شرکت کارگزاری ملل پویا

در معاملات بورسی اگر سهمی حجم مبنایش پر نشود چه می شود؟

در معاملات بورسی اگر سهمی حجم مبنایش پر نشود چه می شود؟

حجم مبنای هر سهم به تعداد کل سهام شرکت بستگی دارد و چون تعداد سهام شرکت ها باهم متفاوت است حجم مبنا هم در شرکت های مختلف متفاوت می باشد. سازمان بورس به منظور تعادل شیب تند روند های صعودی و نزولی اقدام به اعمال حجم مبنا کرد و در واقع اصلی ترین هدف اعمال حجم مبنا معقول سازی روند قیمتی سهام شرکت های داخل بورس بود. اما اگر در معاملات بورسی سهمی حجم مبنایش پر نشود چه می شود؟ ما در ادامه قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

اگر حجم مبنا پر نشود چه می شود؟

همانطور که اشاره کردیم حجم مبنا طبق تعداد کل سهام شرکت مشخص می شود و هرچه شرکت بزرگتر باشد و تعداد سهام شرکت بیشتر باشد، حجم مبنای آن هم بیشتر خواهد بود، بر همین اساس شرکت های بزرگتر کمتر دچار نوسانات قیمتی می شوند و همانطور که گفته شد هدف حجم مبنا جلوگیری از نوسانات غیرمعمول و کاذب قیمت سهم می باشد.

قبل از بررسی این سوال که ” اگر حجم مبنا پر نشود چه می شود؟” باید درباره قیمت معامله و قیمت پایانی توضیحاتی را ارائه دهیم.

 

قیمت معامله: قیمت معامله به آخرین قیمتی که در تابلو مورد معامله قرار می‌گیرد میگویند.

قیمت پایانی چیست؟ قیمت پایانی در واقع میانگینی از قیمت های معامله شده سهم در ساعات معاملاتی و در یک روز معاملاتی طبق حجم معاملات می باشد و به زبان ساده قیمت پایانی سهم براساس میانگین وزنی قیمت سهم در طول یک روز معاملاتی، تعیین می‌شود.

اگر حجم مبنا پر نشود چه می شود؟ 

در صورتی که در معاملات یک سهم حجم مبنای آن سهم پر نشود، به همان نسبت درصد نوسان قیمت آن سهم کم خواهد شد و قیمت پایانی هم بر همین اساس محاسبه و در نهایت در سامانه معاملات ثبت میگردد.

رابطه حجم مبنا و حجم معاملات

  • اگر میزان حجم معاملات سهم دست کم برابر با حجم مبنا باشد، در این صورت قیمت پایانی سهم را همان میانگین موزون محاسبه شده، در نظر میگیرند و در سامانه معاملات ثبت می‌گردد.
  • در صورتی که میزان حجم معاملات سهم کمتر از حجم مبنا باشد به اندازه همان مقدار نسبت، از مقدار کاهش یا افزایش قیمت سهم هم کم میشود و قیمت پایانی هم بر همین اساس محاسبه و در نهایت در سامانه معاملات ثبت میگردد.

پس وقتی مقدار معاملات سهم از حجم مبنا کمتر باشد، مقدار و درصد افزایش یا کاهش قیمت سهم نیز کمتر از حداکثر میزان افزایش یا کاهش تعیین شده براساس مقررات خواهد بود.

در معاملات بورسی اگر سهمی به حجم مبنا نرسد چه می شود؟

مزایا و معایب حجم مبنا

  • از مهم ترین مزایای حجم مبنا میتوان به جلوگیری از ایجاد قیمت‌های کاذب برای سهم اشاره کرد.
  • از برزگترین معایب حجم مبنای بالا در هنگام تشکیل صف خرید و فروش می باشد که باعث بلوکه شدن حجم زیادی از پول شده و نوسان قیمت در روند نزولی و صعودی کند می شود و سهم خشک خواهد شد و نوسان نمی کند.

در این شرایط سازمان بورس در یک محدوده زمانی نماد سهم را بدون حجم مبنا و دامنه نوسان باز می کند و معاملات انجام می شود و قیمت مورد نظر از طریق عرضه و تقاضا مشخص می شود.

شنبه 29 شهریور 1399 آموزش عمومی بورس