شرکت کارگزاری ملل پویا

جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا

جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا

مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس، مشکل اصلی گرانی خودرو را در بازار سفته بازی و سوداگری دانست و افزود: با عرضه خودروی صفر کیلومتر در بورس کالا، بازار شفاف می‌شود و خودرو رفته رفته علاوه بر رشد کیفیت در تولید از یک کالای واسطه‌گری به کالایی مصرفی تبدیل می‌شود.

 به نقل از کالاخبر، روح الله ایزدخواه گفت: وضعیت گرانی خودرو یک بیماری است و هدف اصلی طرح ارائه شده به مجلس ، خارج کردن خودرو از یک کالای سوداگری و سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی است. هم اکنون ظرفیت تولید خودرو در سال بیش از ۲ میلیون خودرو و به اندازه نیاز کشور است و مشکل اصلی در سفته بازی و سوداگری است.

ایزد خواه با بیان فرایند عرضه خودرو در بورس گفت:  عرضه خودروی تولید شده در بورس بحث افزایش کیفیت خودرو را هم در بر دارد. بر اساس این طرح تمامی خودروهای تولید داخل صرفا از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند و این مکانیزم راحتی است.

وی ادامه داد: خریداران خودرو در بورس حق فروش خودرو را تا دوسال بعد نخواهند داشت و خریداران خودرو تا بازه زمانی دو ساله ملزم به پرداخت مالیات سنگینی خواهد شد. تمام خودروهای سبک صفر کیلومتر داخلی و برخی خودروهای خارجی هم مشمول این طرح می‌شوند.

مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: هرکس در سال تنها یک خودرو از یک مدل می‌تواند از بورس خریداری کند. در بورس کالا، خودرو با قیمت تمام شده و واقعی معامله می‌شود و قیمت پایه را سازمان حمایت از مصرف کننده مشخص می کند.

شنبه 19 مهر 1399 اخبار