شرکت کارگزاری ملل پویا

ترید یا معامله چیست و تریدر کیست؟(Trade &Trader)*

ترید یا معامله چیست و تریدر کیست؟(Trade &Trader)*

خرید و فروش یا معامله و مبادله قدمتی به اندازه تاریخ دارد و عنصری ضروری در زندگی بشر به شمار می‌رود و البته بخشی از علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌های او نیز هست! در دنیای امروز بازارهای مختلفی وجود دارند و هر یک در حوزه‌های خاصی فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل دامنه معاملات و اصطلاحات مربوط به آن‌ها بسیار گسترده‌تر شده است. یکی از این اصطلاحات ترید Trade است که ریشه انگلیسی دارد و معنای آن از سطح لغوی بسیار فراتر رفته است. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که معنای ترید چیست و به چه کسی تریدر می‌گویند.

معامله‌گری یا ترید چیست؟

ترید یعنی معامله و خرید و فروش و معمولا با واژه Commerce یا تجارت به یک معنا به کار می‌رود. نزدیک‌ترین معادل برای این کلمه در فارسی «مبادله» است. هر چیزی را می‌توان خرید و فروش یا ترید کرد. از دارایی‌های فیزیکی مثل طلا و سکه گرفته تا دارایی‌های مجازی مثل سهام و ارزهای دیجیتال. این روزها ترید یک شغل محسوب می‌شود و افراد بسیاری در سطح جهانی به این کار مشغول هستند. به این معنا که درامد خود را از طریق خرید و فروش در بازارهای مختلف به دست می‌آورند. این گونه افراد گاهی به صورت مستقل و با سرمایه و اعتبار شخصی کار می‌کنند و گاهی معاملات را با سرمایه و اعتبار افراد و سازمان‌های دیگر انجام می‌دهند و در قبال آن حقوق ثابت، درصدی از سود یا هر دو را دریافت می‌کنند.

تریدر کیست؟

با معنای لغوی، هر کسی که در هر بازاری درگیر خرید و فروش، مبادله یا ترید باشد، تریدر یا معامله‌گر نامیده می‌شود. با این حال، معنای اصطلاحی این واژه‌ها کمی متفاوت است. در ادبیات رایج بازار، تریدر کسی است که خرید و فروش‌های کوتاه‌مدت انجام می‌دهد و با تکیه بر مهارت‌های خود، از نوسان‌های بازار سود می‌برد. مهارت و قدرت تحلیل در این شغل اهمیت مضاعفی دارد زیرا پیش‌بینی قیمت‌ها بر اساس روندهای کوتاه‌مدت، کار بسیار سختی است و ریسک‌ بالایی دارد.

تفاوت معامله‌گر با سرمایه‌گذار چیست؟

تفاوتی اساسی بین معامله‌گر با سرمایه‌گذار وجود دارد و آن عنصر زمان است:

 سرمایه‌گذار برنامه‌ریزی بلند مدت دارد؛ سهام، طلا، ارز یا حتی ملک می‌خرد با امید به این که چند ماه یا حتی چند سال بعد، ارزش سرمایه‌اش بیشتر شود و بتواند دارایی‌هایش را با قیمت بیشتری به فروش برساند.

 تریدر برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت دارد؛ او به صورت لحظه‌ای در حال تحلیل بازار است و دارایی‌هایش را برای چند روز یا حتی چند ساعت سرمایه‌گذاری می‌کند و با استفاده از نوسان‌های بازار، سود کسب می‌کند.

معامله‌گر باید بتواند قیمت اقلام بازار مورد نظر را، طی چند ساعت یا چند روز آینده پیش‌بینی کند و بر این اساس به خرید و فروش بپردازد؛ خبری از تحلیل بنیادی و نمودار عملکرد یک ساله نیست. به همین دلیل این شغل، مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی ویژه‌ای را طلب می‌کند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های یک تریدر موفق

برخی افراد معامله‌گری را به عنوان یک سرگرمی یا شغل دوم برای خود انتخاب می‌کنند. آن‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص یا بسترهای دیگر به خرید و فروش در بازارهای مختلف مشغول می‌شوند و سود و زیان‌های اندک می‌برند. اگر سرمایه‌ای که وارد این کار می‌کنید کم باشد و از دست دادن آن به زندگی روزمره‌تان ضرری نرساند، مشکلی پیش نمی‌آید. با این حال، معامله‌گری یک شغل و یک کسب‌وکار بسیار تخصصی است که اگر مهارت‌ها و توانایی روحی لازم را ندارید، نباید با سرمایه‌های بزرگ به آن وارد شوید. قبل از ورود به این حوزه، موارد زیر را در نظر داشته باشید:ویژگی های تریدر موفق

 تریدینگ شغلی بسیار پویا است. یک معامله‌گر موفق دائم در حال تحلیل بازار است و هر لحظه دانش و داده‌های خود را آپدیت می‌کند. او باید بتواند از ابزارهای مختلف استفاده کند و تغییرات بازارهای مختلف را تحت نظر داشته باشد.

 ریسک‌پذیری یکی از عناصر مهم در این شغل است. معامله‌گر داده‌های مربوط به بازه‌های زمانی کوتاه را اساس کار خود قرار می‌دهد و همین مسئله ریسک کار را بالا می‌برد. بنابراین باید بتواند ضرر و زیان‌ها را تحمل کند و آن‌ها را به عنوان بخشی از شغل خود بپذیرد.

 برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق، باید توانایی زیادی در کنترل عواطف و احساسات خود داشته باشید. تصمیم‌های احساسی و هیجانی به استراتژی شما لطمه خواهند زد و احتمال ضرر را بیشتر خواهند کرد.

 معامله‌گری یک شغل پرسرعت است. معاملات در لحظه انجام می‌شوند و حتی چند دقیقه تعلل هم می‌تواند به ضررتان تمام شود. با این حال، لازم است صبور باشید و بتوانید استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید. توانایی گرفتن تصمیمات درست در لحظات استرس‌زا، یکی از ملزومات مهم این شغل است.

اگر بدون داشتن این ویژگی‌ها وارد شغل معامله‌گری شوید، نه تنها سرمایه، بلکه سلامتی جسم و روان خود را خود را نیز در معرض خطر قرار داده‌اید.

تریدینگ یا معامله‌گری چه سبک‌هایی دارد؟

بسته به مدت‌زمانی که برای خرید و فروش در نظر گرفته می‌شود، سبک‌های تریدینگ متفاوت است. تصور کنید زمینه فعالیت یک تریدر، بازار سرمایه یا بورس باشد. در این حالت، با توجه به مدت زمانی که سهام را نگه می‌دارد، سبک معامله‌گری او متفاوت خواهد بود.

پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

در میان همه سبک‌های معامله‌گری، پوزیشن تریدینگ شامل طولانی‌ترین دوره‌های زمانی می‌شود. دوره‌هایی که ماهانه و گاه سالانه هستند. به همین دلیل معامله‌گرها در این سبک، هم از تحلیل بنیادی و هم از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند و هدف‌شان کسب سود در دوره‌های زمانی میان‌مدت و کوتاه‌مدت است.

این سبک به سرمایه‌گذاری شباهت دارد با این تفاوت که در پوزیشن تریدینگ می‌توان از روندهای نزولی بازار نیز سود کسب کرد. برای این کار از استراتژی Short trading استفاده می‌شود. مثلا اگر تریدر ها سهام شرکتی را داشته باشند که قیمت فعلی آن ۲۰۰ تومان است و پیش‌بینی کنند که تا ۱۰۰ تومان سقوط خواهد کرد؛ سهام را با قیمت ۲۰۰ تومان می‌فروشند و پس از سقوط، با قیمت ۱۰۰ تومان دوباره می‌خرند. مبلغی که باقی می‌ماند سود معامله‌گر است.

 سوینگ تریدینگ (Swing Trading)

معاملات این سبک در دوره‌های زمانی روزانه یا هفتگی انجام می‌شود. سوینگ تریدرها از روش تحلیل تکنیکال استفاده و زمان‌های مناسب و پرسود را برای خرید و فروش پیدا می‌کنند. در این سبک مانند مورد قبلی، هم از روند صعودی و هم از روند نزولی بازار می‌توان کسب سود کرد. با توجه به روزانه و هفتگی بودن معاملات، نیازی نیست دائم و هر لحظه آنلاین باشید و بازار را تحت نظر بگیرید.

معاملات روزانه، دی تریدینگ (Day Trading)

همان طور که از نام این مورد پیدا است، بازه زمانی به یک روز محدود می‌شود. در این سبک، تریدر معاملات خود را به صورت روزانه باز می‌کند و می‌بندد. معامله‌گران در سبک دی تریدینگ از تحلیل تکنیکال و نمودارهای چند دقیقه‌ای استفاده می‌کنند. همچنین یک حد سود، حد ضرر و زمان خروج از بازار را از قبل برای خود در نظر می‌گیرند. در معاملات روزانه، تمرکز روی سودهای کوچک است. سبک دی تریدینگ یک شغل تمام‌وقت محسوب می‌شود، معامله‌گران باید در تمام مدت فعالیت بازار آنلاین باشند و مواردی مثل قطعی اینترنت یا مشکلات نرم‌افزاری، آن‌ها را دچار ضرر خواهد کرد.

اسکالپ تریدینگ (Scalp Trading)

اسکالپ تریدینگ کوتاه‌ترین بازه زمانی را شامل می‌شود. معاملات این سبک ظرف مدت چند دقیقه یا حتی چند ثانیه انجام می‌شود. طبیعتا در این حالت سودها کمتر هستند و معامله‌گران سعی می‌کنند با تعدد معامله‌ها، به سود بیشتر دست یابند.

معاملات پرتعداد (High-Frequency Trading)

این سبک مخصوص کمپانی‌های بزرگ است و هزینه بالایی دارد. در این روش از نرم‌افزارهای خاص استفاده می‌شود و الگوریتم‌های پیچیده‌ای بازار را تحلیل می‌کنند. با انجام سریع تعداد زیادی معامله و جمع شدن سودهای کوچک، شرکت‌ها از این روش کسب درامد می‌کنند.

سخن آخر

ترید به معنای مبادله و خرید و فروش است و تریدر کسی است که به خرید و فروش در بازارهای مختلف می‌پردازد. تریدنیگ سبک‌های مختلفی دارد که روی کسب سود در دوره‌های زمانی میان‌مدت و کوتاه‌مدت تمرکز دارند. تریدینگ می‌تواند یک شغل تمام‌وقت باشد که قبل از ورود به آن، باید مواردی مانند میزان سرمایه، قدرت شخصیتی و توانایی مدیریت احساسات، میزان ریسک‌پذیری و البته مقدار زمانی را که در اختیار دارید، در نظر بگیرید.

سه شنبه 27 آبان 1399