شرکت کارگزاری ملل پویا

تفاوت سرمایه گذاری و سفته بازی (نوسانگیری) چیست؟

تفاوت سرمایه گذاری و سفته بازی (نوسانگیری) چیست؟

از دید بزرگان و سرمایه گذاران حرفه ای بورس سرمایه گذاری با دید بلندمدت بهترین نوع سرمایه گذاری می باشد اما افرادی که نمیتوانند با دید بلند مدت به سرمایه گذاری در بازار بورس بپردازند اقدام به سفته بازی یا همان نوسانگیری در بورس می کنند. اما تفاوت سرمایه گذاری و سفته بازی چیست؟

 

تفاوت سرمایه گذاری و سفته بازی

اولین تفاوت سرمایه گذار و سفته باز دیدگاه زمانی آنها برای سرمایه گذاری می باشد. افراد با دیدگاه زمانی مختلف اقدام به سرمایه گذاری در بورس می کنند افراد سرمایه گذار معمولا افق زمانی شان برای سرمایه گذاری بلند مدت می باشد.

تفاوت دیگر سرمایه گذار و سفته باز در میزان پذیرش ریسک آنها می باشد. زمانی که شخصی اقدام به سرمایه گذاری بلند مدت میکند دیگر توجهی به نوسانات کوتاه مدت بازار نمی کند و تجربه ثابت کرده افرادی که در بورس بلند مدت سرمایه گذاری می کنند اکثریت ضرر نمیکنند. با سهامداری بلند مدت ریسک سرمایه گذاری کاهش می یابد ولی افرادی که اقدام به نوسانگیری و سفته بازی می کنند ریسک زیادی را باید بپذیرند بدلیل اینکه افق زمانی سرمایه گذاری آنها کوتاه مدت است و نوسانات کوتاه مدتی بر روی سرمایه آنها تاثیرگذار است.

 

تفاوت سرمایه گذاری و سفته بازی در روش تحلیلی آنها نیز می باشد. اکثر سرمایه گذاران با دید بلند مدت شرکت های بنیادی را با استفاده از تحلیل بنیادی تجزیه و تحلیل می کنند و سهم های سودآور و بنیادی را با این روش تحلیل انتخاب میکنند اما افرادی که اقدام به نوسانگیری یا سفته بازی می کنند معمولا از تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی استفاده می کنند و در حمایت ها سهم را خریداری کرده و در نقاط مقاوتی اقدام به فروش سهام میکنند. البته برخی از آنها نوسانگیری روزانه می کنند که برای اینکار استفاده از تابلوخوانی کمک زیادی به نوسانگیر خواهد کرد.

 

سرمایه گذاری یا سفته بازی کدام بهتر است؟

تا اینجا گفتیم فرق سرمایه گذاری و سفته بازی چیست اما کدام بهتر است؟ بطور کلی در بازار سرمایه علی الخصوص بازار بورس ایران سرمایه گذاری بلند مدت سودآورتر از نوسانگیری و سفته بازی می باشد. اگر به بازدهی سهم های موجود در این بازار توجه کنید بازدهی زیادی را ثبت کرده اند اما ممکن است همین سهم های پر سود در برخی از ماه ها بازدهی خوبی نداشته باشند و به طور کلی چون در کوتاه‌مدت قیمت‌ها به‌صورت غیرعقلانی بالا و پایین می‌روند و مدام نوسان دارند؛ نمی‌توان فهمید که در هفته یا ماه آینده چه بلایی بر سر قیمت‌ها می‌آید!

همچنین سفته‌بازی کار راحتی نیست چون ممکن است:

  1. هم زمان با سفته بازان برخی دیگر این ارز یا سهام را بخرند و بعد از چند روز که در سود بودند اقدام به فروش قبل از سفته بازان نمایند و این کار باید باعث کاهش سود سفته بازان خواهد شد.
  2. این کار غیر اخلاقی و غیر قانونی است که به هر دلیلی اگر با بقیه کنار نیایند ممکن است تمام نقشه‌هایشان درست از آب درنیاید.

 

آیا سفته بازان همیشه برنده هستند؟

سفته بازی و نوسانگیری در بازار بورس کار ساده ای نیست زیرا سهامداران نسبت به قبل از آگاهی بیشتری برخوردارند و کمتر در دام سفته بازان می افتند. اگر خریداران سهم قبل از سفته بازان اقدام به فروش کنند احتمال ضرر سفته بازان و گیر افتادن در سهم وجود دارد. یکی از نکاتی که به شما کمک می کند فریب سفته بازان را نخوید و تشخیص دهید سفته بازان یک سهم را زیر نظر گرفته اند توجه به حجم معاملات است که به طرز مشهودی بیشتر از میانگین حجم معاملات ماهانه سهم است. البته ممکن است این افزایش حجم معاملات به دلیل اخبار مثبتی که پیرامون سهم وجود دارد اتفاق بیفتد. بنابراین باید کاملا هوشیار بود.

سفته بازان معمولا سهم های بنیادی و شناخته شده را هدف خود قرار می دهند. سهم هایی که حجم مبنای کمی دارند نیز برای سفته بازان مناسب هستند زیرا سرمایه زیادی برای بالا بردن قیمت سهم لازم نیست. البته این نکته را ذکر کنیم که نوسانگیری و سفته بازی همیشه معادل هم نیستند و تفاوت هایی با هم دارند.

 

جمع بندی:

  • سفته بازی، معامله گری و یا همان نوسان گیری به نوعی قمار در بازارهای مالی است. البته باید توجه‌ داشت‌ که‌‌ سفته‌بازی‌ با قمار تفاوت‌ دارد؛ زیرا سفته‌بازی‌ بر اساس‌ محاسبات‌ پیچیده‌ اقتصادی‌ صورت‌ می‌گیرد؛ در حالی‌ که‌ قمار تا حدود زیادی‌ به‌ شانس‌ و تصادف‌ وابسته‌ است.
  • سهامداری و سرمایه گذاری بلندمدت بهترین روش سرمایه گذاری در بورس است که هم به نفع سهامدار است و هم به نفع بازار بورس.
  • مهمترین تفاوت سرمایه گذاری و سفته بازی افق سرمایه گذاری آن ها است.
  • تفاوت دیگر سرمایه گذاری و سفته بازی میزان ریسک بیشتر سفته بازی است.
  • سفته بازان با ورود به یک سهم میزان تقاضا برای آن سهم را افزایش می دهند و باعث ایجاد حباب در آن سهم می شوند.
  • سفته بازان سهم را زیر نظر می گیرند و در حجم های بالا اقدام به خرید یک سهم می کنند و این کار را با کدهای مختلف انجام می دهند تا جزو سهامداران درصدی نمایش داده نشوند.
  • فرایند سفته بازی به این شکل است که سفته بازان طی یک الی سه روز پس هز خرید سهم اقدام به حمایت از سهم در شبکه های اجتماعی می کنند و پس از بالا رفتن سهم و قرار گرفتن عده زیادی در صف های خرید اقدام به فروش سهم می کنند.

دوشنبه 31 شهریور 1399 آموزش عمومی بورس