شرکت کارگزاری ملل پویا

فرق نمودار لگاریتمی و حسابی در بورس چیست؟

فرق نمودار لگاریتمی و حسابی در بورس چیست؟

نمودارهای تحلیل تکنیکال دارای دو محور افقی و عمودی می باشند. محور افقی (x) برای نمایش زمان و محور عمودی (y) برای نمایش قیمت تعریف شده است. لازم است بدانید محور عمودی که نشان دهنده تغییرات قیمت سهام است، دارای دو مقیاس خطی یا حسابی و مقیاس لگاریتمی یا درصدی می باشد که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به تعریف هر یک از دو مقیاس خطی و لگاریتمی پرداخته و فرق نمودار لگاریتمی و حسابی در بورس را بیان می کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فرق نمودار لگاریتمی و حسابی در تحلیل تکنیکال

 

قبل از بیان تفاوت نمودار لگاریتمی و حسابی تعریف و توضیحی مختصر از نمودار لگاریتمی و نمودار حسابی داشته باشیم. همانطور که گفته شد محور تغییرات قیمت سهام دارای دو مقیاس حسابی و لگاریتمی می باشد که به شکل زیر تعریف می شوند:

نمودار حسابی (خطی):

نمودار خطی ساده ترین نمودار در بین انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال می باشد که نشان دهنده قیمت در محور عمودی با استفاده از فاصله مساوی بین قیمت های تعیین شده است. نمودارهای خطی مقادیر مطلق را نشان می دهند و تغییرات قیمت آن به صورت عددی محاسبه می شود و با وصل کردن قیمت های مختلف به یکدیگر این نمودار حاص می گردد. قابل ذکر است که این نمودار به صورت پیش فرض براساس قیمت بسته شده یا همان قیمت آخرین معامله به دست می آید.

نمودار لگاریتمی در بورس:

نمودار لگاریتمی که log نیز گفته می شود، فاصله قیمت در محور عمودی یا y وابسته به درصد تغییرات است.

براین اساس فرق نمودار لگاریتمی و حسابی در تفاوت بین اختلاف عددی رشد یک سهم و درصد رشد می باشد. برای اینکه فرق لگاریتم حسابی و عددی در بورس و تحلیل تکنیکال را بهتر متوجه شوید با یک مثال توضیح می دهیم. فرض کنید قیمت سهمی از ۵۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان می رسد و در همین حین یک سهم دیگر قیمتش از ۲۰۰۰ تومان می شود ۲۵۰۰ تومان. توجه داشته باشید که هر دو سهم به اندازه ۵۰۰ تومان رشد داشته اند اما نکته قابل تامل این است که سهم اولی ۱۰۰ درصد رشد و افزایش قیمت داشته است اما سهم دوم تنها ۲۵ درصد بازدهی داشته است، پس در محاسبه عددی شرایط کاملا یکسان است اما از نظر کسب سود و بازدهی شرایط کاملا متفاوت می باشد. بنابراین همانطو که متوجه شدید در نمودار حسابی تفاوتی بین این دو دیده نمی شود اما در نمودار لگاریتمی تفاوت درصدها کاملا مشهود است.

در تحلیل تکنیکال از نمودار لگاریتمی استفاده کنیم یا حسابی؟

ممکن است این سوال پیش بیاید که نمودار لگاریتمی بهتر است یا نمودار حسابی؟ در نمودار مقیاس حسابی میزان حرکت واقعی امواج مشخص نیست و اگر بخواهیم نمودار را با واقعیت بازار تطابق دهیم باید تغییرات به صورت درصدی محاسبه شود. لازم است بدانید که از نمودار مقیاس لگاریتمی برای تحلیل بازه های زمانی میان مدت و بلند مدت استفاده می شود، درواقع بازه هایی که تغییرات قیمت بیش از ۱۰۰ درصد می باشد. در بازه های زمانی کوتاه مدت که تغییرات قیمت سهم کمتر از ۱۰۰ درصد است از نمودار مقیاس حسابی استفاده کنید چرا که مشکلی برای تحلیل و ترسیم ابزارها ایجاد نخواهد شد.

توجه:

آیا می توانیم نمودار حسابی را به نمودار لگاریتمی تبدیل کنیم؟

ابزار فیبوناچی یکی از ابزارهای پرکاربرد تمامی انواع تحلیل تکنیکال می باشد. معمولا هم ابزارهای فیبوناچی در نرم افزارها بر پایه چارت حسابی برنامه نویسی شده اند و وقتی چارت را  لگاریتمی تنظیم می کنیم نمی توانند به درستی بازگشت ها را محاسبه کند. در اکثر نرم افزارها با لگاریتمی کردن چارت هیچ تغییری در فیبو اعمال نمی شود. در فیبوناچی بازگشتی و اکستنشن اشتباهات فاحش و قابل رویت است اما در فیبوناچی پروجکشن و اکسپنشن محاسبات اشتباهات کمتری دارد.

از طرفی اطلاعات همیشه خام است و لگاریتمی نمی شود، بنابراین اگر از دیتای خام شرکت های تامین کننده استفاده می کنید باید بدانید این دیتاها در حالت اولیه به صورت حسابی است و بعد از وارد کردن در نرم افزارهای تحلیل تکنیکال و در صورت اجرا مقیاس حسابی را نمایش می دهند و در همه نرم افزارها امکان تبدیل کردن نمودارها از مقیاس حسابی به لگاریتمی وجود ندارد.

چهارشنبه 30 مهر 1399 آموزش عمومی بورس