر سرمایه‌گذاران برای خرید این سهم حاضر می‌شوند و همین رفتار منجر به ایجاد صف خرید در سهم خواهد شد. در این مواقع پیشنهاد می‌کنیم اگر سهامدار سهم مد نظر هستید برای فروش سهم اقدام نکنید چرا که این حمایت در بازار از ارزش بالایی برخوردار است و در راستای ثبات قیمت سهم گام برداشته می‌شود.

 حمایت حقوقی از سهم در شرایط عادی که معمولا منجر به صف خرید هم نمی‌شود:

روش دیگر حقوقی برای حمایت از سهم این است که در یک بازه قیمتی مناسب برای خرید سهم اقدام می‌کند و این پروسه را مداوم تکرار می‌کند در این فرآیند معمولا صف خرید تشکیل نمی‌شود و بیشتر از یک روند متعادل استفاده می‌شود. در این بخش سهامدارانی هستند که می‌توانند با تشخیص این حرکت حقوقی، دست به نوسان‌گیری می‌زنند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم از جهات مختلف به عملکرد حقوقی‌ها در فرآیند خریدوفروش سهام در بازار بورس بپردازیم. طبق مطالب گفته‌شده به این نتیجه رسیدیم که تمرکز کامل یک سرمایه‌گذار در معاملات بر مبنای خریدوفروش حقوقی یک استراتژی اشتباه است و شاید منجر به از دست دادن بخش عمده‌ای از سرمایه افراد حقیقی شود؛ لذا در این راستا باید به جزئیات استراتژی اشخاص حقوقی مد نظر واقف باشید تا به‌ صورت هیجانی تصمیم‌گیری نکنید. با رعایت بعضی نکات و تعیین حد ضرر می‌توانید بخشی از پرتفوی بورسی خود را بر مبنای عملکرد حقوقی‌ها خریدوفروش کنید. در انتها به نکاتی در ارتباط با نحوه حمایت حقوقی از سهام نیز اشاره کردیم.

شنبه 20 دی 1399 آموزش عمومی بورس