شرکت کارگزاری ملل پویا

سرخطی زدن در بورس به چه معناست؟

سرخطی زدن در بورس به چه معناست؟

زمانی که به دلایل مختلفی در یک سهم صف های سنگین تشکیل می شود، در زمان پیش گشایش بازار تعداد بسیاری از سرمایه گذاران تلاش میکنند تا جزو اولین نفرات در صف باشند، در این شرایط هزاران سفارش در کسری از ثانیه به سمت هسته معاملات ارسال می شود.

چون قیمت سفارشات در صف خرید بر روی حداکثر قیمت و در صف فروش در پایین ترین قیمت تنظیم شده پس رقابت روی زمان می باشد که در اینجا سرخطی زدن معنا پیدا میکند. اما سرخطی زدن در بورس یعنی چه؟

سرخطی زدن در بورس یعنی چه؟

به سفارشی که در راس ساعت شروع معاملات در صف خرید یا فروش گذاشته می شود تا بتوانید در صف جایگاه بهتری داشته باشید اصطلاحا سرخطی زدن میگویند.

به زبان ساده سرخطی زدن یا سفارش سرخطی روشی از معامله در بورس می باشد که معامله گر سفارش خود را راس ساعت ۸:۳۰ صبح در اولین لحظه آغاز ساعت کاری بازار ثبت و ارسال می کند.

مهم ترین نکته برای ارسال سفارشات سرخطی سرعت و دقت می باشد.

بطور مثال: فرض کنید شما طبق تحلیل های خود قصد خرید سهمی را دارید و این امکان را می دهید که از اولین لحظه روع معاملات سهم مورد نظر شما قفل در صف خرید باشد، برای اینکه بتوانید سهم را خریداری نمایید در در صف نمانید، باید با ثبت بالاترین قیمت روز راس ساعت ۸:۳۰ اقدام به خرید سرخطی سهم مورد نظر کنید. در این حالت گفته می شود شما سهم مورد نظر را سر خطی زدید.

توجه داشته باشید سرخطی مربوط به کارگزاری می باشد و در صورتی که کارگزاری شما هسته مناسبی داشته باشد و مسئول استیشن و کامپیوتر به درستی به سازمان متصل شده باشد سفارش شما به موقع ارسال می شود.

 

به ربات های سرخطی اعتماد نکنید

اخیرا در شبکه های اجتماعی ربات هایی معرفی می شود تحت عنوان ربات های سرخطی. این ربات ها با دریافت نام کاربری و رمز عبور شما به پرتفوی شما دسترسی پیدا میکنند.

از آنجایی که این ربات ها نه به هسته سازمان و نه کارگزاری دسترسی دارند امکان انجام سرخطی وجود ندارد و تنها اقدام به دستکاری و یا کلاهبرداری از پرتفوی شما خواهند کرد، پس به هیچ عنوان به این ربات ها اعتماد نکنید.

سه شنبه 25 آذر 1399 آموزش عمومی بورس